عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور گفت: قسمت زیادی از بودجه حوزه سلامت کشور اکنون صرف درمان می شود در حالی نیاز است سهم بخش پیشگیری و بهداشت افزایش یابد.

سهم بخش پیشگیری و بهداشت باید در بودجه سلامت افزایش یابد

سلامت نیوز: عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور گفت: قسمت زیادی از بودجه حوزه سلامت کشور اکنون صرف درمان می شود در حالی نیاز است سهم بخش پیشگیری و بهداشت افزایش یابد.

حسین بابایی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اکنون که قسمت بزرگی از بودجه سلامت به هزینه های درمانی اختصاص می یابد به طور طبیعی کمتر به مقوله پیشگیری و بهبود شرایط بهداشت فردی و اجتماعی توجه می شود.


وی یادآوری کرد: تخصیص بودجه های هنگفت از سوی دولتمردان در حوزه سلامت از معیارهای توسعه یافتگی هر کشوری است و با نگاهی به کشورهای پیشرفته این موضوع مهم به خوبی نمایان است.
بابایی افزود: هم اکنون 80 درصد هزینه های بخش سلامت به بیمارستانهای کشور وارد می شود و این موضوع یک آسیب جدی است.


وی اظهار کرد: الگوی مصرف سهم تولید ناخالص ملی باید به حوزه سلامت باشد و تعیین بودجه تخصیصی در این بخش امری ضروری است. 


عضو کمیسیون و تعرفه سازمان نظام پزشکی کشور گفت: هزینه و بودجه های تخصیصی از سوی دولت بیشتر در بخش هایی مانند جراحی های زیبایی و غیره صرف می شود و این موضوع بیانگر ارتقای بودجه سلامت نیست.


وی یادآوری کرد: بنابراین در کنار رشد بودجه سلامت از در آمدهای عمومی باید به نوع مصرف و شیوه هزینه کرد منابع در این بخش توجه کرد.


بایایی افزود: روند کنونی موجب شده تحصیل و آموزش جامعه پزشکان به سمت رشته های پر متقاضی سوق داده شود و این موضوع چندان مطلوب نیست.


بابایی افزود: ارزش نسبی خدمات پزشکی می تواند تعرفه های لازم در این بخش را به صورت دقیق و شفاف تعیین کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha