مخالفت انجمن داروسازان با تاسیس داروخانه‌های گیاهی

سلامت نیوز : عضوهیات مدیره انجمن داروسازان ضمن اعلام مخالفت انجمن داروسازان با راه‌اندازی داروخانه‌های ویژه عرضه فرآورده‌های دارویی گیاهی، اظهار کرد: با ارائه داروهای سنتی مخالف نیستیم و از آن استقبال می‌کنیم، اما درباره مکان ارائه آن مشکلاتی وجود دارد. پیشنهاد ما این است که داروهای طبیعی با مسؤلیت دکترهای داروساز در داروخانه‌های فعلی ارائه شود تا اگر اتفاق ناخواسته‌ای افتاد، بتوانند پاسخگو باشند.

دکتر حمید خیری در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: علت نخست آن است که این داروخانه‌ها صرفه اقتصادی نخواهند داشت و دیگر آنکه مگر چه میزان فرآورده‌ گیاهی وجود دارد که بتوان به صورت ویژه اقدام به ارائه آنها کرد؟

وی با تاکید بر اینکه راه‌اندازی داروخانه باید صرفه اقتصادی داشته باشد، گفت: اگر ساختاری سلامت اقتصادی نداشته باشد، در ارائه خدمات دچار مشکل خواهد شد. همچنین وقتی این مراکز راه‌اندازی می‌شوند در کار داروخانه‌های دیگر اختلال ایجاد خواهند کرد و توازنی که در پی ایجاد داروخانه بر مبنای جمعیت هر منطقه به وجود آمده است، بر هم می‌خورد، زیرا ما بر اساس آیین‌نامه‌ها و قوانین نسبت به راه‌اندازی داروخانه اقدام می‌کنیم.

سخنگوی انجمن داروسازان با بیان اینکه بهترین راهکار، ارائه داروهای گیاهی توسط داروخانه‌های فعلی است، گفت: داروهای گیاهی نیز می‌توانند اثرات و عوارض به خصوصی داشته باشد و به همین خاطر بهتر است ارائه‌کننده این داروها، داروساز بوده و در قبال آن مسؤلیت‌پذیر باشد. در این صورت از ارائه داروهای گیاهی توسط عطاری‌ها هم ممانعت به عمل آمده و مردم با اطمینان بیشتری فرآورده‌های طبیعی را خریداری و مصرف می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا با توجه به اینکه در حال حاضر فارغ‌التحصیلانی در گرایش داروسازی طب سنتی داریم، داروسازان عمومی می‌توانند خدمات تخصصی در این زمینه به مردم ارائه دهند، گفت: داروسازان عمومی هم کاملا به این موضوع اشراف دارند و عرضه این داروها خارج از فن داروسازی نیست.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان همچنین در پاسخ به اینکه آیا در این صورت هدف وزارت بهداشت از راه‌اندازی این مراکز مبنی بر افزایش سهم داروهای گیاهی در سبد دارویی خانوار محقق خواهد شد؟ گفت: ما با ارائه داروهای سنتی مخالف نیستیم و از آن استقبال می‌کنیم، اما درباره مکان ارائه آن مشکلاتی وجود دارد. پیشنهاد ما این است که داروهای طبیعی با مسؤلیت دکترهای داروساز در داروخانه‌های فعلی ارائه شود تا اگر اتفاق ناخواسته‌ای افتاد، بتوانند پاسخگو باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha