تداوم حادثه آفرینی اتوبوس‌های اسكانیا

سلامت نیوز : مسافرت، به هر علتی كه باشد، در كشور تبدیل به كار دلهره آوری شده است. شهروندان دیگر نه می‌توانند به ناوگان فرسوده هوایی اطمینان كنند و نه در روی زمین دل خوشی از ارابه‌های مرگشان دارند. درد تلفات سنگین جاده‌ای در كشور با خودروهای ناایمنی مانند پراید، پژو و سمند هر روز با مردم همراه است. آمار 18هزار كشته در سال تنها بخشی از مصائبی است كه مسافران شهری در كشور را درگیر خودش كرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ به غیر از اینها، این بار جاده‌های ایران با یك وحشت جدید هم همراه شده اند: «اسكانیا» اتوبوسی كه در خارج از ایران هواخواه زیاد دارد اما در داخل كشور به تابوت مرگ بیشتر شبیه شده، تا وسیله نقلیه‌ای امن و قابل‌اطمینان. اسكانیاهای مدل ایرانی یك ویژگی مهم دارند، اینكه سریع آتش می‌گیرند. از ابتدای سال 92تاكنون سوانح متعددی توسط اسكانیاها رقم خورده است. دلخراش‌ترین این سوانح مربوط به حادثه اتوبان تهران- قم است كه در اثر برخورد و آتش گیری دو دستگاه اسكانیا 44نفر از شهروندان جان خود را از دست دادند؛ آخرین حادثه اما بامداد روز یک‌شنبه رخ داد كه در آن یک دستگاه اتوبوس اسکانیا که از مسیر اصفهان به سمت بندر عباس در حال حرکت بود به علت نامعلومی دچار آتش سوزی شد.

اما با سرعت عمل مسافران و مهارت راننده آسیبی به 26سرنشین آن وارد نشد، اما این سوال باقی است كه تا كی مسئولان می‌خواهند نظارت‌گر حادثه آفرینی اسكانیاها و به خطر افتادن جان انسان‌های بی‌گناه باشند. موضوعی كه پلیس راهور هم از تكرار آن خسته شده است، به‌طوری كه سرهنگ احمد رستمی معاون فنی مهندسی پلیس راهور به اظهارات محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت در بازدید از شركت عقاب افشان سازنده اتوبوس‌های اسكانیا واکنش نشان داد و گفت: «آقای معاون لطفا به فكر جان مردم هم باشید.»

در حال حاضر سهم اتوبوس‌های اسكانیا در ناوگان مسافربری كشور كمتر از 10درصد است اما متاسفانه 53 درصد از كشته‌های این ناوگان متعلق به این اتوبوس‌هاست. پلیس راهور تلاش زیادی كرده است تا با افزایش حادثه آفرینی‌های اتوبوس‌های اسكانیا از ادامه روند شماره گذاری آنها جلوگیری كند اما سایر دستگاه‌ها همكاری مناسبی با پلیس ندارند و در حالی كه آتش‌سوزی‌های متعدد اتوبوس‌های اسكانیا همچنان افكار عمومی را رنج می‌دهد شركت سازنده به جای تبعیت از قانون، عذرخواهی از زیان‌دیدگان و فراخوان محصولات به منظور رفع عیب و جلب اطمینان مسافران و مشتریان خو د متاسفانه با اتلاف وقت و در سایه حمایت‌های برخی دستگاه‌های دولتی به‌دنبال فرافكنی است.

پلیس راهور اما تاكنون كوتاه نیامده و موفق شده به موجب وظیفه قانونی خود و برای حفظ جان و سلامتی مردم شماره گذاری اتوبوس اسكانیا مدل 4212 را تا رفع معایب متوقف و شركت سازنده نیز در صدد رفع عیب برآمده و اتوبوس جدیدی را جهت شماره گذاری معرفی نموده است. سرهنگ احمد رستمی معاون فنی مهندسی پلیس راهور در واكنش به بازدید معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت از كارخانه شركت سازنده اتوبوس‌های اسكانیا می‌گوید: «انتظار می‌رفت معاون وزیر صنایع به فكر جان مردم هم باشند؛ چراكه اگر بار دیگر اتوبوس‌های حادثه ساز در حال تردد اسكانیا دچار تصادف شوند و باز مسافرانی در حریق ناشی از آن بسوزند مسئولیت جان‌باختگان صرفا متوجه شركت سازنده نخواهد بود.»


كارشناس‌های پیر به كار گرفته شدند

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی روز 7 مهرماه در برنامه‌ای تلویزیونی درباره حادثه تصادف آزادراه تهران-قم اظهار داشت كه در چنین حوادثی خود را در سمت شهروندان قرار می‌دهم و از این زاویه به مسئله می‌نگرم، البته این حادثه کمترین ارتباط را به وزارت راه دارد، 17ارگان دست‌اندرکار جاده‌ای هستند و تمامی متولیان حمل و نقل در این حادثه پاسخگو خواهند بود. مسائل مختلف درباره این حادثه ‌بررسی شد، ضمن آنکه نحوه امداد‌رسانی، حضور پلیس راه و خدمات اورژانس مورد بررسی قرار گرفت. خارج از این مورد، هیاتی سه نفره مستقل از همه دست‌اندرکاران جاده‌ای مامور شده‌اند که گزارش مستقلی در این‌باره تهیه کنند؛ این هیات سه پیرمرد با تجربه هستند که سال‌ها در حوزه ایمنی و ترافیک ایران کار کردند که در این‌باره گزارش مستقلی برای من تهیه کرده‌اند.بنا به گفته آخوندی قرار بود نتیجه قطعی حادثه تا 15 مهر مشخص شده و گزارش كاملی به مردم ارائه شود تاكنون و با گذشت نزدیك به 5ماه از آن تاریخ نتیجه‌ای از این تحقیقات منتشر نشده است.

جدال پلیس و اسكانیا

رئیس اداره تصادفات راه کشور می‌گوید: طی هشت ماه ابتدای سال‌جاری 104 فقره تصادف اتوبوس‌های اسکانیا در جاده‌های کشور 79 کشته و 181 مجروح برجای گذاشته است. طی این مدت تصادف‌های منجر به فوت در اتوبوس‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد کاهش داشته است.سرهنگ همایون اسفندی با بیان اینکه تصادفات منجر به جرح در اتوبوس‌های اسکانیا نیز نسبت به هشت ماه ابتدای سال قبل 2درصد افزایش داشته است، اظهار داشت: از ابتدای فروردین تا پایان آبان ماه سال‌جاری، 63 فقره تصادف منجر به فوت و 41 مورد تصادف منجر به جرح در اتوبوس‌های اسکانیا به وقوع پیوسته است.

در تصادف جاده قم - تهران پلیس اولتیماتوم خود را به شركت عقاب افشان كه نماینده اسكانیا در ایران است داد و مهلتی (تا اول بهمن) را تعیین كرد تا طی فراخوانی تمام اتوبوس‌های خود را از سطح كشور جمع كرده و نقایص آنها را رفع كند. اما مدیران عقاب افشان ترجیح دادند به جای رفع نقایص به ایرادگیری از پلیس بپردازند. آنها گفتند كه پلیس در مورد نقایص توضیح درستی برایشان ارسال نكرده است.

رویارویی دولتمردان و پلیس

به گزارش تهران امروز با رسیدن به موعد مقرر و عمل نكردن اسكانیا به هشدارهای پلیس، شماره‌گذاری اتوبوس‌های اسكانیا متوقف شد. مردم خوشحال بودند كه حداقل به كوره‌های آدم‌سوزی اضافه نمی‌شود. اما از طرف دیگر سازمان‌های دولتی خلاف پلیس عمل كردند و بار دیگر طرفداری خود را مانند گذشته از خودروسازها به صورت علنی اعلام كردند. در همین رابطه اولین كسی كه مقابل پلیس ایستاد، داوود كشاورزیان، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بود كه گفت: تولید اتوبوس‌ها در ایران بر اساس استانداردهای اروپایی و مورد تایید وزارت صنعت انجام می‌شود و فاقد اشكال است. او صراحتا اعلام كرد كه كاربران و رانندگان بعضا دستكاری‌هایی در اتوبوس‌های خود انجام می‌دهند كه برخی از این تصادفات و اتفاقات ناشی از این دستكاری‌هاست. البته ممكن است در استاندارد این خودرو هم اشكالاتی وجود داشته باشد ولی مرجع تعیین این اشكال پلیس راهور نیست، بلكه وزارت صنعت و سازمان ملی استاندارد است.

نیره پیروز بخت، رییس سازمان ملی استاندارد، نیز درخصوص وضع تولید اتوبوس های اسکانیا در ایران گفت: بعد از حوادثی که برای تعدادی از اتوبوس های اسکانیا در کشور به وجود آمد، وضع تولید این خودرو نیاز به بررسی همه جانبه دارد، اما تولید آن همچنان در حال انجام است.

هجمه به پلیس غیرقانونی است

سخنگوی كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به تهران امروز می‌گوید: با اتفاق افتادن حادثه قم – تهران جلسه‌ای در این راستا تشكیل شد و آقای تابش از وزیر سوال كردند مقداری جدی به قضیه پرداخته شود ولی صرفا برای اتوبوس‌های اسكانیا تصمیمی قطعی گرفته نشده. چون نه شكایتی واصل شده بود و نه طرحی ارجاع شده است. اما از نظر من دادستان تهران و دادستان كل كشور می‌توانند این قضایا را به عنوان مدعی العموم راسا پیگیری كنند و برای ساخت و تولید وسایلی كه جان مردم را به مخاطره می‌اندازد اعلام جرم كنند.

محمدعلی اسفنانی در ادامه با اشاره به اینكه پلیس مصرانه این جریان را پیگیری می‌كند، می‌افزاید: وظایفی برای پلیس در قانون مشخص شده است. اگر پلیس در آن چارچوب تخلفی را ببیند می‌تواند اقدام كند. مواردی از جمله نقص فنی اتوبوس با دریافت گواهی مربوط بر صحت آن (معاینه فنی) خیلی ساز و كار درستی در جامعه ندارد. پلیس می‌تواند در برخی موارد راسا اقدام كند بدون نیاز به این كه مرجع دیگری به او دستور دهد. از جمله آن این است كه وقتی ماشینی استانداردهای لازم را ندارد پلاك نشود. هجمه اطرافیان چه نقشی می‌تواند داشته باشد؟ چون پلاك كردن این ماشین‌ها با این اوصاف جز بازی كردن با جان مردم نیست؟ كارشان موجه است و فشاری كه از دیگران به آنها وارد می‌شود غیرقانونی است.

وی در مورد وجود 7 هزار اتوبوس كه در ناوگان حمل و نقل می‌گوید: دولت‌ها برای حفظ جان مردمشان سعی می‌كنند كه تمام تمهیدات لازم را خرج كنند چون هیچ چیزی در دنیا قابل تراز با جان آدمی نیست و هرچیزی كه جان آدمی را به مخاطره بیندازد باید با آن برخورد شود. یكی از كارخانه‌های اتومبیل‌سازی ژاپن سال گذشته رقمی حدود 70 هزار اتومبیل كه تولید كرده بود به دلیل نقصی كه در كمربند ایمنی داشت جمع‌آوری كرد و اتومبیل نو به جای آنها به دارندگان داد. كسی كه اتوبوس اسكانیا را می‌خرد و كسی كه سوار آن می‌شود با این اطمینان است كه تمام نكات ایمنی در آن رعایت شده است و جانش در امنیت كامل است. اگر اتوبوسی تولید شود كه باعث مرگ انسان‌ها باشد 7 هزار كه سهل است 700 هزار هم باشد باید با آن برخورد شود. همانطور كه این كارخانه میلیاردها تومان سود بابت ساخت و فروش این اتوبوس‌ها می‌برد باید متحمل این خسارت شود كه یا رفع نقص كند یا اتوبوس جایگزین در اختیار آنها بگذارد. محمدعلی اسفنانی با اشاره به دادن استاندارد به این اتوبوس‌ها می‌افزاید: اگر واقعا ثابت شود كه این اتوبوس‌ها استاندارد نبوده و استاندارد آنها را تایید كرده از مصادیق بارز مجرمانه است و قابل برخورد است.

جلسه مجلسی‌ها، وزرای راه و صنعت و مدیران اسکانیا

به گفته حامد قادرمرزی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از تشکیل جلسه کمیسیون متبوعش با وزرا و مسئولان وزارت‌خانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت و مدیران شرکت اسکانیا خبر می‌دهد. این جلسه مشترک وزرا و مسئولان وزارت‌خانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان شرکت اسکانیا به زودی برگزار خواهد شد تا برای معضل آتش سوزی و استفاده از لوازم یدکی بی‌کیفیت از سوی شرکت اسکانیا تصمیم‌گیری شود.

همچنین احمدعلی مقیمی نایب رئیس دوم کمیسیون عمران نیز به تهران امروز می‌گوید: نامه‌ای از وزارت صنعت، تجارت و معدن به دست ما رسیده كه اسكانیا شرایط استاندارد را دارد.

به گفته حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای پرونده اتوبوس اسکانیا که در جاده تهران- قم، مراحل نهایی خود را طی می‌کند اما هنوز حکمی صادر نشده است. در این زمینه 3بحث مطرح است اول اینکه آیا اسکانیا اشکال فنی داشته که موجب آتش‌سوزی شده، دوم اینکه برخی جنازه‌ها قابل تشخیص نبود و همین موضوع وقت‌گیر شد و سوم اینکه چه مسائلی متوجه راننده و شرکتی که راننده را استخدام کرده می‌شود و چه اشکالی به سازنده خودروها وارد است. در تمام این بخش‌ها نیاز به کار کارشناسی بود و همین موضوع رسیدگی به پرونده را زمان‌بر می‌کرد.

همه مردم چشم به عدالت همیشگی قوه قضاییه دوخته‌اند تا داد خانواده‌های داغدیده را بگیرد. شاید قوه قضاییه باعث شود كه این شركت نقایص خود را رفع كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha