از هر ۵ پسر یکی به واریکوسل مبتلاست/ واریکوسل و سرطان بیضه عامل ناباروری مردان

سلامت نیوز : متخصص درمان ناباروری مردان گفت: اغلب پسران جوان مشکلات بلوغ دیررس و اندام تناسلی خود را با کسی در میان نمی‌گذارند در حالی که از هر ۵ پسر یکی به واریکوسل به عنوان عامل ناباروری مبتلاست.

محمدرضا نوروزی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: به طور معمول مردان به دلیل فعالیت در بیرون از منزل در معرض بیماری‌های مختلفی هستند، اما متأسفانه هنگام بروز علائم اولیه بیماری یا آن را انکار می‌کنند یا دیر ابراز می‌کنند.

وی افزود: یکی از بیماری‌های شایع که سلامت عمومی و باروری مردان را تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد بیماری‌های دستگاه تناسلی است که تا 15 درصد در مردان شیوع دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پزشکی تهران با تأکید بر اینکه اگر پسران جوان در دوران بلوغ با علائمی مواجه شدند، حتماً باید به پزشک مراجعه کنند، افزود: مراجعه دیرهنگام ممکن است به ناباروری در آینده و مشکلات جنسی بینجامد، در حالی که با مراجعه زودهنگام می‌توان آن را درمان کرد.

نوروزی واریکوسل (واریس عروق بیضه) را یکی از اختلالات شایع در پسران جوان عنوان کرد و افزود: از هر 5 پسر جوان یک نفر به واریکوسل مبتلا است که باز از هر 5 مبتلا به واریکوسل یک نفر نابارور است. در صورتی که با مراجعه به موقع به پزشک و انجام یک جراحی ساده می‌توان این عارضه را برطرف کرد.

وی در مورد نشانه‌های واریکوسل گفت:‌مشاهده طناب کرمی‌شکل و مارپیچی در دستگاه تناسلی مردان و عدم رشد بیضه می‌تواند یکی از نشانه‌های واریکوسل باشد.

نوروزی تصریح کرد: متأسفانه در سنین بین 15 تا 20 سالگی رابطه کلامی بین پسران جوان با خانواده در مورد مشکلات جسمی و تناسلی قطع می‌شود و مشکلات اینچنینی به راحتی قابل تشخیص نیست،‌اما پسران باید با مشاهده چنین علائمی به متخصص اورولوژی مراجعه کنند.

به گفته نوروزی در سنین 15 تا 35 سالگی نیز سرطان بیضه مشاهده می‌شود که نشانه آن بزرگ شدن بیش از حد بیضه است و هیچ دردی را در خود نشان نمی‌دهد و معمولاً پسران از عنوان کردن آن خجالت می‌کشند.

وی ادامه داد: این سرطان برخلاف بسیاری از سرطان‌ها در مراحل اولیه کاملاً قابل درمان است ولی در صورت بی‌اهمیتی به اندام‌های دیگر سرایت می‌‌کند و حتی ممکن است به ناباروری یا مرگ فرد شود.

عضو هیئت مدیره انجمن باروری و ناباروری ایران بیماری‌های دستگاه تناسلی مردان در سنین میانسالی را سرطان دستگاه ادراری و مثانه عنوان کرد و گفت: گاهی این بیماری‌‌ها کم علامت و بی‌علامت هستند اما در هر صورت باید وجود خون در ادرار را جدی گرفت.

وی افزود: سرطان کلیه، سرطانی بسیار کشنده است که با دفع لخته خون بدون درد و درد ناحیه شکم بروز می‌کند که در مراحل اولیه قابل درمان است اما در مراحل پیشرفته حتی به رادیوتراپی و شیمی درمانی هم پاسخ نمی‌دهد.

نوروزی به مردانی که در سنین میانسالی با علائمی مانند مشکل در دفع ادرار، دستشویی زیاد رفتن مواجه می‌شوند توصیه کرد تا به پزشک مراجعه کنند چرا که می‌تواند نشانه بیماری پروستات خوش‌خیم باشد اما سرطان پروستات علامت چندانی ندارد و تنها با معاینه پزشک و آزمایش خون مشخص می‌شود.

وی گفت: مردانی که از تنباکو، قلیان و سیگار استفاده می‌کنند، 2 تا 3 برابر بقیه در معرض سرطان کلیه و مثانه قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha