انتقاد از حذف نام پزشکان عمومی از قانون ارتقای بهره‌وری

سلامت نیوز : نایب رئیس انجمن علمی پزشکان عمومی ایران، از حذف نام پزشکان عمومی از قانون ارتقای بهره‌وری نیروهای بالینی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه امروز وضعیت معیشتی پزشکان عمومی ما مطلوب نیست و 30 تا 40 درصد آنها درآمدی پایین‌تر از متوسط جامعه دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر عزت‌الله گل علی‌زاده که شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی حضور یافته بود به تبیین چالش‌ها و موانع پیش‌روی فعالیت پزشکان عمومی پرداخت و گفت: این پزشکان عمومی‌ها نیستند که مشکل دارند، بلکه نظام سلامت ما است که بیمار است و خودش احتیاج به درمان دارد.

وی ادامه داد: مسؤلیت و تولیت سلامت همگانی که پیشرفت توسعه پایدار در گروی آن است، به عهده دولت‌هاست.

نایب رئیس انجمن علمی پزشکان عمومی ایران با بیان اینکه پزشکان عمومی ما، چه آنها که در بخش خصوصی شاغل‌اند و چه آنهایی که در بخش دولتی خدمت می‌کنند، با مشکلات متعددی روبرو هستند، گفت: بیکاری، روی آوردن به شغل‌های غیرمرتبط و اجبار در گذراندن طرح نیروی انسانی در مناطق دورافتاده از جمله آنها است.

وی در پاسخ به اینکه انجمن پزشکان عمومی برای حل این مشکلات اقداماتی انجام داده است، گفت: ما با مشکلات ساختاری روبرو هستیم که به آیین‌نامه‌های ما بازمی‌گردد. باید هیات مدیره‌ای، تشکیل و شعبی را راه‌اندازی کند و اساسنامه‌اش را خودش بنویسد که آن اساسنامه برآیند آرا و عقاید کل کشور باشد. متاسفانه پزشکان عمومی به ما بی‌اعتماد هستند. البته سعی کردیم پزشکان شرکت‌کننده در ائتلافات این دوره از انتخابات انجمن از تمام کشور انتخاب شده باشند تا بتوانند مشکلات مبتلا به این گروه را به خوبی به تصویر بکشند.

نایب رئیس انجمن علمی پزشکان عمومی ایران افزود: پزشکان عمومی در همه جای دنیا دروازه‌بانان نظام سلامت هستند. اما این دروازه‌بانی از پزشکان عمومی ما دریغ شده است. این در حالی است که ما 80 هزار پزشک عمومی در کشور داریم.

انتقاد از حذف نام پزشکان عمومی از قانون ارتقای بهره‌وری نیروهای بالینی

گل‌ علی‌زاده به قانون ارتقای بهره‌وری نیروهای بالینی که در سال 89 مصوب شد، اشاره و اظهار کرد: در آن زمان پزشکان عمومی در آیین‌نامه لحاظ شده بودند. اما نام آنها در دستورالعمل اجرایی این قانون حذف شود.

عدم حضور پزشکان عمومی در پست‌های مدیریتی وزارت بهداشت

وی همچنین به این موضوع که پزشکان عمومی نمی‌توانند عضو هیات علمی شوند، گفت: این گروه در رئوس بخش‌های مهم مدیریتی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها حضور ندارند. امروز پزشک عمومی نمی‌تواند در نظام مدیریتی رشد کند.

نایب رئیس انجمن علمی پزشکان عمومی ایران همچنین به وضعیت معیشتی پزشکان عمومی اشاره کرد و گفت: دریافتی پزشک عمومی ما در بخش دولتی به حدود یک میلیون و 500 هزار تومان می‌رسد که با حقوق یک بهورز برابری می‌کند. با اجرای پزشک خانواده روستایی، درآمدها بهبود یافته بود. هر چند در سال‌های بعدی اجرای این طرح، حقوق آنها دستخوش افزایش نشد. پزشک عمومی ما در این سیستم فعلی تا حدودی می‌تواند پیشرفت کند. حقوق همکاران ما در سازمان انتقال خون حدود 800 هزار تومان است و طبق مطالعه‌ای که انجام شده است،‌ مشخص شده 30 تا 40 درصد پزشکان عمومی از حد متوسط جامعه پایین‌تر و 30 تا 40 درصد در حد متوسط جامعه بود.

وی به هجمه‌های اخیر به جامعه پزشکی اشاره کرد و گفت: به خاطر وجود دو تا سه درصد از جامعه پزشکی که درآمدهای بالایی دارند و ممکن است تخلفاتی کنند، متاسفانه همه پزشکان را به یک چوب می‌زنند.

گل علی‌زاده همچنین به مطالعه‌ای در خصوص ماندگاری پزشکان در مناطق محروم اشاره و اظهار کرد: بر اساس این مطالعه که مدتی پیش انجام شد، 70 درصد پزشکان خانواده قصد ادامه همکاری با این طرح را نداشتند و در قالب طرح نیروی انسانی به مناطق محروم آمده‌ بودند و نمی‌خواستند در آنجا بمانند. همچنین وقتی علت از آنها سؤال شد، 50 درصدشان می‌خواستند ادامه تحصیل بدهند و مدرک تخصصی دریافت کنند چرا که به آینده خود مطمئن نیستند.

نایب رئیس انجمن علمی پزشکان عمومی ایران به ضرورت افزایش سرانه درمان روستاییان اشاره و اظهار کرد: درآمد روستاییان پایین است، بنابراین سرانه درمان نیز باید برای آنها پایین باشد. ضرایب محرومیت در استان‌ها احتیاج به بازنگری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha