در کاربرد روان‌پزشکی منظور از هیستری، حالتی در فرد است که اضطراب را به نشانه‌های بیماری تبدیل کند که آن نشانه‌ها بعدا کم و بیش از بقیه شخصیت فرد هیستریک منتقل می‌شوند.

اختلال تبدیلی یا هیستری چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، اصطلاح هیستری حداقل دو هزار سال قدمت دارد و برای توصیف شرایط مختلف استفاده می‌شود. در اکثر مقاطع تاریخ این اصطلاح، اشاره به وضعیتی بود که منحصراً به زنان نسبت داده می شد. تصور می شد این مشکل در نتیجه مشکلاتی در رحم رخ می دهد. در یونان باستان، نظریه «رحم سرگردان» ادعا می کرد که رحم جابجا شده باعث علائم هیستریک می شود.

زیگموند فروید معتقد بود که علائم هیستریک مکانیسم‌های دفاعی در برابر شرایط جنسی هستند و بیشتر روان‌شناسی فروید بر اساس کار فروید با زنانی است که معتقد بود هیستریک هستند.

درک معاصر از هیستری

امروزه افراد دیگر تشخیصی به نام هیستری ندارند. علائمی که قبلاً به عنوان هیستری برچسب‌گذاری می شد، اکنون با بیماری های تجزیه ای و جسمانی همراه است و این بیماری ها مربوط به جنسیت نیستند. بیماری های تجزیه ای شامل شرایطی مانند اختلال هویت تجزیه ای، ایر تجزیه ای و اختلال مسخ شخصیت است. اینها زمانی رخ می دهند که فرد احساس کند در حال دور شدن از واقعیت است.

روانشناسان معاصر ممکن است از اصطلاح «هیستری جمعی» برای اشاره به واکنش‌های غیرمنطقی گروه‌های بزرگی از مردم استفاده کنند،

اختلال تبدیلی در واقع اسم علمی مشکلی است که به عنوان «هیستری» در میان مردم شهرت دارد و از شناخته شده ترین مشکلات روحی – روانی محسوب می شود.

اختلال تبدیلی یک وضعیت روانی است که در آن فرد دارای کوری، فلج یا سایر علائم سیستم عصبی (عصبی) است که با ارزیابی و معاینات پزشکی قابل توضیح نیست.

علل بروز هیستری

علائم اختلال تبدیلی ممکن است به دلیل تعارض روانی رخ دهد.

علائم معمولاً به طور ناگهانی پس از یک تجربه استرس زا شروع می شوند. در صورت وجود موارد زیر افراد در معرض خطر ابتلا به اختلال تبدیلی هستند:

  • داشتن سابقه یک بیماری پزشکی
  • اختلال تجزیه ای (فرار از واقعیت که عمدی نیست)
  • اختلالات شخصیتی (ناتوانی در مدیریت احساسات و رفتارهای مورد انتظار در موقعیت های اجتماعی خاص)

افراد دارای اختلال تبدیلی علائم خود را برای به دست آوردن امتیاز یا دریافت حمایت ایجاد نمی کنند. آنها همچنین عمداً به خود صدمه نمی زنند یا فقط برای تبدیل شدن به یک بیمار در مورد علائم خود دروغ نمی گویند (اختلال ساختگی). برخی از پزشکان به اشتباه معتقدند که اختلال تبدیلی یک وضعیت واقعی نیست و ممکن است به مردم بگویند که مشکل در مغز و اعصاب آنها است. اما این حالت واقعی است. ابتلای به این بیماری واقعا باعث ناراحتی فرد مبتلا می شود و به دلخواه نمی توان آن را ایجاد کرد یا از بین برد.

تصور می شود که علائم فیزیکی این حالت تلاشی برای حل تعارضی است که فرد در درون خود احساس می کند. به عنوان مثال، زنی که معتقد است داشتن احساسات خشونت آمیز قابل قبول نیست، ممکن است پس از عصبانیت شدید که در آن دوست دارد کسی را بزند، ناگهان احساس بی حسی در بازوهای خود کند. او به جای اینکه به خودش اجازه دهد افکار خشونت آمیز در مورد ضربه زدن به کسی داشته باشد، علائم فیزیکی بی حسی را در بازوهایش تجربه می کند.

علائم هیستری چه می تواند باشد؟

هیستری دو نوع عمده تبدیلی و انتزاعی دارد، در هیستری تبدیلی، مهم‌ترین و مشخص‌ترین علامت، تظاهرات جسمانی است؛ بدون آن‌که علل فیزیولوژی و جسمی در میان باشد. این تظاهرات به اشکال مختلف جلوه می‌کند؛ گاهی به صورت فلج اعضا و اندام‌ها، کوری و کری ظاهر می‌گردد. در اکثر موارد علائم هیچگونه تغییرات جسمانی از نظر ساختمان اندام‌ها یا فیزیولوژی ندارند.

واکنش هیستری انتزاعی بدین صورت است که بیمار قسمتی از زندگی خود را به کلی فراموش می‌کند. گاهی اوقات فراموشی کامل بوده و سراسر زندگی گذشته بیمار را شامل می‌شود. مدت فراموشی نیز در افراد مختلف متفاوت است؛ گاه طولانی و زمانی بسیار کوتاه،در این حالت به‌رغم فراموش کردن خاطرات گذشته، مهارت‌ها و عادات خود را به دست فراموشی نمی‌سپارد.

علائم اختلال تبدیلی شامل از دست دادن یک یا چند عملکرد بدن مانند:

  • کوری
  • ناتوانی در صحبت کردن
  • بی حسی
  • فلج

سایر علائم شایع اختلال تبدیلی عبارتند از:

یک علامت ناتوان کننده که به طور ناگهانی شروع می شود

سابقه یک مشکل روانی که پس از ظاهر شدن علامت بهبود می یابد

عدم نگرانی شدید که معمولاً در تضاد با علامت شدیدی است که فرد بیمار دارد

درمان هیستری

گفتار درمانی و آموزش مدیریت استرس ممکن است به کاهش علائم کمک کند.

قسمت آسیب دیده بدن یا عملکرد فیزیکی مشکل دارد ممکن است تا زمانی که علائم از بین بروند به درمان فیزیکی یا کار درمانی نیاز داشته باشند به عنوان مثال، یک بازوی فلج باید برای قوی نگه داشتن ماهیچه ها تمرین داده شود.

علائم معمولا چند روز تا چند هفته طول می کشد و ممکن است ناگهان از بین بروند. معمولاً این علامت به خودی خود تهدید کننده زندگی نیست، اما عوارض می تواند ناتوان کننده باشد.

پیدایش بیماری هیستری به دلیل سرکوب جنسی

از قدیم اعتقاد دانشمندان و محققین بر این بوده است که عدم ارضای نیاز جنسی و یا افراط در ارضای آن مشکلات زیادی را برای شخص بوجود می آورد، ، بقراط علائم هیستری را منسوب به اشکالات جنسی می دانست و ازدواج را بهترین درمان آن می شمرد و این نظریه- ارتباط بین اشکالات جنسی و هیستری-بعداً به صورت دیگری بوسیله فروید تجدید و بیان شد. فروید در این باره لغت بدل" تغییر شکل یافته" را بکار برد تا نشان دهد که علائم هیستر یک تظاهر انرژی جنسی سرکوفته و منحرف شده می باشد، بدین معنی که کشمکش های روانی جنسی تبدیل به اختلالات بدنی میگردد.

آیا هیستری همان تمارض است؟

مفهوم هیستری با مفهوم تمارض(تظاهر به بیماری کردن) به کلی متفاوت است، چرا که شخص هیستریک واقعا و بدون آن که خود بخواهد، علائم بیماری ها را تقلید می کند، اما شخص تمارض کننده، خود به خوبی می داند که بیمار نیست، اما به دلایلی تظاهر به بیماری می کند.

هیستری خانم های جوان را بیشتر را دوست دارد

هیستری نوعی اختلالی عصبی است که علایم فیزیکی و روانی بسیاری دارد زنان حداقل دو برابر و گاهی تا 10 برابر مردان مبتلا می‌شوند و علایمی که نشان می‌دهند سمت چپ بیشتر از سمت راست بدن است. آغاز این بیماری در دوره نوجوانی یا اوایل بزرگسالی است و بروز آن در زنان شایع تر از مردان است.این اختلال در تمام سنین یعنی از کودکی تا کهنسالی دیده می‌شود ولی شروع آن قبل از 10 سالگی و پس از 35 سالگی نادر است.همچنین این اختلال در افراد کم‌سواد و طبقات اقتصادی پایین و روستاییان و همچنین افراد نظامی که موقعیت‌های جنگی را تجربه کرده‌اند بیشتر دیده می‌شود. این بیماری در افراد خانواده بیماران مبتلا بیشتر دیده می‌شود که تا حدودی ناشی از یادگیری فرزندان از والدین است. زنان مبتلا به هیستری معمولا برونگرا و خودنما هستند مردان مبتلا به هیستری درونگرا و غیر اجتماعی هستند.

خوردن زیاد شکلات خطر ابتلا به بیماری عصبی هیستری را در زنان افزایش می دهد

تحقیقات نشان می دهدکه خوردن بیش از اندازه شکلات برای زنان خطرناک بوده و خطر بیماری هیستری را افزایش می دهد. پیش از این نیز در قرن ۱۸ میلادی، پزشکان از تاثیر کاکائو بر این بیماری در زنان خبر داده بودند و نتایج بدست آمده از این تحقیق صحت اطلاعات پزشکان را در دو قرن پیش تایید می کند.این ماده یکی از محبوب ترین خوراکی های حال حاضر دنیا است و به دو صورت سرد و گرم خورده می شود. همچنین می توان از این ماده در مصارف دارویی استفاده کرد. همان طور که خوردن بیش از اندازه شکلات خطرناک است، نخوردن آن نیز می تواند به بروز علائم این بیماری منجر شود.

در موقعیت های استرس زا هیستری جمعی می شود

هیستری عمومی زمانی اتفاق می افتد که تعداد زیادی از مردم در کنار هم در یک مکان تسلط بر رفتار خود از دست می دهند. چنین وضعیتی اغلب در کنسرتهای موسیقی اتفاق می افتد ولی می تواند در مراسم سیاسی یا مذهبی نیز واقع شود اما دقیقا چه چیز باعث شیوع این رفتار می شود ؟ آیا ارتباط روحی بین آدمها باعث انتقال این حالت می شود ؟ این توضیح بخصوص وقتی وقتی قابل تامل است که توجه کنیم کلمه هیستری عمومی گسترش علائم بیماری روانی از شخصی به شخص دیگر را نیز معنا میدهد. گاهی اوقات گروهی از مردم به بیماری خاصی مبتلا می شوند و بتدریج بهبود می یابند.نخستین کسی که علائم را بروز می دهد الگویی تعیین می کند. دیگری از آن تقلید می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی نجارزاده ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    16 3
    سلام..خسته نباشید...ممنون از توضیحات...بخصوص روش های درمان.. درصورت امکان روش های درمانی اختلال دوقطبی و اختلال شخصیتی بدون دارو رو هم اگر میشه توضیح بدید... ممنون
  • علی نجارزاده ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    22 3
    سلام..خسته نباشید...ممنون از توضیحات...بخصوص روش های درمان.. درصورت امکان روش های درمانی اختلال دوقطبی و اختلال شخصیتی بدون دارو رو هم اگر میشه توضیح بدید... ممنون
  • ز ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    63 8
    سلام آیا ptsd هم میتونه باعث هیستری بشه یا آیا هیستری میتونه به صورت ابتلا به حالت خفگی و کمبود اکسیژن خود نشان بدهدمثلا در حالی که فشار اکسیژن ودی اکسید کربن خوبه اما فرد دچار سیانوز برافروختگی در صورت بشه که تنها با اکسیژن بهبود پیدا کنه؟
  • پروين حبيبي ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    10 1
    با از تشكر / اطلاعات پزشكي عالي