دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۲

وضعیت کودکان خیابانی نگران‌کننده است

سلامت نیوز : نخستین همایش ملی کودکان خیابانی دیروز در تهران برگزار شد. کودکان خیابانی یکی از موضوعاتی است که در دهه‌های اخیر، آسیب‌شناسان و مسئولان حوزه‌های اجتماعی کشور را به خود مشغول کرده است اما با تمام اقدام‌های انجام شده، آمارها نشان می‌دهد که این موضوع هر روز پیچیده‌تر و برخورد با آن دشوارتر می‌شود به طوری که در حاشیه این همایش یک روزه، محمد نفریه معاون اجتماعی سازمان بهزیستی به ایران گفت: براساس آمار امسال 40 هزار کودک از تحصیل بازمانده‌اند که باید این موضوع از سوی مسئولان متولی پیگیری شود اما به دلیل نبود سیستم پشتیبانی و نظارت برای شناسایی آن‌ها، این کار صورت نگرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ به طور طبیعی بخش عمده‌ای از این تعداد روانه خیابان‌ها شده‌اند. وی با ابراز نگرانی از وضعیت این کودکان افزود: آمار نشان می‌دهد در حال حاضر 17 هزار کودک خیابانی در کل کشور وجود دارند که باید ساماندهی شوند. این در حالی است که سالانه 5 هزار کودک وارد مراکز شبانه‌روزی می‌شوند. به گفته وی 11 دستگاه برای رسیدگی به مشکلات این کودکان مسئول هستند اما فقط 2 تا 3 دستگاه فعال‌اند.

وی کودکان خیابانی را با عنوان‌های بدسرپرست و بی‌سرپرست، دارای سرپرست و اتباع بیگانه طبقه‌بندی کرد و بیان داشت: قانونی نداریم که با والدینی که کودکانشان را در خیابان رها می‌کنند برخورد کند بویژه اتباع بیگانه. امروز آمار کودکان خیابانی با ورود اتباع خارجی به رشد قابل توجهی رسیده است. این کودکان به اصرار خانواده و برای کسب حداقل 2 یا سه برابر درآمد خانواده یعنی 20 تا 50 هزارتومان در روز، وارد خیابان‌ها می‌شوند و به جای تحصیل و آموزش و فراگیری تخصص‌های زندگی برای ورود به جامعه به گدایی و خرید و فروش می‌پردازند. از طرفی بسیاری از آن‌ها با ورود به عرصه کار پیش از سن کار و تلاش، در معرض آسیب‌های جسمی، جنسی و روحی قرار می‌گیرند که جبران آن هزینه‌های فراوانی به دنبال دارد و بیش از آنچه درآمد آنهاست هزینه می‌شود. نگاه و توجه ویژه به این کودکان، مخصوص یک دستگاه نیست بلکه همه دستگاه‌های متولی باید با حرکت منسجم مبنی بر رفع نیازهای آن‌ها به میدان آمده تا یک گام اساسی در این باره برداشته شود.

گفت‌وگوی اجتماعی راه‌حل است
در این همایش، پیام دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز خوانده شد. در پیام وزیر رفاه بر گفت‌وگوی اجتماعی که ضرورتی برای ایران امروز و راه‌حلی در موضوع خاص کودکان خیابانی است تأکید و یادآوری شده است مشارکت همه شرکای اجتماعی از جمله متخصصان، سازمان‌های مردمی، سازمان‌های دولتی، خانواده‌های دارای کودکان کار و نیروی انتظامی که در قبال کودکان کار و خیابانی مسئول هستند، نیاز جامعه است.

ضرورت توانمندسازی مبتنی بر جامعه
دکتر همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز در این همایش در پاسخ به سؤال خبرنگار ایران مبنی بر برنامه این سازمان برای ساماندهی کودکان خیابانی و کار گفت: توانمندسازی مبتنی بر جامعه با استفاده از شبکه‌های همیار و توسعه گروه‌های همیار و محله محور از برنامه‌های ما برای افزایش آمار خدمات به این افراد است.

وی افزود: یکی از مشکلات ما این است که وقتی کودکان خیابانی را برای بازپروری و بازآموزی جذب می‌کنیم والدین آن‌ها پس از مدتی آن‌ها را از ما می‌گیرند. از این‌رو به نظر می‌رسد افرادی که قدرت قانونی دارند باید وارد این عرصه شوند تا بتوانیم با جذب آن‌ها آموزش‌های لازم را بدهیم.

وی همچنین به لایحه‌ای که درباره کودکان خیابانی و کار در مجلس وجود دارد اشاره کرد و بیان داشت: این لایحه در مراحل انتهایی و در کمیسیون اجتماعی در حال بررسی است تا بزودی تصویب شود. به گفته رئیس سازمان بهزیستی، امسال بیش از 2 هزار و 600 کودک خیابانی براساس ساختارهایی که در سازمان وجود دارد ساماندهی شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha