دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 106368

"چاقی مرگ"چیست؟

سلامت نیوز : یک کارشناس تغذیه گفت: افرادی که دچار چاقی مرگ هستند، نیاز به کنترل سریع اضافه وزن دارند، چرا که در غیر این صورت احتمال بروز مشکلات خطرناکی همچون خفگی آنها را تهدید می‌کند.

علی اشرف رشیدی در گفت وگو با (ایسنا) ، به تعریف "چاقی مرگ" پرداخت و گفت: چاقی مرگ به حالتی گفته می‌شود که فرد بیش از دو برابر وزن ایده آل وزن داشته باشد.

این کارشناس تغذیه به ارائه فرمولی برای تعیین وزن ایده آل پرداخت و گفت: شاخص توده بدنی(BMI) یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که برای تعیین وزن مطلوب به کار می‌رود و شیوه محاسبه آن به این گونه است که وزن فرد بر حسب کیلوگرم بر توان دوم قد او بر حسب متر تقسیم می شود.

رشیدی افزود: در صورتی که نتیجه حاصل از این عملیات کمتر از 18.5 باشد فرد کم وزن یا لاغر تلقی می‌شود و افرادی هم که شاخص توده بدنی آنها اعدادی بین 18.5 تا 25 باشد دارای وزن نرمال هستند.

وی افزود: نتایج بین 25 تا 29.9 نشان از اضافه وزن فرد دارد و این در حالی است که اگر عدد بدست آمده بیشتر از 30 باشد فرد چاق شناخته می شود

رشیدی نتایج بالاتر از 30 را به سه دسته تقسیم بندی کرد و افزود: افرادی که شاخص توده بدنی آنها اعدادی بین 30 تا 35 باشد از چاقی درجه یک رنج می برند و اگر این رقم بین 35 تا 40 باشد فرد به چاقی درجه دو دچار است.

به گفته رشیدی، اعداد مربوط به شاخص توده بدنی بالاتر از 40 خیلی چاق یا چاقی مرگ نامیده می شود و این افراد نیاز به کنترل سریع اضافه وزن دارند، چرا که در غیر این صورت احتمال بروز مشکلات خطرناکی مثل خفگی، فرد را تهدید می‌کند.

این کارشناس تغذیه، بهترین روش برای درمان چاقی را استفاده از روش‌های غیر تهاجمی عنوان کرد و گفت: چاقی‌های معمولی با رژیم غذایی مناسب و تحرک بدنی کافی برطرف می‌شوند و تنها در مواردی که چاقی بیش از اندازه زیاد باشد، با تشخیص کارشناسان نسبت به تجویز دارو، جراحی و ... اقدام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha