سلامت نیوز : یک متخصص بیمای های عفونی با اشاره به این که آنفلوانزا به راحتی می‌تواند از طریق مدارس، خانه‌های سالمندان و ادارات و ... اپیدمی شود، می‌گوید:«برای همین به بیماران توصیه می‌شود اگر کسی به علائم سرماخوردگی شدید یا تب شدید مبتلا شد، در خانه استراحت کند و در جامعه حضور نداشته باشد. مهمترین راه برای پیشگیری، شستن دست است.»

دکتر مینو محرز در گفتگو با سلامانه، می افزاید:« ویروس آنفلوآنزا بزرگ بوده و بر اثر سرفه یا عطسه یک متر و نیم تا دو متر بیشتر پخش نمیشود بنابراین میتوان با شروع آموزش جلوی این بیماری و پخش آن را گرفت. البته روش سرفه کردن را نیز باید به مردم آموخت. به طوری که در فصل سرما باید در زیر بغل و یا در گریبان عطسه و سرفه کرده و یا از دستمالهای یکبار مصرف استفاده کرد.»

به گفته وی آنفلوانزا با شروع ناگهانی تب بالا، سرفه (معمولا خشک)، سردرد، درد عضلانی و درد مفاصل، ضعف شدید (احساس ناخوشی)، گلودرد و آبریزش بینی مشخص می‌شود. اکثر مردم در عرض یک هفته بدون نیاز به مراقبت‌های پزشکی بهبود می‌یابند. زمان بین ایجاد عفونت تا شروع بیماری به عنوان دوره کمون، در حدود دو روز است. بزرگسالان 3 تا 5 روز بعد از بیماری و کودکان یک هفته بعد از آن می‌توانند ویروس آنفلوآنزا را انتقال دهند.

وی با اشاره به این که در حال حاضر در ایران امکانات زیادی برای پیشگیری از اپیدمی آنفلوآنزا وجود دارد، توضیح می دهد:«به محض این که فردی با علائم شدید ذکر شده مراجعه کرد، باید از ترشحات بینی و حلق بیمار نمونه گرفته و آن را به مراکز آنفلوآنزا فرستاد تا نوع این ترشحات مشخص شود»

دکتر محرز تاکید می کند:«درمان نقش اساسی در بیماری آنفلوآنزا دارد چون عدم رسیدگی به موقع و اقدامات درمان در این بیماران قلب و ریه را گرفتار می‌کند و در افراد با زمینه و حتی افراد عادی می‌تواند با مرگ و میر همراه باشد.»

وی خاطرنشان می کند:«با شیوع آنفلوآنزا، بخصوص در بیمارستانها باید برای بیمار تریاژ بگذارند و علائم و وضعیت تنفسش را چک کنند. خیلی از این بیماران نیاز به ICU پیدا می‌کنند بنابراین خیلی زود باید مشخص شود که بیمار نیاز به بستری دارد یا این که می‌تواند سرپایی درمان شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha