یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 106283

رونق گردشگری سلامت برای تهیه منابع

سلامت نیوز : رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه امروز کشور ما قابلیت و شرایطی دارد که می‌توانیم بیماران خارجی را در بخش درمان جذب کنیم، یادآور شد: این یعنی رونق گردشگری سلامت و بخشی از منابع مربوط به بخش سلامت و درمان از این محل تهیه خواهد شد. دکتر روحانی در هفتاد و ششمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی که صبح دیروز در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، ادامه داد: ما می‌توانیم بیماران سطح منطقه و حتی ایرانیان خارج از کشور را برای درمان به کشور جذب کنیم و حتی می‌توانیم شرایطی را در مناطق آزاد فراهم کنیم تا بیمار بدون اینکه نیازی به ویزا داشته باشد به کشور ما سفر کند و مورد درمان قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ بنابراین، باید ظرفیت گردشگری سلامت را در کشور فراهم کنیم. او با تاکید بر اینکه دولت بنا دارد سهم مردم را در درمان قدم به قدم کاهش دهد، گفت: توجه به سلامت جامعه جزو اولویت‌های اصلی دولت است. دکتر روحانی خطاب به پزشکان افزود: بی‌تردید می‌دانید که باید کاری کنیم که به درمان نرسیم برای همین بهداشت مهم‌ترین موضوع است و از این رو نام وزارتخانه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گذاشته شده است. او تصریح کرد: البته بیماری وجود دارد ولی بدن سالم و قوی است که می‌تواند در برابر آن مقاومت کند. برای فعالیت در حوزه بهداشت البته تنها نباید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همه بار را بر دوش بکشد بلکه همه نهادها و سازمان‌هایی که در حوزه تهیه مواد غذایی، استانداردسازی در زمینه غذایی کمک می‌کنند هم باید بخشی از کار را برعهده داشته باشند.

بهداشت و درمان از اولویت‌های دولت است

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت آماده است که در زمینه تامین بهداشت جامعه کمک کند، یادآور شد: در بخش بهداشت باید تلاش کنیم تا مردم ما نیازمند درمان نشوند. دولت برای این کار آمادگی دارد البته معنایش این نیست که منابع لازم در این زمینه در اختیار دولت است اما دولت، بهداشت و درمان را جزو اولویت‌های خود می‌داند و بودجه 93 این موضوع را نشان می‌دهد. او درباره انتظار مردم و دولت از جامعه پزشکی نیز گفت: ما پزشکی می‌خواهیم که فقط بیماری را به‌طور خاص درمان نکند، اولین درخواست بیمار و جامعه از پزشک این است که به بیمار روحیه بدهد. بنابراین، نحوه برخورد پزشک با مردم بسیار اهمیت دارد.

کرامت بیمار رعایت شود

رئیس‌جمهور ادامه داد: اولین قدم پزشک این است که دغدغه‌های بیمار را از لحاظ روحی، روانی و فکری بکاهد. بسیار اهمیت دارد که پزشکان به چه چهره‌ای با مردم برخورد کند. قطعا هر مقدار کرامت بیمار بیشتر شود و پزشکان در برابر آنها متواضع‌تر باشند به درمان بیمار کمک کرده‌اند چون درمان از نسخه شروع نمی‌شود بلکه از برخورد پزشک با بیمار آغاز می‌شود. به گفته روحانی پزشکان ما باید شهامت و شجاعت بیشتری داشته باشند. واقعاً اگر پزشک تشخیص داد که لازم نیست دارو و یا عکس و آزمایشی در نسخه بنویسد باید از نوشتن آن اجتناب کند چراکه این موضوع با اخلاق پزشکی سازگار نیست. او اضافه کرد: امان از صفحه نسخه که بعضی فکر می‌کنند باید این صفحه پر شود. این امتحان نیست که باید صفحه را پر کرد، بعضی استادان ما در رژیم گذشته بودند که صفحات امتحان را وجبی اندازه می‌گرفتند و اعتقاد داشتند که باید صفحه پر شود. البته این مربوط به رژیم گذشته است و ان‌شاءا... امروز این‌چنین نیست. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دارو باید به اندازه ضرورت برای بیمار نوشته شود، عنوان کرد: آمار به ما می‌گوید که مصرف دارو در کشور ما در مقایسه با متوسط جهانی دو برابر است .

درمان از روستاها شروع شود

او با تاکید بر اینکه بهداشت و درمان باید از روستاها آغاز شود، خاطرنشان کرد: پس از روستاست که اگر نیاز بود به بخش، شهر، شهرستان و مرکز استان باید مراجعه شود، البته درصد کمی به تهران بیایند. ممکن است که بگوییم کمبود و مشکل داریم البته وزیر شما، دردها و مشکلات را در هیات دولت بازگو و دنبال می‌کند. او با یادآوری دوران دفاع مقدس و خدماتی که پزشکان در این دوران انجام دادند، گفت: پزشکان ما در دوران دفاع مقدس در حالی که می‌دانستند بیمارستان در تیررس دشمن قرار دارد اما باز هم مقاومت و ایستادگی کرده و کار خود را انجام می‌دادند. روحانی اضافه کرد: در تهران پزشکی را می‌شناسم که به‌غیر از هزینه‌های روزانه کل درآمد خود را به فقرا می‌دهد. بنابراین، نباید به‌دنبال دو یا 10 موردی که تخلف کرده‌اند، باشیم. در همه اقشار افرادی را داریم که از مسیر اخلاق فاصله می‌گیرند لذا نباید تخلف چند پزشک را به پای جامعه بزرگ، فرهیخته و ایثارگر پزشکی بگذاریم بلکه باید این قشر را ارج بنهیم. او با بیان اینکه در جامعه پزشکان افراد بسیاری را داریم که می‌توانند به خارج از کشور بروند و چندین برابر درآمد فعلی خود را بگیرند اما ایستاده‌اند و در کشور خود کار می‌کنند. دکتر روحانی افزود: تقریباً برایم روشن است که سال آینده در چنین روزهایی وضع سلامت ما به‌طور کلی تغییر خواهد یافت و چندین گام در این زمینه بر خواهیم داشت.

چهره سلامت کشور شش ماهه تغییر می‌کند

در حاشیه هفتاد و ششمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، وزیر بهداشت از طراحی برنامه تحول نظام ارائه خدمات در حوزه سلامت خبر داد و گفت: درصورت تصویب دولت و اختصاص منابع کافی، چهره سلامت تا شش ماه در کشور تغییر می‌کند. سیدحسن هاشمی از تدوین طرحی برای تحول نظام ارائه خدمات در حوزه سلامت خبر داد و گفت: این طرح برای چهار سال آینده است. او افزود: در قالب این برنامه تحول نظام ارائه خدمات حوزه سلامت، 14 برنامه طراحی شده که باید انجام شود. وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره تعیین تکلیف 3000 میلیارد تومان ناشی از اختصاص یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به حوزه سلامت، گفت: امیدواریم در هزینه‌کرد این منابع، نهایت دقت صورت گیرد.

در نهایت تمام منابع باید به سمتی هدایت شوند که مشکلات مردم برطرف شود. وی در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با برخی مباحث که عنوان می‌شود، پزشکان از درآمدهای 30 میلیون تومانی و بالاتر برخوردارند، گفت: متاسفانه برخی رسانه‌ها تصور می‌کنند که جز چند کارشناس که درمورد مسائل حوزه سلامت صحبت می‌کنند، هیچ کارشناس، پزشک، مدیر یا رئیس دانشگاه دیگری برای اظهارنظر درمورد مسائل حوزه سلامت وجود ندارد. وزیر بهداشت در این‌باره افزود: 175 انجمن علمی در کشور وجود دارد اما همچنان مشاهده می‌شود که خوراکی که برای مردم از رسانه‌های عمومی تهیه می‌شود، محدود شده به برخی افراد که البته حرف‌های جدیدی هم نمی‌زنند. هاشمی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در 47 رشته تخصصی و فوق‌تخصصی، درآمد پزشکان کمتر از چهار میلیون تومان بوده، چرا مردم را نسبت به جامعه پزشکی بدبین می‌کنید؟ این چنین صحبت‌هایی غیر از افزایش شکاف‌های اجتماعی، ثمر دیگری ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha