تبلیغات غیرواقعی پزشکی در شبکه‌های ماهواره‌ای / جادوگری روی آنتن

سلامت نیوز : نقش ماهواره به‌عنوان غول اطلاع‌رسانی و تأثیر آن بر تمامی شئون زندگی برهیچ‌کس پوشیده نیست. ماهواره، اگر با نفوذترین و تأثیرگذارترین فناوری نوین رسانه‌ای نباشد، حداقل یکی از ‌آنهاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ نقش ماهواره، وسیع، عمیق وشگفت انگیز است. ماهواره، تبدیل به یک عضو لاینفک از زندگی روزمره بسیاری ازخانواده‌ها شده است. به جرأت می‌توان گفت که ماهواره، انقلابی در زندگی ما انسان‌ها و تحولی در رفتارها، نگرش‌ها، عادت‌ها و سبک زندگی (Life Style) ما به وجود آورده است. فناوری اطلاعات، انفجار اطلاعات، جهش‌های مخابراتی، اینترنت، اینترانت، تلفن همراه و غیره... تنها بخشی از زیرمجموعه‌های ماهواره هستند که در سایه این فناوری شگفت انگیز، وارد زندگی ما شده‌‌اند.

فروش قرص‌های افزایش قد! (که هیچ‌ اثری ندارند و چیزی نیستند جز ویتامین و کلسیم و منیزیم...)، قرص‌های ضد چاقی (که غیرمجازند، بی‌اثرند، مضرند، پرعارضه‌اند، منسوخ شده‌اند و گران اند)، ابزار و ادوات مکانیکی لاغرکننده، لرزاننده‌ها، کمربندها، ژل‌ها، پمادها، کرم‌ها، دستگاه‌های شکل دهنده بینی و... که عموماً بی‌اثر (یا تأثیر موقت)، غیر‌علمی، غیرمجاز و بازاری هستند. به چند نمونه از تبلیغات دروغین پزشکی توجه کنید: «این قرص صد درصد تضمینی است!...» چنین جمله‌ای در متون پزشکی مشاهده نمی‌شود.

در پزشکی، هیچ چیزی صددرصد نیست. در متون پزشکی و محافل آکادمیک از واژگانی چون: غالباً، عموماً، عمدتاً، اکثراً و تقریباً استفاده می‌شود. هنر پزشکی (فن پزشکی: Art of Medicine)‌ماحصل علم وتجربه است. علم پزشکی علمی است دائم در حال تغییر و تحول و تطور. پزشکی یک علم راکد و جامد و متصلب نیست. پزشکی علمی است منعطف و تغییر پذیر. مطالبی که هم‌اکنون توسط راقم این سطور، برصفحه کاغذ جاری شده است، ممکن است چند سال بعد، رد شوند. «این قرص، ظرف چند ماه، 10 الی 15 سانتی‌متر قد شما را بلند می‌کند و محدودیت سنی ندارد!...».

این جمله، یک افسانه است و حقیقت ندارد. خود هورمون رشد هم چنین تأثیری ندارد ودر هر سنی تجویز نمی‌شود و بعد از بسته شدن صفحات رشد (اپی‌فیزها) بلااثر است. چه رسد به چند قرص ویتامین!!... یا «این قرص، ظرف یک ماه 10 الی 12 کیلو از وزن شما کم می‌کند...» این هم، از آن ادعاهای غیرعلمی و عوامفریبانه است و یک خطای پزشکی محسوب می‌شود. هرگز نباید ظرف یک ماه، بیش از 4 کیلو از وزن بیمار کاسته شود حتی اگر بیمار از پزشک بخواهد.

این روش، امروز منسوخ شده و به تاریخ پیوسته و مضر است. تمام این ادعاها غیر واقعی، غیر علمی و برخلاف موازین پزشکی است و توسط هیچ پزشکی تجویز و تبلیغ نمی‌شود مگر افراد غیرپزشک، که خود را پزشک قلمداد کرده‌اند. سوابق علمی این افراد معلوم نیست، مدارک تحصیلی و آکادمیک آنها، نوع تخصص، نام دانشگاهی که از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند، تابلوی مطب، سرنسخه و شماره نظام پزشکی آن‌ها هم نامعلوم ودر پرده‌ای از ابهام است و از روی صفحه تلویزیون ماهواره‌ای، نمی‌توان حدس زد که چه کاره‌اند. بسیاری اوقات عناوینی را به دنبال نام یک پزشک می‌بینید که در هیچ فرهنگ آکادمیک و در هیچ دانشگاهی ندیده‌اید و وجود خارجی ندارد. مانند: دانشمند زمان!، کاشف فلان قرص ضددیابت!.. جراح فلان هنرپیشه معروف!...  جراح فلان رئیس جمهوری!... و این قبیل عناوین و القاب فریبنده و جذاب... تمام این تخلفات با هدف خودنمایی، خودستایی و جذب مریض، طراحی و اجرا می‌شود.

یا فرد دیگری به دفعات روی صفحه ماهواره (تلویزیون) ظاهر می‌شود و در مورد تغذیه و رژیم درمانی ساعت‌ها داد سخن می‌دهد اما بعد از تحقیق، کاشف به عمل می‌‌آید که او نه پزشک است نه پیراپزشک اما دیگر دیر شده و او توانسته است با دخالت در امور پزشکی، هزاران نفر (یا به ‌مراتب بیشتر) را فریب دهد و پول هنگفتی به جیب بزند (فقط با پرداخت چند صد دلار به یک برنامه‌ساز ماهواره). همه عیب آن بگفتی، هنرش نیز بگو. در بین افرادی که واقعاً پزشکند و روی این صفحه جادویی از طریق آنتن‌ ماهواره‌ای ظاهر می‌شوند تک و توک و بندرت پزشکانی دیده می‌شوند که علمی سخن می‌گویند و به اصطلاح درس خود را خوانده‌اند و در اظهارات خود صادقند و قصد تبلیغ مستقیم ندارند. این نکته از کلام آن‌ها و از محتوای سخنانشان به خوبی پیداست. تعداد این قبیل پزشکان ماهواره‌ای، بسیار اندک و آنقدر کم است که در تمام شبکه‌های ماهواره‌ای، تعداد آنها، از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است. در مقابل این پزشکان واقعی، پزشکانی را می‌بینیم که سال‌هاست روی صفحه ماهواره ظاهر شده و با چرب‌زبانی و تملق و با فرستادن... و بوسه برای مخاطب، با قربان صدقه رفتن او، دست به چنین تحرکات سبک و سخیفی می‌زنند و با این کارها، حرمت خود را مخدوش و قداست و وزانت این حرفه مقدس را ملکوک می‌کنند.

مخاطبان و مشتریان طب‌ ماهواره‌ای، اکثراً افرادی هستند مـــهرطلب، مضطرب، افسرده، تلقین‌پذیر و بشدت هیستریک که به سرعت تحت تأثیر تبلیغات ماهواره قرار می‌گیرند و به سرعت فریب می‌خورند. کالایی را خود انتخاب می‌کنند و می‌‌خرند و با همان سرعت هم آن را کنار می‌گذارند.

بیمارانی را سراغ دارم که داروی اصلی دیابت را کنار گذاشته و به جای آن،‌ فلان قرص مکمل را که از ماهواره تبلیغ شده است مدت‌ها مصرف‌کرده‌اند و این فرصت طلایی را از دست داد‌ه‌اند و زمانی به اشتباه خود پی برده‌اند که دیگر دیر شده و کار از کار گذشته  و مجبور شده‌اند عمل جراحی قلب انجام دهند (یکی از  عوارض دیابت کنترل نشده، انفارکتوس است) و تازه به فکر انسولین افتاده‌اند. یا از بعضی بیماران شنیده‌ام که از طریق ماهواره،‌ با فلان جراح آشنا شده و به توصیه او، راهی یکی از شیخ‌نشین‌های خلیج فارس شده و تحت عمل جراحی زیبایی شکم قرار گرفته‌اند، اما بعد از مراجعت به ایران، دچار عوارض شدید شده و دستشان به آن جراح نرسیده و حتی نتوانسته‌اند از او شکایت کنند زیرا او در خارج از ایران کار می‌کند و از طریق نظام پزشکی ایران و مراجع قضایی قابل تعقیب نیست.
آیا فقط با دیدن یک شماره تلفن همراه روی صفحه تلویزیون (ماهواره) می‌توان دارویی را سفارش داد و از یک پیک موتوری، که نه نامی دارد و نه نشانی، دم در منزل از او تحویل گرفت؟ آیا این عمل، با هیچ عقل سلیمی جور در می‌آید؟ آیا ما وقتی بیمار می‌شویم و احتیاج به دارو پیدا می‌کنیم، به همین شکل عمل می‌کنیم یا به پزشک مراجعه می‌کنیم؟ اگر دچار عوارض آن دارو شدیم، آیا می‌توانیم رد پای آن موتوری یا آن شماره همراه را پیدا کنیم؟ آیا شیوه‌ صحیح درمان همین است؟

بعضی آرایشگاه‌های زنانه به محلی برای ترویج و تبلیغ تخلفات پزشکی تبدیل شده‌اند. این قبیل آرایشگاه‌ها با ترفندهای مختلف و با لطائف الحیل، در امور پزشکی دخالت می‌کنند. مانند:  الکترولیز به منظور درمان هیرموتیسم (پرموئی)، بکارگیری وسایل زیبایی اندام، ماساژورها، ژل‌ها، کمربندها، لرزاننده‌ها، تبلیغ فلان داروی لاغر‌کننده که از ماهواره تبلیغ شده، حتی فروش بعضی از داروهای غیرمجاز و ممنوعه، تبلیغ لیزر در آرایشگاه‌ها و معرفی مشتریان به بعضی مراکز غیرمجاز لیزر درمانی و بسیاری تخلفات از این دست. متأسفانه بعضی آرایشگاه‌های زنانه، در بعضی ساختمان‌‌های پزشکان، لانه گزیده و محلی را، در فلان ساختمان پزشکان برای خود دست و پا کرده تا بتوانند خود را بیشتر به ساحت مقدس پزشکی نزدیک کرده و  به سوء‌استفاده‌های خود مشروعیت بخشند.
مراکز غیر مجاز دارو: عمده‌ترین و معروف‌ترین این مراکز، در خیابان ناصرخسرو قرار دارد. در اینجا، شما هر دارویی بخواهید، مجاز یا غیرمجاز، به راحتی اما با قیمت‌های غیرواقعی، می‌توانید پیدا کنید. تاریخ تولید و انقضای دارو، برند دارو، خلوص دارو، بسته بندی و نام کشور تولید‌کننده آن و سایر مختصات یک داروی اصلی و اصیل، یا وجود ندارد یا تقلبی و جعلی است. سال‌های متمادی است که این بازار دارویی غیرمجاز، همچنان فعال است و معلوم نیست کدام دست‌های نامریی پشت این مافیای دارویی قرار دارد که همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

 مردم و جامعه‌ هدف
  ضلع ششم این چند ضلعی نحس، خود مردمند. متأسفانه به علت ناآگاهی، بعضی از مردم عادی توسط چهارضلع دیگر، مورد هدف و سوء‌استفاده قرار می‌گیرند و ندانسته خود وسیله‌ای می‌شوند برای تبلیغ ماهواره. بعضی از خانم‌های چاق یا پرمو که از متخصصین غدد و تغذیه و از رژیم درمانی در دراز مدت خسته شده و به ستوه آمده‌اند، ناگزیر به شیوه‌های غیرعلمی و بازاری متوسل می‌شوند تا شاید بتوانند از این طریق مشکل دیرپای خود را حل کنند. غافل از این‌که این کار از چاله به چاه افتادن است. چاقی‌های اولیه و خانوادگی (ژنتیک) نیازمند درمان‌های درازمدت، رژیم درمانی، ورزش درمانی، روان درمانی و در صورت لزوم، هورمون درمانی زیر نظر متخصصان مربوطه در درازمدت است.

 دکتر منوچهر جزایری
فوق تخصص غدد و متابولیسم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha