یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶
کد خبر: 106337

سلامت نیوز : رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پزشک عمومی ما بسیار مظلوم واقع شده است، تاکید کرد: بها دادن به پزشک عمومی، خدمت به سلامت جامعه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر عبدالرضا عزیزی که در شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی پیرامون بررسی مشکلات پزشکان عمومی حضور یافته بود، با بیان اینکه 80 درصد جامعه پزشکی را پزشکان عمومی تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: متاسفانه تخصص‌گرایی، اعتبار حرفه‌ای پزشکان عمومی را هر روز کمرنگ‌تر می‌کند.

وی افزود: یک علت این امر به فرهنگ حاکم بر جامعه و دیگری به عدم عزم راسخ دولت و رسانه‌ها برای تغییر نگرش مردم نسبت به پزشکان عمومی بازمی‌گردد. این در حالی است که تشخیص و درمان توسط پزشکان عمومی در خط اول،‌ کم هزینه و کم خطرتر است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در کمرنگ‌تر شدن اعتبار حرفه‌ای پزشکان عمومی، خود آنها نیز مقصر هستند، اظهار کرد: امروز شاهدیم که به علت مشکلات معیشتی، بسیاری از این پزشکان به انجام کارهای غیرحرفه‌ای روی آورده‌اند و شان اجتماعی آنها آنطور که باید و شاید هم حفظ نمی‌شود. راه‌اندازی هزینه مطب نیز بسیار بالاست و باید فکری برای آن کرد.

عزیزی به تفاوت چشمگیر درآمد پزشکان عمومی با متخصصان، اشاره و عنوان کرد: توزیع درآمدی در میان جامعه پزشکی ناعادلانه است و دریافت ماهانه پزشکان شاغل در مراکز دولتی پایین است؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت متوسط دریافتی یک پزشک در بخش‌های مختلف وزارت بهداشت حدود یک تا یک میلیون و 200 هزار تومان است.

وی افزود: پزشک عمومی ما بسیار مظلوم واقع شده است و شاید در وهله اول به نظر برسد این گروه آسیب می‌بینند. اما در نهایت این مردم هستند که مضرر خواهند شد. اگر بناست به ارتقای سلامت جامه عمل بپوشانیم و در آینده در زمینه پزشک خانواده به توفیق دست یابیم، باید پزشکان عمومی را دریابیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی همچنین به مقایسه درآمدی پزشکان عمومی در سراسر دنیا اشاره و اظهار کرد: در خارج از کشور اختلاف زیادی بین پزشکان عمومی و متخصصان وجود ندارد؛ در حالی که در ایران اختلاف درآمدی پزشکان عمومی با متخصصان به 30 برابر هم می‌رسد. در چنین شرایطی مسلما پزشک عمومی انگیزه‌ای برای فعالیت ندارد و لازم است در این خصوص سیستم را اصلاح کنیم.

عزیزی با تاکید بر اینکه لازم است دولت و وزارت بهداشت به پزشکان عمومی اعتماد کنند تا وی بتواند در رئوس مدیریتی از جمله بیمارستان و دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار بگیرد، گفت: رئیس یک بیمارستان همواره باید در محل کار خود حاضر و پاسخگوی ارباب رجوعش باشد. این در حالی است که اکنون روسای بیمارستان‌های ما اغلب جراح هستند و یا در دانشگاه مشغول تدریس‌اند و نمی‌توانند به نحو احسن پاسخگوی مردم باشد. باید روسایی را انتخاب کنیم که اتاق عملی نباشند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قطعا بها دادن به پزشک عمومی، خدمت به سلامت جامعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha