یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۳
کد خبر: 106282

خود درمانی اگزما را بدتر می​کند

سلامت نیوز : گاهی خشکی و التهاب سوزناک و قرمز و مداوم پوست دست که اگزما یا «درماتیت» نامیده می‌شود، به دلیل پاسخ‌ندادن به درمان قطعی با وجود بهره‌گیری از درمان‌های دارویی به معضلی جدی بویژه برای خانم‌ها تبدیل می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ از آنجا که اگزما نوعی واکنش التهابی پوست نسبت به یک عامل حساسیت زای خارجی یا ناشی از زمینه های آلرژیک داخلی است، به نظر می رسد ناکامی در درمان آن به ناتوانی در حذف عامل حساسیت زا بازمی گردد.

البته دکتر سیدمسعود داوودی، متخصص پوست و مو معتقد است اگزمای کف دست و پا که دارای پوست ضخیمی است به داروهای قوی تری نیاز دارد و نسبت به درمان مقاومت بیشتری نشان می دهد.البته گاهی علت مقاوم بودن اگزمای دست نسبت به درمان به ناتوانی در حذف علت اگزما بازمی گردد که بویژه در خانم های خانه دار یا خانم هایی که نوزاد یا فرزند کوچک دارند و به طور دائم با آب و مواد شوینده تماس دارند، زیاد اتفاق می افتد.

اگزمای دست ابتدا به صورت زبری و خشکی دستها بروز می کند و سپس تبدیل به ضایعات قرمز رنگ و ملتهب و پوسته پوسته میشود که با خارش همراه است. البته عوامل زیادی چون تماس زیاد با آب و هوای خیلی خشک، صابونها، مواد پاککننده، پودرهای رختشویی، حلالها، مواد شیمیایی، دستکشهای لاستیکی و حتی مواد به کار رفته در کرمها و فرآوردههای بهداشتی نیز میتواند اگزمای دست را ایجاد کند.

وقتی آسیب های پوستی، عفونی می شود

پوست طبیعی و سالم نسبت به انواع میکروب و بیماری ها مقاوم است، اما وقتی پوست دچار التهاب قرمزی و خشکی شود نسبت به میکروب ها، آسیب پذیر و مستعد عفونت می شود.

دکتر داوودی در گفت وگو با جام جم با اشاره به این که التهاب و اگزمای پوستی، اجازه تکثیر میکروب های روی پوست و عفونی شدنی آن را می دهد، می گوید: در چنین شرایطی اگزما به درمان های دارویی معمول جواب نمی دهد و به چرک خشک کن نیز نیاز دارد. بویژه مشکل زمانی بیشتر می شود که از نظر ظاهری نتوان عفونت روی ضایعات اگزمایی را تشخیص داد، این متخصص پوست و مو می افزاید: البته در مواردی نیز اگزمای سکه ای که شامل التهابات پوستی قرمز رنگ و خارش دار بیضی شکل می شود نیز به درمان های معمول مقاومت نشان می دهد که در چنین شرایطی نیز باید شیوه درمان خاصی را برگزید.

استرس های جسمی و روحی را نادیده نگیرید

مساله تشدید بسیاری از مشکلات جسمی در شرایط استرس زا داستان تازه ای نیست و در مورد بسیاری از بیماری ها بویژه در نواحی پوست و مو صدق می کند. در واقع، همزمانی عوامل استرس زا با بیماری اگزما، درمان این بیماری پوستی را نیز با مشکل روبه رو می کند.

دکتر داوودی در این باره توضیح می دهد: همزمان شدن اگزما با بیماری های دیگر از جمله رماتیسم مفصلی می تواند به تشدید آن و مقاوم شدنش به درمان منجر شود. از سوی دیگر، هر عاملی که به نگرانی، اضطراب و افسردگی منجر شود نیز درمان اگزما یا دیگر التهابات پوستی را با مشکل مواجه می کند، چرا که ترشح هورمون های استرس در بدن، سیستم دفاعی را تضعیف و پاسخ دهی به درمان را با اختلال روبه رو می کند. پس ضروری است هنگام درمان اگزما به بیماری های زمینه ای و همراه دیگر نیز توجه شود.

آلرژی نسبت به دارو

فراموش نکنید ممکن است پوست برخی اشخاص نسبت به داروی تجویزی برای درمان اگزما نیز واکنش آلرژیک نشان دهد که حاصل آن تاخیر در بهبود و حتی تشدید بیماری است.به گفته دکتر داوودی؛ در چنین شرایطی بهتر است مصرف دارو قطع و داروی جدید جایگزین شود یا حتی شکل درمان تغییر کند.

زمینه های ژنتیکی برای ابتلا به آلرژی

افرادی که مبتلا به زمینه های آلرژیکی از بدو تولد هستند که می تواند به صورت حساسیت های پوستی، تنفسی یا آسم آلرژیک بروز کند، هنگام ابتلا به اگزما نسبت به درمان های دارویی معمول پاسخ خوبی نمی دهند. چنین افرادی حتی نسبت به البسه، ملحفه خواب، هوای خشک و گرد و غبار نیز واکنش های حساسیتی نشان می دهند.

دکتر داوودی در این باره می گوید: این اشخاص حتی ممکن است مجبور به استفاده طولانی مدت از داروهای ضدخارش و ضدالتهاب برای درمان التهابات پوستی شان شوند. در چنین شرایطی متخصص پوست ناگزیر است مقدار مصرف دارو را در آنان در حدی که علائم بیماری بهبود پیدا کند، بتدریج کاهش دهد.

البته این متخصص پوست تاکید می کند: در مواردی نیز عامل بروز اگزما ناشناخته باقی می ماند مانند اگزمای شوره ای (شوره سر) و نمی توان دریافت چرا برخی اشخاص به آن مبتلا می شوند. گرچه به نظر می رسد زمینه های ژنتیک و چرب بودن پوست در بروز این نوع اگزماها موثر باشد و درمان پیشنهادی نیز در چنین مواردی فقط به منظور کاهش علائم و نه درمان قطعی صورت می گیرد. به خاطر داشته باشید انواع خوددرمانی و توجه و پیروی از توصیه های غیرعلمی دوستان و اطرافیان نیز ممکن است سیر درمان التهابات پوستی از جمله انواع اگزما را با اختلال روبه رو کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha