سلامت نیوز : معاون سازمان نظام پرستاری از تشکیل کارگروه مشترک سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت به منظور ساماندهی خدمات مراقبتی در منزل و تعیین تعرفه‌های آن خبر داد و گفت: ارائه این خدمات نیازمند بازتعریف اساسی است.

محمد شریفی‌مقدم در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به حساسیت ویژه وزیر بهداشت مبنی بر حل مشکل "ارائه غیرمجاز خدمات پرستاری در منزل"، اظهار کرد: اخیرا معاونت پرستاری فراخوانی صادر و از مدیران سراسر کشور و صاحبان این مراکز خواسته شد تا اطلاعات مربوط به مراکز خود را به ثبت برسانند.

وی افزود: مردم به دریافت خدمات پرستاری در منزل نیاز دارند، طبیعی است که اگر راهکار قانونی برای برآورده شدن این نیاز اتخاذ نشود، راه‌های غیرقانونی توسط سودجویان پیش‌روی مردم گشوده می‌شود.

دبیرکل خانه پرستار با اشاره به اینکه وزارت بهداشت از سال 1378 که آیین‌نامه تاسیس این مراکز و تعرفه‌های آن تدوین شد، تاکنون به جای آنکه برای این موضوع اهمیت قائل شده و از این مراکز حمایت کند، آن را به حال خود رها کرده است، اظهار کرد: با وجود گذشت 14 سال از تعیین تعرفه و ابلاغ آیین‌نامه، هنوز خدمات پرستاری در منزل تحت پوشش بیمه نیستند و تعرفه مشخصی ندارند. در حالی که در سال 78، حدود هزار موسسه برای دریافت مجوز اقدام کردند.

وی افزود: با افزایش سن جمعیتی و حرکت به سمت سالمندی و بالا رفتن سن امید به زندگی، نیاز به دریافت خدمات پرستاری در منزل بیشتر شده است. از سوی دیگر دنیا به این سمت حرکت می‌کند که خدمات مراقبتی در منزل قابل ارائه باشند زیرا هزینه بستری در بیمارستان بالاست.

شریفی‌مقدم با بیان اینکه معاونت پرستاری به همراه سازمان نظام پرستاری کارگروهی را به منظور ساماندهی و تعریف دقیق خدمات پرستاری در منزل تشکیل شده است، گفت: مشخص شدن تعرفه برای این خدمات ضروری است و باید هر چه زودتر اعلام شود زیرا تعرفه‌ها مربوط به 14 سال گذشته هستند و اجرا نمی‌شوند.

معاون سازمان نظام پرستاری ادامه داد: از حدود 1000 موسسه دارای مجوز از سال 78، شاید اکنون 50 موسسه هم فعال نباشند که همین مراکز قانونی هم نمی‌توانند تعرفه‌های غیرقدیمی را اعمال کنند.

وی با اشاره به تخلفات صورت پذیرفته از سوی مراکز غیرقانونی ارائه دهنده خدمات مراقبتی، تاکید کرد: با ساماندهی این مراکز، نظارت بر آنها نیز امکان‌پذیر خواهد شد و در این صورت میزان بروز تخلفات به حداقل خود می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha