دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۲
کد خبر: 106361

تشنج کودک با تب 38 درجه!

سلامت نیوز : تشنج های ناشی از تب، تشنج هایی هستند که وقتی کودک تب دارد رخ می دهند. این تشنج ها در میان کودکان 6 ماهه تا 5 ساله دیده می شوند و در میان کودکان 12 ماهه تا 18 ماهه رایج تر هستند. این تشنج ها معمولاً چند دقیقه طول می کشند و با تب 38 درجه همراهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت برترین ها ؛ با اینکه این تشنج ها ترسناک هستند، ولی معمولاً بدون هیچ درمانی تمام می شوند و مشکل دیگری ایجاد نمی کنند. اینکه کودکی یک بار چنین تشنجی کند بدان معنا نیست که کودک صرع یا آسیب مغزی دیگری دارد.

درباره تشنج های ناشی از تب

هنگامی که چنین تشنجی رخ می دهد، کل بدن کودک تشنج می کند، می لرزد و تکان می خورد، ممکن است مردمک چشم ها به حرکت شدید بیفتد و کودک ناله کند و بیهوش شود. این نوع تشنج بطور معمول چند دقیقه طول می کشد ولی در موارد نادر تا 15 دقیقه هم طول می کشد.

تشنج های ناشی از تب به خودی خود متوقف می شوند، در حالیکه تب ادامه می یابد تا بالاخره درمان شود. بعضی از کودکان بعد از تشنج احساس خواب آلودگی می کنند و دیگران هیچ تأثیر دیگری بعد از آن تجربه نمی کنند.

هیچ کس نمی داند که چرا تشنج های ناشی از تب رخ می دهند، در حالیکه شواهد نشان می دهند که این تشنج ها به بعضی از ویروس ها ربط دارند. کودکانی که سابقه خانوادگی در این نوع تشنج ها دارند، به احتمال زیاد چنین چیزی را تجربه می کنند و حدود 35 درصد کودکانی که یک بار تشنج کرده اند بار دیگر (در یک یا دو سال اول زندگی) آن را تجربه می کنند. کودکان کوچکتر از 15 ماهه وقتی تشنج می کنند، در آینده ریسک بالاتری در این تشنج ها دارند. بیشتر کودکان وقتی به 5 سالگی می رسند، دیگر این تشنج ها را پشت سر می گذارند.

تشنج های ناشی از تب صرع محسوب نمی شوند، و کودکانی که تشنج ناشی از تب دارند فقط کمی بیشتر از کودکان عادی ریسک ابتلا به صرع دارند.

درمان تشنج ناشی از تب

اگر فرزندتان تشنج ناشی از تب دارد، آرام باشید و:

•    مطمئن شوید که کودکتان در جای امنی است و احتمال افتادن و ضربه خوردن او به جسمی سخت وجود ندارد.

•    او را به پهلو بخوابانید تا از خفگی جلوگیری شود.

•    نشانه های تنفس دشوار را زیر نظر قرار دهید و مواظب تغییر رنگ چهره او باشید.

•    اگر تشنج بیش از چند دقیقه طول کشید یا رنگ کودک آبی و کبود شد، ممکن است نوع تشنج او جدی باشد، بنابراین فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

همچنین مهم است که بدانید که هنگام تشنج های ناشی از تب چه کارهایی را نباید انجام دهید:

•    سعی نکنید که او را سفت نگه دارید یا محدودش کنید.

•    سعی نکنید چیزی در دهان کودک بگذارید.

•    سعی نکنید به او داروی کاهش تب بدهید.

•    سعی نکنید او را داخل آب سرد یا ولرم بگذارید که بدنش سرد شود.

اگر کودکتان استفراغ می کند یا از دهانش بزاق زیادی بیرون می آید، سرش را به پهلو خم کنید تا خفه نشود.

وقتی تشنج او تمام شد، نزد پزشک بروید و در مورد دلیل تب از او سوال کنید. پزشک کودکتان را معاینه می کند و از شما می خواهد تا تشنج او را توصیف کنید. در بیشتر موارد، هیچ درمان دیگری لازم نیست. پزشک توصیه می کند که درمان استاندارد برای همه تب ها را انجام دهید و استامینوفن یا ایبوپروفن برای فرزندتان تجویز می کند. ولی اگر فرزندتان زیر یک سال دارد یا خیلی بیمار به نظر می رسد یا نشانه های اسهال یا استفراغ دارد، پزشک چند آزمایش توصیه می کند.

در موارد زیر خیلی زود کودک را نزد پزشک یا به بیمارستان ببرید:

•    تشنج بیش از چند دقیقه طول کشیده است.

•    کودک در نفس کشیدن مشکل دارد یا رنگش کبود شده است.

•    کودک بیمار به نظر می رسد.

•    کودک کسل و بیحال به نظر می رسد و واکنش نرمال نشان نمی دهد.

•    کودک کم آب به نظر می رسد.

مشاهده تشنج های ناشی از تب ترسناک است، ولی یادتان باشد که این تشنج ها طبیعی هستند، ولی بطور عادی نشانه یک بیماری جدی نیستند و در بیشتر موارد به مشکلات دیگر منجر نمی شوند. اگر نگرانی یا سوالی در این مورد دارید، حتماً با پزشک مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha