یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۴

سلامت نیوز : سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی از راه‌اندازی نخستین کمپ درمان معتادان زیر 18 سال به صورت پایلوت از سال آینده خبر داد. به گفته محسن روشن‌پژوه موضوع درمان اختصاصی افراد زیر 18سال از سال گذشته در دستور کار سازمان بهزیستی قرار گرفت و راهنمای درمان این گروه سنی تنظیم شد و هم‌اکنون برای تأیید در اختیار دفتر درمان ستاد مبارزه با موادمخدر قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ او ادامه داد: مقدمات راه‌اندازی کمپ افراد زیر 18سال فراهم شده و به‌دلیل اینکه الگوی درمان این افراد مبتنی بر بستری است در صورت تأمین زیرساخت و اعتبار سال آینده اولین کمپ درمان معتادان زیر 18سال به صورت پایلوت راه‌اندازی شده و پس از ارزشیابی در سایر استان‌ها و شهرها راه‌اندازی می‌شود. روشن‌پژوه ادامه داد: به منظور پیشگیری از اعتیاد افراد زیر 18سال، برنامه‌های مختلف ازجمله مهارت‌آموزی و مهارت مقابله‌ای را در دستور کار داریم همچنین، با شبکه‌سازی سعی می‌کنیم مشارکت اجتماعی این افراد را افزایش دهیم. سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی از وجود معتادان زیر 12سال در برخی از خانواده‌ها خبر داد و افزود: پروفایل جمعیت سنی اعتیاد هنوز ارائه نشده است به همین دلیل، آمار و اطلاعاتی درباره هرم سنی اعتیاد نداریم اما با آمار و اطلاعاتی که مردم از طریق خط میلی اعتیاد در اختیار ما قرار می‌دهند این گروه سنی معتادان زیر 12 سال نیز وجود دارند اما تعداد آنها مشخص نیست.

آمار و ارقامی درباره اعتیاد

هم‌اکنون یک میلیون و 325هزار معتاد در کشور وجود دارد که به گفته وزیر کشور با احتساب بعد خانوار آنها، حدود شش میلیون نفر متاثر از موادمخدر هستند. در آمار شیوع‌شناسی اعتیاد در کشور مشخص شد که ۵۳‌درصد از معتادان شاغل، ۶۳‌درصد متاهل و ۷۵‌درصد دیپلم به بالا هستند. همچنین گفته می‌شود آمار معتادان زن در کشور در ۵ سال گذشته، از 2/5 به 3/9‌درصد رسیده است. با احتساب 3/9‌درصد معتاد زن در این بین، تعداد زنان معتاد درحال حاضر حدود 123هزار نفر است. علاوه بر این، در سال‌های اخیر کاهش سن اعتیاد و تغییر الگوی مصرف از موادمخدر طبیعی به موادمخدر صنعتی و شیمیایی مانند آمفتامین، متاآمفتامین و اکستاسی، نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرده است. به گفته کارشناسان سن اعتیاد در محدوده سنی 15 تا 26 سالگی که سن انرژی و پویایی بوده، قرار گرفته است. در همین زمینه مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت و گو با آرمان با اشاره به اینکه طبق قانون تمام کمپ‌های دارا مجوز نمی‌توانند افراد زیر 18 سال را بپذیرند، می‌گوید: برای معتادان زیر 18 سال باید کمپ‌هایی درنظر گرفته شود که از نیروهای متخصص کودکان استفاده شود.

شیوه متفاوت ترک اعتیاد برای کودکان

به گفته فرید براتی‌سده ترجیح اول در درمان معتادان زیر 18 سال این است که این افراد بستری شوند. او ادامه می‌دهد: همچنین این معتادان نباید تحت درمان‌های نگه دارنده قرار گیرند بلکه، باید به ترک کامل برسند و برای همین باید بستری شوند و در طول بستری بودن مراقبت‌های کامل از آنها صورت گیرد. براتی‌سده با بیان اینکه باید در زمینه اعتیاد کودکان هماهنگی‌های خوبی میان دستگاه‌ها انجام شود، می‌افزاید: بعد از درمان این کودکان نیز باید به این مساله توجه کرد که اگر این کودکان از خانواده‌های بدسرپرست یا بی‌سرپرست هستند، نسبت به نگهداری‌شان پس از ترک اقداماتی از جانب دیگر دستگاه‌ها انجام شود. مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر عنوان می‌کند: درحال حاضر در بیرجند به زودی برای مرکز ترک اعتیاد زیر 18 سال هماهنگی‌های لازم انجام خواهد شد و بر اساس نتایج اعلام می‌شود که وزارت بهداشت و دیگر سازمان‌ها چطور می‌توانند همکاری کنند. او درباره آمار مربوط به اعتیاد کودکان بیان می‌کند: هیچ آماری در این زمینه در دسترس نیست همانطور که، در دیگر حوزه‌های مانند کودکان کار آماری وجود ندارد.

شرایط خاص برای کمپ‌های کودکان

مدیرکل درمان سابق ستاد مبارزه با موادمخدر نیز در گفت‌وگو با‌ آرمان با بیان اینکه در سال‌های اخیر به دلیل مشکلاتی شاهد فعالیت کمپ‌های غیرمجاز بودیم، می‌گوید: در کشورهای اروپایی کمپ‌ها با توجه به گروه‌های مختلف در جامعه وجود دارد مانند کمپ ترک اعتیاد بزرگسالان، کودکان، زنان و متاهل‌ها. به گفته سعید صفاتیان در کمپ‌های ترک اعتیاد افراد زیر 18‌سال، باید شرایط خاصی وجود داشته باشد. او با تاکید بر اینکه باید درنظر داشت که کودکان افرادی هستند که سابقه اعتیاد یک یا دو سال دارند، می‌افزاید: همچنین باید به این موضوع توجه کرد که این کودکان وارد مسائل قضایی و جرائم نشده‌اند. صفاتیان عنوان می‌کند: در هر مکان بسته‌ای مانند زندان، اردوگاه و کمپ اگر کودکان را با بزرگسالانی که سابقه قضایی دارند همراه کنیم، آسیب‌هایی به همراه خواهد داشت. کودکان از این افراد اطلاعات نادرست دریافت می‌کنند یا به شبکه‌های آنها وارد می‌شوند. مدیرکل سابق درمان ستاد مبارزه با موادمخدر بیان می‌کند: کودکان معتاد افرادی هستند که جرم و جنایت در آنها زیاد نیست، مجرد هستند و تحت حمایت خانواده خود هستند.

درحالی که حامی بزرگسالان معتاد معمولا همسرانشان هستند و بارها ترک ناموفق داشته‌اند. او با اشاره به اینکه الگوی مصرفی مواد در بزرگسالان فرق دارد، بیان می‌کند: پروتکل‌هایی که برای درمان بزرگسالان 40 یا 50ساله وجود دارد برای درمان کودکان مناسب نیست. به اعتقاد صفاتیان به‌دلیل اینکه افراد زیر 18 سال برای بار اول است که تحت درمان قرار می‌گیرند، باید پروتکل‌های درمانی شفاف و روان برای آنها وجود داشته باشد تا دست درمانگرها برای ایفای نقش باز باشد. مدیرکل درمان سابق ستاد مبارزه با موادمخدر با تاکید بر اینکه این نوع کمپ‌ها ابتدا باید به صورت پایلوت و با تعداد کمی در یک مرکز شروع شود، عنوان می‌کند: باید در هر استان دو یا سه کمپ ترک اعتیاد کودکان وجود داشته باشد. او بیان می‌کند: اینطور نباید باشد که در مراکز ترک اعتیاد تنها معتادان به موادمخدر طبیعی نگهداری شوند بلکه، باید پروتکل‌هایی برای درمان معتادان موادمخدر صنعتی که در سال‌های اخیر رواج پیدا کرده نیز نوشته شود. صفاتیان می‌افزاید: درحال حاضر هماهنگی خوبی میان بهزیستی، وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با موادمخدر وجود دارد و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز دیدگاهشان نسبت به این مساله مثبت است. اما باید از کمک این سازمان‌های مردم‌نهاد و کمپ‌ها استفاده کنیم تا مشکلات و نواقص در این زمینه حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha