سلامت نیوز : رئیس سازمان غذا و دارو در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: برای نخستین بار پرداخت هزینه‌های دارویی توسط دولت و بیمه‌ها از پرداختی مردم بیشتر شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر دیناروند با بیان این مطلب در هفتاد و ششمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: طی سال‌های گذشته تا سال 91 شاهد سیر صعودی پرداخت از جیب مردم برای تامین هزینه‌های دارو بوده‌ایم ولی با تمهیداتی که در دولت جدید اندیشیده شد برای نخستین بار در کشور رقم پرداختی برای هزینه‌های دارویی توسط دولت 55 درصد شده و پرداخت از جیب مردم به 45 درصد رسید.

وی افزود: هزینه تمام شده دارو ناشی از تغییر ناگهانی نرخ ارز، ناتوانی بیمه‌ها در پوشش دارویی، کمبود شدید دارو و عدم شفافیت در زنجیره تامین دارو بود.

دیناروند گفت: طی تفاهم نامه‌ای که با آغاز به کار دولت جدید بین وزارت بهداشت و بیمه‌ها منعقد شد 1200 میلیارد تومان از سوی وزارت بهداشت برای بیمه‌ها جهت پوشش دارویی در نظر گرفته شد که تاکنون دو سوم آن پرداخت شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: خوشبختانه بیمه‌ها هم اکنون تمام قیمت‌ها را پذیرفته و 200 قلم داروی جدید را نیز به فهرست پوشش بیمه‌ای‌شان افزوده‌اند.

وی افزود: پوشش بیمه‌ای برخی از داروها از 70 درصد به 90 درصد رسیده است و مبلغ هزار میلیارد تومان یارانه برای کنترل تلاطم بازار دارویی و پوشش این داروها که عمدتاً داروی بیماران خاص هستند، پرداخت شده است.

تمهیدات تامین دارو برای ماه‌های اول سال آینده

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: بر اساس تاکید وزیر بهداشت تمهیداتی در نظر گرفته‌ایم که بحث پوشش دارو در چند ماه اول سال آینده مشکلی نداشته و وابسته به بودجه سال 93 باشد.

دیناروند خاطرنشان کرد: از سه ماه پیش قیمت ارزی و ریالی داروهای وارداتی تثبیت شده است و حتی شاهد کاهش قیمت برخی از داروهای وارداتی بوده‌ایم.

وی به همکاری بسیار خوب گمرک و بانک مرکزی در جریان ترخیص داروها اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار با هماهنگی این دستگاه‌ها و تاکید دولت بیش از 1000 محموله دارویی به ضمانت وزارت بهداشت طی سه ماه اخیر ترخیص شده است.

وی توافقنامه ژنو را در صورت تحقق مواد آن نقطه عطفی برای ساماندهی وضعیت ارز دارویی دانست و گفت: انشاالله با اجرای این توافقنامه هفت درصد از هزینه‌های مازادی که برای انتقال ارز بین کشور با سایر کشورها صرف می‌شود کاسته می‌شود.

ورود واکسن "پنتاوالان" به بازار سلامت

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: برای نخستین بار سال آینده واکسن "پنتاوالان" وارد حوزه سلامت و بازار می‌شود.

وی افزود: شفاف‌سازی زنجیره تامین و تجویز دارو در سال آینده با ایجاد سامانه جامع مدیریت دارو و نسخه نویسی الکترونیکی بخشی از اقدامات سازمان غذا و دارو برای سال آینده خواهد بود.

دیناروند گفت: این طرح‌ها در نیمه دوم سال آینده پایلوت و تا سال 94 به صورت کشوری اجرایی می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت غذا، مواد آرایشی و بهداشتی اشاره کرد و گفت: 12 هزار واحد تولیدی مواد غذایی در کشور داریم، 1400 واحد آرایشی و بهداشتی و 1000 منبع وارداتی.

وی افزود: تعداد محصولات این عرصه 45 هزار محصول است که آرایشی و بهداشتی 8 هزار قلم، وارداتی 25 هزار قلم هستند و بیش از 15 هزار قلم هم ثبت شده داریم که نظارت بر این عرصه با توجه به کمبود نیروی سازمان غذا ودارو بسیار مشکل است.

دیناروند تصریح کرد: آلودگی‌های غذایی، قاچاق، نظارت بر سوپر مارکت‌ها، کنترل مبادی غیررسمی ورود کالا، جلوگیری از تقلب در تولید، کنترل مصرف چربی‌ها، افزودنی‌ها، روغن‌ها، نمک و شکر مواردی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی کاهش کارهای موازی و فرهنگسازی برای مصرف سبد غذایی بومی مطلوب را مورد اشاره قرار داد و گفت: گزارش ایمنی غذا برای نخستین بار منتشر می‌شود تا همه دستگاه ها تکالیف خود در این خصوص را بدانند.

وی به چالش قاچاق ملزومات پزشکی اشاره کرد و افزود: ایجاد نظام قیمت گذاری متمرکز و کارآمد تجهیزات پزشکی ضروری است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: متاسفانه گاهی شاهدیم یک کالای تجهیزات پزشکی در بازار یک قیمت دارد ولی تا به بیمارستان برسد قیمتش چند برابر می‌شود که باید برای ساماندهی این وضعیت اقدام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha