یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 106310

سلامت نیوز : یکی از کارهایی که انجام آن همیشه برای انسان سخت بوده پاسخ بدی با خوبی یا به عبارتی جبران بدی با محبت و بخشش نابخشودنیها بوده است.این مسأله موضوع بسیاری از داستانها و رمانها را نیز تشکیل میدهد تا جایی که بسیاری از افراد به داستانهایی علاقه دارند که در آن با عشق به نفرت پاسخ داده شده است.هر گاه افراد مورد توهین و بیاحترامی دیگران قرار میگیرند،احساس وحشت، نگرانی، ترس، غم و اندوه، افسردگی و نفرت به سراغ شان میآید و آنها را افسرده میکند.مطالعات نشان میدهد کلید طول عمر و سلامتی توسعه عادت بخشش است.محققان روانشناسی اجتماعی میگویند اگر میخواهید زندگی شاد و خوشحالی داشته باشید نابخشودنیها را ببخشید. این واقعاً محبت آمیزترین کاری است که هرانسانی میتواند برای خود انجام دهد. ممکن است افرادی که در حق دیگری گناهی را مرتکب میشوند سزاوار بخشش نباشند اما این حق افراد است که از شر درد و غم و اندوه آزاد شوند. همانطور که «آن لندزر» میگوید: نفرت مانند اسیدی است که اگر در کشتی ریخته شود آن را از بین میبرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ گاهی اوقات بخشش را میتوان با چشم پوشی از اشتباههای دیگران ممکن ساخت. کسی که اشتباه دیگری را میبخشد لذت زیادتری از فرد بخشوده شده کسب میکند. عفو و بخشش باید در شخصیت گنجانده شود و نه به عنوان پاسخ به توهینها بلکه به عنوان روش زندگی قرار بگیرد زیرا نفرت و خشم مانند سم به انسان صدمه میزند و بخشش مانند پادزهر عمل میکند، بهترین انتقام در برابر دشمنان داشتن یک زندگی موفق و شاد است، از دشمن به عنوان کسی استفاده کنید که باعث رشد شده و برای مبارزه با انرژیهای بد توانمند شوید،بخشش موجب آزاد کردن خشم،ترس و درد میشود و دریچههای قلب را به شادی، صلح و عشق باز میکند.

محققان میگویند: قدرت بخشش را دست کم نگیرید،بخشش کلید سلامت عاطفی، روانی و جسمی است. افراد بیرحم مستعد ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی، دردهای مزمن، اختلال عملکرد عصبی،سیستم ایمنی سرکوب شده،اضطراب و افسردگی بوده و از داشتن یک زندگی اجتماعی خوب محروم هستند. پرورش کینه در دلها باعث میشودجهان خصمانه به نظر برسد.آنها نشان دادهاند بیمارانی که از دردهای مزمن رنج میبرند بعد از رها کردن کینه و خصم و توجه به بخشندگی زخمها و دردهایشان التیام مییابد.

مؤسسه سلامت زنان دانشگاه هاروارد طبق یافتههای اخیر اعلام کرد بخشش منجر به بهبود سلامت روانی و جسمی میشود. محققان دریافتهاند افرادی که کینه به دل میگیرند و ذهن شان را در اختیار افکار کینه جویانه قرار میدهند با سفتی عضلات و افزایش فشار خون و تعرق روبه رو میشوند.بررسیها نشان میدهد افرادی که آمرزنده و بخشنده هستند فشار خون و ضربان قلب شان عملکرد خوبی دارد و کاهش کار قلب با بهبود روابط در ارتباط است.

همچنین مطالعات نشان میدهد زن و شوهرهایی که به راحتی همدیگر را عفو میکنند و اشتباههای هم را میبخشند و احساس خیرخواهانهای را به هم ابراز میکنند درگیری و مشکلات شان را بهطور مؤثرتری حل میکنند و دردشان کم میشود. در یک مطالعه کوچک در افراد مبتلا به درد مزمن کمر روشن شد کسانی که از تمرینات مدیتیشن استفاده کرده و بر خشم خود کنترل داشتند و احساس شفقت و بخشش را در خود تقویت کرده بودند احساس درد و اضطراب کمتری نشان میدادند. وقتی کسی را میبخشید حس بهتری نسبت به کسی که به شما صدمه زده بهدست میآورید. مطالعات نشان میدهد افرادی که در طول جلسات روان درمانی از عفو و بخشش صحبت میکردند نسبت به سایر افراد، پیشرفتهای بیشتری در سلامت روانی و جسمی داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha