پیام مهدوی‌کیا و دوستی‌مهر به "هفته سلامت مردان"

سلامت نیوز : هفته نخست اسفند ماه هر سال با توجه به اهمیت جایگاه مردان در جامعه و خانواده تحت عنوان «هفته ملی سلامت مردان» نام‌گذاری شده است که امسال این هفته با شعار " سوانح و حوادث در کمین سلامت مردان" نامگذاری شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در همین ارتباط «مهدی مهدوی‌کیا» و «علی دوستی مهر» پیشکسوتان فوتبال و «سفیران سلامت» در پیام مشترکی به سوانح رانندگی و معلولیت‌ها و مرگ و میرهای ناشی از آن پرداخته‌ و تاکید کرده‌اند: ‌همانگونه که در مواقع بحران و حتی شیوع بیماری همه بسیج می‌شوند تا آن بحران و حادثه، با کمترین خسارت جانی و مالی برطرف شود، برای کاهش آمار قربانیان و معلولیت‌های ناشی از سوانح رانندگی نیز باید این هم صدایی، همکاری و همراهی ملی ایجاد شود. فراموش نکنیم که شمار تلفات و مصدومان برخی سوانح رانندگی چندین برابر زلزله‌های بزرگ است که به چشم نمی‌آیند.

در ابتدای این پیام آمده است: "هفته سلامت مردان" فرصتی است تا بار دیگر به مردان ایرانی، پدران خانواده و پسران جوان و نوجوان یادآوری کنیم که به سلامتی خود توجه داشته باشند و تصور نکنند که در برابر بیماری و حوادث آسیب‌ناپذیرند. آنها باید حتی با وجود احساس برخورداری از سلامت، برنامه‌ای منظم برای معاینات پزشکی تنظیم و اجرا کنند.

در ادامه این پیام با اشاره به اینکه شعار امسال هفته ملی سلامت مردان «سوانح و حوادث در کمین سلامت مردان» نام گرفته است، به سوانح رانندگی اشاره شده و آمده است: علت انتخاب این شعار برای هفته ملی سلامت مردان این است که یکی از مهم‌ترین علل مرگ‌ و میر و معلولیت در ایرانیان، حوادث ناشی از تصادفات است. براساس آمارها سالانه بیش از 15 هزار نفر در کشور براثر تصادفات و حوادث ترافیکی فوت می کنند.

وقوع حوادث ترافیکی در کشور علاوه بر مرگ و میر، سالیانه ده‌ها هزار مصدوم بر جای می گذارد که برخی از آنها به معلولیت‌های دائم تبدیل شده و در نتیجه خسارات سنگینی را متوجه فرد، خانواده و کشور می‌کنند. معلولیت‌های ناشی از تصادف‌های جاده‌ای هزینه‌های اجتماعی، اقتصادی و روانی به دنبال دارد، هزینه روانی این اتفاق از تمام هزینه‌ها سنگین‌تر است؛ زیرا گاهی اوقات بروز چنین معلولیت‌هایی مسیر زندگی یک فرد و خانواده‌اش را تغییر می‌دهد و عواقب ناگواری را برای آنها به وجود می‌آورد.

این پیام می‌افزاید:‌ هر مرگ و معلولیت ناشی از سوانح ترافیکی، داستان غم‌انگیز زندگی انسانی است که با رفتن و یا معلولیت خود، بهت و اندوه را در میان بازماندگان بر جای می‌گذارد؛ خانواده‌ای که سرپرست خود را از دست داده، زن جوانی که با یک کودک خردسال برای همیشه بی‌پناه مانده، جوان ناکامی که پدر و مادرش را برای همیشه داغدار کرده و... .

سفیران سلامت در ادامه با بیان اینکه "بیاید با هم این جمله "دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است" را در میان شهروندان و به ویژه جوانان نهادینه کنیم" از همه دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ها خواسته‌اند با آموزش و ترویج فرهنگ درست رانندگی، پلیس را در این زمینه یاری کنند.

مهدوی‌کیا و دوستی مهر در خاتمه تاکید کرده‌اند: ‌همانگونه که در مواقع بحران و حتی شیوع بیماری همه بسیج می‌شوند تا بحران و حادثه، با کمترین خسارت جانی و مالی برطرف شود، برای کاهش آمار کشته‌ها و معلولیت‌های ناشی از سوانح ترافیکی نیز باید این همصدایی و همراهی ملی ایجاد شود. فراموش نکنیم که شمار تلفات و مصدومان برخی سوانح رانندگی بیشتر از چند زلزله است؛ زلزله‌هایی که به چشم نمی‌آیند.

پیام سفیران سلامت روز پنجشنبه در همایش "سلامت و زندگی" نیز قرائت شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha