سلامت نیوز : یک رادیولوژیست با بیان این مطلب که تعداد سونوگرافی در طول دوران بارداری بستگی به دستور پزشک متخصص دارد، گفت: هر اقدام سونوگرافیک در سونوگرافی سه بعدی در طولانی مدت می‌تواند موجب افزایش دمای جنین شود که مطالعات متعددی جهت اثبات مضرات احتمالی آن در حال انجام است.

دکتر کوروش عبداللهی فرد در گفت وگو با ایسنا ، اظهار کرد: اگر پزشک متخصص تشخیص دهد بررسی جنین منافع بیشتری در برابر مضرات آن دارد، این امر برای رادیولوژیست ملاک است و آن را انجام می دهد.

این رادیولوژیست در مورد زمان مورد نیاز برای انجام سونوگرافی بارداری گفت: معمولا از 5 تا 10 دقیقه در بررسی‌های سریع حیات جنین تا 30 دقیقه و در بررسی پروفیل بیوفیزیکال (بررسی قلب و تنفس و حرکت تنفسی و حرکت جنین) متغیر است.

وی انجام سونوگرافی جهت بررسی مشکلات جفتی و میزان مایع امنیوتیک و غربالگری سندرم داون را ضروری دانست و اظهار کرد: این اندازه گیری بر اساس ضخامت نسج نرم پشت گردن جنین و دیده شدن استخوان های بینی است.

عبداللهی فرد با اشاره به باور عامه مردم مبنی بر اینکه با استفاده از سونوگرافی سه بعدی می توان بررسی دقیق تری از احتمال وقوع ناهنجاری‌های جنینی داشت، گفت: بر اساس مطالعاتی که تاکنون در طرح جهانی انجام گرفته است، میزان دقت سونوگرافی معمولی (دوبعدی) با روش سه بعدی برابری می کند.

این رادیولوژیست در پایان خاطرنشان کرد: استفاده ار سونوگرافی سه بعدی جنبه لوکس پیدا کرده و موجب صرف هزینه بیشتر می‌شود. میزان دقت تشخیصی سونوگرافی دو بعدی و سه بعدی به یک اندازه است ولی ممکن است در نوع سه بعدی عوارضی وجود داشته باشد که نیازمند انجام تحقیقات بیشتری در این حوزه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha