یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶
کد خبر: 106339

سلامت نیوز : برای بسیاری از مادران این اتفاق می‌افتد که برای تولد نخستین فرزند، خود را به آب و آتش می‌زنند و تمام نکات بهداشتی و مراقبتی را برای نگهداری صحیح و حفظ سلامت فرزند اول خود رعایت می‌کنند اما هنگام تولد کودک دوم معمولا تمام این قوانین و مقررات به بوته فراموشی سپرده می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ این یک واقعیت است که در مورد فرزند دوم دیگر حساسیت مادر نسبت به مسائل بهداشتی و رفاهی به اندازه فرزند اول نیست و این مقررات سختگیرانه درباره دومین فرزند رنگ می‌بازد.

در این مقاله به برخی از قوانینی که با تولد فرزند دوم خانواده برای والدین از جمله مادران کم‌رنگ‌تر و کم‌اهمیت‌تر می‌شود، اشاره می‌کنیم.

پاکیزگی

حتما به خاطر می‌آورید که وقتی فرزند اول‌تان تازه به دنیا آمده بود هر روز کف اتاق را جارو و تی می‌کشیدید چون مدام نگران بودید که نکند خدای‌ناکرده فرزند دلبندتان کف کثیف اتاق را لمس کند و مریض نشود. اما برای فرزند دوم مثل کودک اول این حساسیت و انرژی را ندارید و نهایتا هفته‌ای یک بار این کار را انجام می‌دهید.

حمام روزانه

برای مادرانی که تازه صاحب فرزند شده‌اند، استحمام منظم و شبانه کودکان جزئی از برنامه همیشگی برای فرزند اول‌شان است و از اینکه هر شب قبل از خواب فرزند دلبندشان را به حمام برده، ماساژ داده و برایش کتاب بخوانند، لذت می‌برند اما آیا فرزند دوم هم همین شانس را دارد؟ در بیشتر اوقات فرزند دوم نه تنها از لذت حمام روزانه محروم است بلکه تاریخ حمام کردن او با تاریخ استحمام مادر تنظیم می‌شود و تازه اگر خیلی خوش‌شانس باشد، هفته‌ای چند نوبت حمام می‌کند.

بچه دوم یا بچه شیرخشکی

حتما همه مادران در نخستین بارداری خود این جمله را بارها شنیده‌اند که «شیر مادر بهترین غذا است». اما با تولد فرزند دوم در بسیاری از مادران دیگر فرمول قبلی جواب نمی‌دهد و آنها به گزینه آسان‌تر و کم‌استرس‌تری به نام شیرخشک روی می‌آورند.

استریل کردن

وقتی صاحب اولین فرزند می‌شوید همه ظروف و وسایل نوزاد را بارها و بارها ضدعفونی می‌کنید. حتی اگر روزانه هم این کار را نکنید، دست‌کم هفته‌ای یک بار وسایل و ظروف نوزاد خود را می‌جوشانید. اما کدام مادر اینقدر وقت دارد که برای فرزند دوم هم همین کارها را بکند؟ تازه بچه دوم خیلی خوش‌شانس باشد پستانک زمین‌افتاده‌اش را زیر آب‌داغ می‌گیرند و در دهانش می‌گذارند. بعد هم می‌گویند: خوب کمی میکروب هم برای بدن لازم است و سیستم ایمنی بچه را تقویت می‌کند!

اولین اتفاقات مهم

البته هنوز تعداد کمی از والدین هستند که اولین لبخند و سینه‌خیز رفتن نوزاد دوم خود را هم به خاطر داشته باشند اما اگر از آنها بخواهید زمان دقیق آن را بگویند باید کلی به ذهن خود فشار بیاورند و آخر سر هم چیزی به خاطر نمی‌آورند. اما درباره نوزاد اول آنها می‌توانند دقیقا بگویند در چندمین هفته این اتفاق افتاد. با این‌ حال فرزند دوم اگر خیلی خوش‌شانس باشد شاید والدین با کلی فکر کردن تازه بتوانند حدس بزنند در چند ماهگی این اتفاقات برای کودکشان رخ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha