یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 106311

سلامت نیوز : عضو مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نارسایی قلبی اغلب در میانسالی به بعد اتفاق می افتد و در سنین بالا به حدود 7 درصد نیز می رسد.

به گزارش سلامت نیوز ؛ دکتر سعید علیپور پارسا با بیان اینكه نارسایی قلب از جمله علل عمده بستری در بسیاری از بیمارستانهاست گفت: بیماریهای عروق کرونر در صدر عوامل ایجاد نارسایی قلبی بوده و شایعترین علت مرگ و میر در سطح جهان از جمله ایران است. بیماریهایی با منشأ ناشناخته که از آنها تحت عنوان کاردیومیوپاتی یاد می‌شود، فشار خون کنترل نشده و بیماریهای دریچه‌ای و ریوی نیز در ردیف بعدی علل نارسایی‌ قلبی قرار گرفته و بیماریهای مادرزادی قلب، کم خونی و مصرف داروهای بدنسازی نیز با شیوع کمتر باعث بروز نارسایی قلب می‌شوند.

دبیر علمی چهارمین کنگره بین المللی نارسایی قلب ایران درباره وضعیت نارسایی قلبی در ایران افزود: نارسایی قلبی اغلب در میانسالی به بعد اتفاق افتاده و در سنین بالا به حدود 7 درصد نیز می رسد، هرچند اخیرا سن ابتلا به آن در ایران كمی به دلیل کاهش سن ابتلا به بیماریهای عروق کرونر پایین آمده است.

وی با اشاره به اینكه بار سنگین ناشی از این بیماری و اهمیتی كه دارد، علت برگزاری این كنگره است، گفت: بخش عمده‌ای از هزینه‌های درمان در کشور صرف  نارسایی‌های قلبی می‌شود. از آنجایی که بسیاری از بیماران مبتلا به نارسایی‌های قلبی طول عمر کوتاهی دارند، می‌توان با اقدامات دارویی و غیر دارویی بر طول عمرشان افزود.

علیپور پارسا افزود: برگزاری این كنگره نیز تلاشی برای ارتقای دانش همکاران از طریق مبادله اطلاعات با سخنرانان خارجی و اساتید داخلی كه در این زمینه شناخته شده هستند، خواهد بود.

معاون آموزشی گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به اینكه جایگاه اعمال تهاجمی در درمان نارسایی‌های قلبی كجاست، اظهار كرد: روشهایی چون آنژیوپلاستی، کار گذاشتن باتری های قلبی و اخیرا میتراکلیپ یا اصلاح نارسایی دریچه میترال به روش بسته و مانند آن جزو اعمال تهاجمی محسوب می‌شوند. درصد عمده ای از اعمال تهاجمی با هدف درمان نارسایی قلب در سطح كشور در شهرهای بزرگ چون تهران انجام می گیرد ولی به جز پیوند قلب، جراحی باز برای درمان نارسایی قلب که عمدتا به بیماریهای دریچه‌ای و تا حدودی انسداد عروق کرونر مربوط می شود تمرکز کمتری داشته و در اغلب مراکز استانها در دسترس می باشد

وی درباره امكانات و تجهیزات پزشكی درمان نارسایی‌های قلبی نیز توضیح داد: تجهیزات و امکانات ما در زمینه درمان نارسایی‌های قلبی محدود است که دلیل اصلی آن هزینه سنگین تهیه برخی داروها و از جمله تجهیزاتی از قبیل Mitraclip و دستگاههای کمکی پمپاژ قلب نظیر دستگاه ECMO و Impella است که متأسفانه توسط سازمانهای بیمه گر تحت پوشش قرار نمی گیرند. البته اعمال درمانی بسیاری از جمله آنژیوپلاستی، كارگذاشتن باتری، پیوند قلب و به میزان محدود میتراکلیپ در ایران انجام می‌شود، اما در زمینه درمان نارسایی قلبی حاد به دلایل ذکر شده نیاز به یکسری وسایل و تجهیزات داریم که در ایران محدود است.

دبیر علمی چهارمین کنگره بین المللی نارسایی قلب ایران درباره داروهای قلبی نیز گفت: مشکلات مربوط به دارو هنوز هم تا حدی وجود دارد. برخی داروها در زمینه نارسایی قلب موجود نبوده و برخی شرکتها به علت تحریم مجاز به واردات آن نیستند و متاسفانه آن دسته از داروهای خارجی هم که وارد می‌شوند قیمت بالایی دارند.

چهارمین کنگره بین‌المللی نارسایی قلب ایران از تاریخ ۱۰ تا ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ در محل مرکز همایشهای بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha