یک ارولوژیست با اشاره به سرطان پروستات و سرطان مثانه به عنوان خطیرترین بیماری های کم علامت ارولوژیک بر لزوم آموزش و بالا بردن سواد سلامت افراد برای پیشگیری از پیشرفت بیماری ها؛ از انجمن های علمی به عنوان ابزاری برای آموزش سلامت و پیشگیری نام برد.

انجمن های علمی مرجع پیشگیری و آموزش سلامت/ آموزش بیمار راهی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری ها

سلامت نیوز: یک ارولوژیست با اشاره به سرطان پروستات و سرطان مثانه به عنوان خطیرترین بیماری های کم علامت ارولوژیک بر لزوم آموزش و بالا بردن سواد سلامت افراد برای پیشگیری از پیشرفت بیماری ها؛ از انجمن های علمی به عنوان ابزاری برای آموزش سلامت و پیشگیری نام برد.


دکتر سید جلیل حسینی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، گفت:« جامعه پزشکی علاوه بر درمان بیماری افراد، وظیفه آموزش پیشگیری بیماران را نیز به عهده دارند. این پیشگیری می تواند به صورت توصیه هایی مبنی بر اصلاح رفتارها و یا مصرف داروها باشد ویا می تواند اطلاع رسانی در مورد علائم بیماری های خطیری باشد که علامت زیادی ندارند و اگر در مراحل اولیه به آنها توجهی نشود تبدیل به بیماری های خطرناک برای فرد می شوند».


وی ادامه داد:«جامعه پزشکی خود را موظف می داند علیرغم همه هجمه های تبلیغاتی سوء و مخرب و ضربه زننده به جامعه پزشکی، وظیفه خود را در ارتقاء سلامت جامعه و پیشگیری از بیماری ها و آگاهی دادن به افراد جامعه در مورد علایم بیماری های خطیر، انجام دهند».


دکتر حسینی با اشاره به تاسیس انجمن های علمی در کشور گفت:« این انجمن ها عموما وظایف آموزشی و پژوهشی و گاهی صنفی رشته خود را به عهده می گیرند و در یک دهه گذشته در بحث سلامت جامعه و پیشگیری از بیماری ها نیز فعال شده اند. به عنوان مثال انجمن اورولوژی ایران که اولین هدف آن خدمت به مردم و جامعه است از 9 سال پیش یعنی از سال 1384 پیشنهاد روزی را به عنوان «روز ملی سلامت مردان» به جامعه و دولت ارائه کرده است که با قبول این پیشنهاد از سوی وزارت بهداشت، از سال 1385 فعالیت های خود را در ارتباط با این روز آغاز کرد».


ویزیت و مشاوره رایگان مردان در هفته سلامت مردان
وی ادامه داد:« در اولین پنجشنبه اسفنده ماه هر سال مردان و پسران به صورت رایگان ویزیت و مشاوره می شوند تا در مورد علایم بیماری های خطیر کم علامت به آنها آموزش داده شود و پزشکان به صورت داوطلب در مطب ها و بیمارستان ها در این روز منتظر مراجعه مردم نه با عنوان درمان بیماری بلکه به عنوان مشاوره جهت پیشگیری از بیماری ها آنها را به حضور می پذیرند».


این ارورلوژیست افزود:« اجرای هفت ساله روز ملی سلامت مردان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را برآن داشت تا این روز را به هفته ملی سلامت مردان تبدیل نماید و با همکاری همه سازمان ها و انجمن های علاقمند اولین هفته اسفندماه به عنوان هفته ملی سلامت مردان اجرا شود. امسال هم از روز اول اسفندماه این فعالیت شروع شده و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت».


سرطان پروستات و مثانه خطیرترین بیماری های اورولوژیک
دکتر حسینی درباره شایع ترین بیماری های اورولوژیک که بار زیادی به بخش درمان وارد می نماید؛ گفت:«  سرطان مثانه یکی از بیماری های خطیر کم علامت است که تنها علامت آن خونریزی در ادرار است بدون درد و بدون هیچ علامت دیگری. در نتیجه اگر فرد به تغییر رنگ ادرار خود توجه کند ممکن است با مراجعه به پزشک سرطان مثانه را در اولین مراحل بیماری تشخیص دهد که با کوچکترین عمل جراحی این بیماری کنترل می شود.»


وی هشدار داد:« در صورتی که فرد به علامت تغییر رنگ ادرار به عنوان تنها علامت بیماری سرطان مثانه توجهی نکند و این بیماری وخیم شود با پیشرفت این بیماری، تومور به اندازه ای بزرگ می شود که خونریزی های شدید را به دنبال خواهد داشت و باید کل مثانه و پروستات از بدن فرد خارج شود و مثانه مصنوعی از روده فرد برای وی ایجاد شود»


تغییر رنگ ادرار علامتی برای سرطان مثانه
این ارولوژیست افزود:« عدم توجه به علایم ساده برای بیماری خطیر سرطان مثانه با گذشت زمان تبدیل به بیماری خطرناکی می شود که علاوه بر اینکه فرد باید جراحی سنگینی را تحمل کند طول عمرش هم به شدت کاهش می یابد».


در این هفته ملی سلامت مردان یکی از بیماری هایی که به مردم آموزش داده می شود این است که متوجه تغییر رنگ ادرار به سمت قرمز باشد چراکه علامت خطرناکی است و باید به پزشک مراجعه و مشاوره بگیرند. البته همه خونریزی های ادراری خطرناک نیست ولی به دلیل اینکه می تواند علامتی از سرطان مثانه باشد باید توسط پزشک معاینه و احیانا درمان شود».


وی از سرطان پروستات به عنوان یکی دیگر از بیماری های خطیر کم علامت اشاره کرد و در پاسخ به اینکه چرا به آن بیماری خطیر کم علامت گفته می شود؛ خاطرنشان کرد:« چون اگر بیمار به سنگ ادراری مبتلا شود به علت درد سریعا به اورژانس مراجعه می کند  به این دلیل به آن بیماری خطیر کم علامت گفته نمی شود ولی در مورد بیماری های خطیر کم علامت نظیر سرطان مثانه و سرطان پروستات اینگونه نیست و اگر فرد به علایم توجه نکند منجر به عوارض بسیاری شدید می شود».


آموزش بیمار راهی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری ها
دکتر حسینی با اشاره به اهمیت آموزش افراد برای تشخیص بیماری در مراحل اولیه و جلوگیری از پیشرفت بیماری و افزایش هزینه های درمانی گفت:« بیماری اگر در مراحل پیشرفته باشد هزینه های گزافی را تحمیل می کند اما اگر فرد آموزش کافی نسبت به علایم بیماری و اهمیت توجه به آن دیده باشد و بیماری با مراجعه به پزشک در مراحل اولیه درمان شود به عنوان مثال با 500 هزارتومان تا یک میلیون تومان پرداخت فرانشیز در بیمارستان دولتی درمان می شود اما اگر بیماری پیشرفت کرده باشد با بستری های طولانی مدت 2 تا 4 ماهه و لزوم پیگیری های چندساله حتی در بیمارستان دولتی و با دفترچه بیمه شاید لازم باشد فرد حدود 10 میلیون تومان هزینه کند( البته این رقم ها محاسبه شده و کارشناسی نیست و حدس لحظه ای است)این در حالی است که با آموزش بیمار به راحتی می توان از صرف هزینه های سرسام آور جلوگیری کرد».


غربالگری سرطان در کشور صورت نمی گیرد
وی در پاسخ در حال حاضر در کشور ما برای جلوگیری از افزایش سرطان پروستات به عنوان شایع ترین سرطان مردان غربالگری صورت می گیرد؛ گفت:«غربالگری سرطان پروستات در حال حاضر در کشور ما صورت نمی گیرد اما توصیه شده است که مردان بالای 45 سال یک بار به پزشک مراجعه کنند تا اگر لازم باشد آزمایش انجام شود در غیراینصورت با گرفتن شرح حال فرد و معاینه وی در مورد احتمال وجود بیماری پروستات در وی اظهار نظر می شود و اگر لازم باشد یک بار هم تست PSA برای بیمار انجام می شود که این تست تحت پوشش بیمه است».


این ارولوژیست استعمال سیگار را به عنوان مهمترین عامل بروز بیماری ها بخصوص بروز سرطان مثانه و سرطان پروستات عنوان کرد و گفت:« قطع مصرف سیگار یکی از راه های پیشگیری از بروز این بیماری ها است».


انجمن های علمی ابزاری برای پیشگیری و آموزش سلامت
وی در ارزیابی وضعیت آموزش سلامت و پیشگیری از بیماری ها در کشورمان گفت:« سیستم ها برای این بیماری ها نهادینه نشده است. تعیین و برقراری هفته ملی سلامت مردان و سلامت زنان این حساسیت را درجامعه ایجاد می کند که افراد مراجعه کنند و متوجه بیماری های خود شوند تا مورد مشاوره قرار گیرند ولی نهادینه شدن آن در جامعه بسیار مهم است که امیدواریم با برنامه هایی که مسئولین جدید وزارت بهداشت دارد و بخصوص اگر بتواند از ابزار انجمن های علمی استفاده کند می تواند مفید واقع شود چرا که انجمن های علمی مثل انجمن اورولوژی ایران آماده هستند این نوع خدمات پیشگیرانه را به جامعه ارائه دهند و می توانند همفکری خوبی با جامعه داشته باشند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha