سلامت نیوز : یک روانشناس با اشاره به شخصیت به عنوان الگوی رفتاری نسبتاً باثبات،‌ اختلالات شخصیت را در حدود 20 درصد افراد جامعه شایع دانست و ویژگی افراد پر توقع و اعصاب خرد کن را تشریح کرد.

مرجان فتحی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: شخصیت الگویی نسبتاً پایدار رفتاری، فکری و هیجانی است که در هر فردی وجود دارد.

وی افزود: نگاه کلی جامعه به شخصیت نشأت گرفته از نحوه بیان و ظاهر افراد است، در حالی که روانشناسی، شخصیت را با توجه به رفتار، فکر و هیجان افراد تعریف می‌کند.

وی ادامه داد: بر اساس این تقسیم‌بندی بعضی از افراد زودرنج و پرحرف هستند، نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که شخصیت هر فردی با دیگری متفاوت است و هیچ دو نفری را نمی‌توان یافت که شخصیتی مشابه داشته باشند.

وی افزود: در مورد پایداری شخصیت باید گفت، همزمان با رشد یک سری ویژگی در افراد تغییر می‌کند اما با وجود شرایط متفاوت ثبات نسبی در افراد، هیجانات و اندیشه آنها وجود دارد. همچنین شخصیت می‌تواند، سازگار یا ناسازگار باشد.

وی تصریح کرد: شخصیت‌های ناسازگار افرادی هستند که خود را با محیط و شرایط آن به سختی وفق می‌دهند، این افراد ناخشنودند و با محیط تعامل نادرستی دارند. این موضوع موجب اختلال در عملکرد شغلی و اجتماعی آنها می‌شود.

وی افزود: افراد دچار اختلال شخصیت در مقابل درمان مقاوم هستند و کمتر دنبال کمک روانشناس و مشاور هستند. افراد جامعه معمولاً شخصیت‌های ناسازگار را به عنوان افرادی می‌شناسند که کار کردن با آنها سخت است.

این روانشناس شخصیت تأکید کرد: افراد دچار اختلال شخصیت به وجود مشکل در خود اعتقادی ندارند، آنها خودشان را قبول دارند و فکر می‌کنند که این محیط است که تغییر کند.

وی تصریح کرد: شخصیت تحت تأثیر وراثت و محیط است. بعضی از بچه‌ها از لحظه تولد، خونگرم هستند و به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کند، بعضی دیگر به سختی لبخند می‌زنند و حتی بازی‌هایی را انتخاب می‌کنند که فردی است.

وی گفت: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که وراثت و محیط اثر متقابل بر یکدیگر دارند، یعنی یک محیط پذیرا می‌تواند افراد سرد را نیز گرم و صمیمی کند.

وی افزود: اختلالات شخصیت سه گروه عمده هستند. گروه اول افرادی هستند که کاملاً عجیب و غریب انگاشته می‌شوند، گروه دوم بیشتر حالت نمایشی نامتعادل و هیجانی دارند و گروه سوم معمولاً مضطرب و نگران هستند. برخی افراد نیز ممکن است ترکیبی از علائم سه گروه را داشته باشند.

این روانشناس شخصیت گفت: 10 تا 20 درصد افراد جامعه دچار اختلال شخصیت هستند و از این حیث این اختلالات را می‌توان شایع و مزمن دانست.

وی افزود: اختلال شخصیت از سنین نوجوانی در فرد دیده می‌شود و اگر درمان نشود، تا پایان عمر باقی می‌ماند.

وی خاطرنشان کرد: توصیف مردم از افراد دچار اختلال شخصیت پرتوقع و اعصاب‌خردکن است، همچنین یک چنین رفتارها مانند خودکشی، سوء مصرف مواد، اختلالات عاطفی و اضطراری با اختلال شخصیت همراه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha