سلامت نیوز : متخصص پوست و مو، بیماری "اپیدرمولیز بولوسا"، EB، را ناشی از عوامل ژنتیکی دانست و گفت: در بعضی از روستا‌ها ازدواج فامیلی نزدیک وجود دارد که همین منجر به بیماری EB می‌شود.

"رقیه جبرئیلی" در گفت‌وگو با ایلنا در مورد بیماری EB گفت: گاهی نوزاد به محض تولد به این بیماری مبتلا است و یا اینکه در سنین بالا‌تر به این بیماری مبتلا می‌شود.

وی تصریح کرد: بیماری EB منجر به زدن تاول در دست و پا می‌شود، به طوری که زخم‌های عمیق و طولانی به وجود می‌آید که منجر به چسبندگی و در‌‌نهایت دفورمیته(تغییر شکل) در دست و پا می‌شود.

جبرئیلی با اشاره به اینکه بیماری EB در سنین بالا خفیف‌تر و در سنین کودکی شدید‌تر است، افزود: بیماری EB دفورمیته زیادی ایجاد می‌کند به طوری که منجر به ناتوانی شدید در فرد می‌شود.

وی مهم‌ترین عامل مرگ میر در کودکان مبتلا به EB را ناشی از عفونت دانست و افزود: زخمهای عمیقی در این کودکان ایجاد می‌شود که به راحتی درمان نمی‌شوند.

جبرئیلی با اشاره به اینکه در سنین پایین بیماری EB مرگ و میر بسیاری دارد، افزود: افراد مبتلا به EB با کوچک‌ترین صدمه پوست آن‌ها زخم می‌شود از همین رو باید خیلی مراقب باشند.

وی افزود: زمانی که کودک شروع به چهار دست و پا رفتن می‌کند بر اثر ضربه‌هایی که ممکن است بخورد تروما ایجاد می‌شود و همین تروما عاملی برای ایجاد تاول و بعد از آن زخم‌های عمیق می‌شود.

به گفته این متخصص پوست و مو، بیماری EB منجر به زخم‌های مزمن در دهان می‌شود.

جبرئیلی در پاسخ به این سوال که چرا این بیماری در منطقه جیرفت شایع است، افزود: در بعضی از روستا‌ها ازدواج فامیلی نزدیک وجود دارد که همین عامل منجر به ایجاد بیماری می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ممکن است شایع شدن بیماری EB در یک منطقه ناشی از آلودگی باشد، افزود: بیماری EB بر اثر الودگی به وجود نمی‌آید اما یک نوع از این بیماری اکتسابی است که باز هم بعید می‌دانم بر اثر آلودگی باشد.

جبرئیلی در پاسخ به این سوال که آیا بیماری EB درمان می‌شود، افزود: یکسری دارو برای این بیماری وجود دارد اما تنها بیماری را کنترل و نه درمان می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha