وزیر بهداشت با طرح تأسیس سازمان نظام بهداشت جمهوری اسلامی و اساسنامه پیشنهادی آن که به همراه 5 هزار امضای حمایت از این طرح که از دانشجویان و کارشناسان بهداشت بیش از20 استان کشور جمع آوری شده بود مخالفت کرد.

مخالفت وزیر بهداشت با تاسیس سازمان نظام بهداشت

سلامت نیوز :محمد مقضی با اشاره به دیدار رئیس هیات مدیره انجمن کارشناسان بهداشت استان خراسان رضوی با وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی که در اول اسفندماه سال جاری در حاشیه اجلاس معاونین آموزشی و دانشجویی فرهنگی دانشگاه های علوم پزشکی کشور انجام گرفت گفت: «نامه ای حاوی طرح تأسیس سازمان نظام بهداشت جمهوری اسلامی و اساسنامه پیشنهادی آن را به همراه 5000 امضای حمایت از این طرح که از دانشجویان و کارشناسان بهداشت بیش از20 استان کشور جمع آوری شده بود، به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تقدیم گردید.»


به گزارش خبرنگار سلامت نیوز از خراسان رضوی،وی با  بیان اینکه در متن نامه تقدیمی به وزیر محترم، به موفقیت ایران در جهت استقرار نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه در جهان و دستاوردهایی مانند كاهش قابل توجه مرگ و میر مادران و نوزادان، افزایش امید به زندگی و ارتقاء سطح سلامت جامعه اشاره شده است، افزود :« در متن نامه آمده بود که نقش نیروهای بهداشتی اعم از بهداشت عمومی ، بهداشت خانواده، بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای، بهداشت مدارس، بهداشت دهان و دندان ، کارشناسان بهداشت مبارزه با بیماری های واگیر و غیر واگیر قابل چشم پوشی نیست.»


رئیس هیات مدیره انجمن کارشناسان بهداشت استان خراسان رضوی
بر نقش پر رنگ کادر بهداشتی در تحقق شعار «پیشگیری مقدم بر درمان است» تاکید و تصریح کرد: «عدم پیگیری حقوق نیروهای بهداشتی،عدم حمایت های مادی و معنوی منسجم و نظام مند از این قشر و برگزاری نامناسب دوره های تخصصی بازآموزی از مشکلات این صنف می باشد که متن آن خدمت وزیر بهداشت تقدیم شد.»
 

نبود راهکارهای مشخص جذب و استخـدام فارغ التحصیلان بهداشتی،جایگزینی نیروهـای غیر بهداشتی در سیستم هـای بهداشتی
و عدم همـاهنگی در پذیرش و جذب دانشجویان رشته بهداشت از دیگر مشکلاتی بود که رئیس انجمن کارشناسان بهداشت استان خراسان رضوی به آن اشاره نمود.


مقضی ضمن اشاره به تجربه موفق نظام پزشکی و نظام پرستاری،تصریح کرد:«طرح پیشنهادی تاسیس سازمان نظام بهداشت را که در 15 صفحه حاوی مقدمه، اهداف، ضرورت‌ها، خط‌مشی‌ها، سیاست‌ها و پیش‌نویس قانون بود، تقدیم وزیر بهداشت شد.»

وی افزود : « وزیر بهداشت گفته است که در حال حاضر تصمیمی جهت حمایت از تاسیس سازمان های جدید نظام دار در هیچ کدام از صنف های زیر مجموعه وزارت بهداشت وجود ندارد.»

گفتنی است وزیر بهداشت ضمن مخالفت با راه اندازی سازمان نظام بهداشت، تاکید کرد که قالب پیگیری احقاق حقوق این قشر باید در چارچوب انجمن صنفی تعریف شود.

بنا بر گفته های رئیس انجمن کارشناسان بهداشت استان خراسان رضوی،نیروهای بهداشتی و همچنین فارغ التحصیلان رشته های بهداشت عملا در نظام سلامت جایگاهی ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • قاسم ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    12 0
    سلام تشکر میکنم از زحمات آقای مقضی. اقای وزیر حالا که مخالف تاسیس نظام بهداشت هستین خاهشا لااقل یکم از نیروهای بهداشتی رو جذب کنید.نیاین برای واحد واکسیناسیون یک پرستار جذب کنید. اگه مخالف نظام بهداشت هستین لااقل یکم به فکر بچه های بهداشت باشین.اگه هم نمیخاین باشین که در کل دانشکده های بهداشت ایران رو تخته کنید تا لااقل عمر بچه های مردم تو اون مکان هدر نره.هرکسی درس میخونه به امید کار میخونه. این همه بی عدالتی در حق بچه های بهداشت؟
  • ملیحه ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    بله دیگه کلا رشته بهداشت به پرستیژ آقای وزیر نمیخوره که در موردش کاری بکنه ....آهای آقای وزیر آقای "دکتر" خبر نداری که تو روستاهای دور افتاده کشور یه بی سوادو گذاشتین به عنوان بهورز مرکز بهداشت و مردم اونجا هنوز برای یه اسهال ساده به روش های سنتی و خرافات متوسل میشن و بچه هاشون جون میدن و شما ادعای طرح تحول سلامت که نه طرح تحول جیب دکترا و پرستارا و ماماها رو دارین... وقتی بهداشتو این جوری ندید میگیرین قشر ضعیف و روستایی اون طور تو جهل خودشون میمیرن و پول دارای شهری تو امکانات غرق شدن. اگه پرستارا رو جای بهداشتیا استخدام میکنید لطف کنید یه چن تاشونو هم بفرستین به همون روستاها تا به مردم "خدمت" کنن شما که خوب پرستارا رو جای ما بهداشتیا استخدام میکنید... عمرا اگه همون پرستارا گذری هم به اون روستاها بزنن
  • امیراحمدی ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    5 0
    سلام با تشکر از انجمن بهداشتی خراسان رضوی و خبرگزاری سلامت نیوز من فقط میخوام بدونم وزیری که نمیدونه بهداشت اولین قدم سلامت و تعالی جسمی و روانی یک جامعه است،چطور سکان دار سلامت یه مملکت شده؟ اخه آقای وزیر برید یه دوری به اون جزوه های ناخواندتون بزنید، بهداشتیا حق دارن دارای یه نظام مستقل باشن و این با هیچ قانونی منافاتی نداره. یاحق