سلامت نیوز : عضو مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بخش عمده‌ای از هزینه‌های درمان در کشور صرف نارسایی‌های قلبی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ سعید علی‌پور پارسا بااشاره به اینکه تجهیزات و امکانات ما در زمینه درمان نارسایی‌های قلبی محدود است، گفت: دلیل اصلی آن هزینه سنگین تهیه برخی دارو‌ها و از جمله تجهیزاتی از قبیل Mitraclip و دستگاه‌های کمکی پمپاژ قلب نظیر دستگاه ECMO و Impella است که متأسفانه توسط سازمان‌های بیمه گر تحت پوشش قرار نمی‌گیرند. البته اعمال درمانی بسیاری از جمله آنژیوپلاستی، کارگذاشتن باتری، پیوند قلب و به میزان محدود می‌تراکلیپ در ایران انجام می‌شود، اما در زمینه درمان نارسایی قلبی حاد به دلایل ذکر شده نیاز به یکسری وسایل و تجهیزات داریم که در ایران محدود است

وی با بیان اینکه نارسایی قلب از جمله علل عمده بستری در بسیاری از بیمارستان‌ها است، افزود: بیماری‌های عروق کرونر در صدر عوامل ایجاد نارسایی قلبی بوده و شایع‌ترین علت مرگ و میر در سطح جهان از جمله ایران است.

دبیر علمی چهارمین کنگره بین المللی نارسایی قلب ایران تصریح کرد: بیماری‌هایی با منشأ ناشناخته که از آن‌ها تحت عنوان کاردیومیوپاتی یاد می‌شود، فشار خون کنترل نشده و بیماری‌های دریچه‌ای و ریوی نیز در ردیف بعدی علل نارسایی‌ قلبی قرار گرفته و بیماریهای مادرزادی قلب، کم خونی و مصرف داروهای بدنسازی نیز با شیوع کمتر باعث بروز نارسایی قلب می‌شوند.

به گفته وی نارسایی قلبی اغلب در میانسالی به بعد اتفاق افتاده و در سنین بالا به حدود ۷ درصد نیز می‌رسد، هرچند اخیرا سن ابتلا به آن در ایران کمی به دلیل کاهش سن ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر پایین آمده است.

معاون آموزشی گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به اینکه جایگاه اعمال تهاجمی در درمان نارسایی‌های قلبی کجاست، افزود: روش‌هایی چون آنژیوپلاستی، کار گذاشتن باتری‌های قلبی و اخیرا میتراکلیپ یا اصلاح نارسایی دریچه می‌ترال به روش بسته و مانند آن جزو اعمال تهاجمی محسوب می‌شوند.

وی افزود: درصد عمده‌ای از اعمال تهاجمی با هدف درمان نارسایی قلب در سطح کشور در شهرهای بزرگ چون تهران انجام می‌گیرد ولی به جز پیوند قلب، جراحی باز برای درمان نارسایی قلب که عمدتا به بیماری‌های دریچه‌ای و تا حدودی انسداد عروق کرونر مربوط می‌شود تمرکز کمتری داشته و در اغلب مراکز استان‌ها در دسترس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha