پرستاران در معرض آسیبهای بیمارستانی/ انتقال عفونت از طریق سوزن و ابزار پزشکی

سلامت نیوز : عضو کمیته کشوری کنترل ایدز، نسبت به تهدید سلامت پرستاران در اثر استفاده از سوزن و ابزارهای پزشکی نوک تیز که ممکن است حاوی خون و ترشحات خونی آلوده باشند هشدار داد.

دکتر مینو محرز در ارتباط با اهمیت ایمن سازی پرسنل درمانی، به مهر گفت: در همه جای دنیا یکی از مخاطرات جدی که ممکن است به عوارض جبران ناپذیر همچون ایدز یا سایر بیماریهای عفونی منتهی شود، خراشیده شدن پوست فرد مراقبت دهنده توسط سوزن یا سایر ابزارهای پزشکی است که ممکن است حاوی خون یا ترشحات خونی آلوده باشد.

این متخصص بیماریهای عفونی با اشاره به اینکه پرستاران به خصوص پرستاران جوان بیشتر در معرض اینگونه آسیبها هستند، اظهار داشت: پرستاران در تمام دنیا، آسیبهای ناشی از وسایل نوک تیز آلوده را تجربه می کنند و در این میان مهمترین راهکار در تامین سلامت پرستاران، تقویت برنامه های آموزشی، توسعه کارگاههای آموزش مداوم و استفاده از ابزارهای ایمن است.

وی تصریح کرد: از آنجا که آسیبهای "نیدل استیک"، بطور معمول به وسیله نوك سوزن ایجاد می شود، در عموم مراکز درمانی در دنیا، استفاده از دستکش، ماسک، عینک متناسب با وضعیت بیمار و روشهای درمانی و سوزنهای ایمن پیشنهاد می شود.

محرز تاکید کرد: سوزنهای ایمن که در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد به گونه ای است که علاوه بر اینکه یکبار مصرف هستند و امکان خطای سهوی در استفاده از آن برای چند بیمار به صفر می رسد، به صورت فشار عمل می کنند و پس از استفاده، به صورت خودکار سوزن در یک لایه محافظ پلاستکی قرار می گیرد. به این صورت هم سلامت و ایمنی پرستار و کادر درمانی تامین می شود و هم سلامت کارگرانی که موظف به انتقال زباله های بیمارستانی هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: متاسفانه در حال حاضر چنین سوزنهای ایمنی در کشور ما در دسترس کادر درمانی قرار ندارد و وزارت بهداشت باید در این رابطه برنامه ریزی و سیاستگزاری مشخصی داشته باشد و سلامت کادر درمانی بیمارستانها و به خصوص پرستاران را در اولویتهای خود لحاظ کند.

محرز در رابطه با کارگران و کارکنان خدماتی بیمارستانی ادامه داد: همانطور که اشاره کردم این موضوع در تامین سلامت کارگران و کارکنان خدماتی بیمارستانی نیز حائز اهمیت است. البته آنها به طور کلی باید ملزم به استفاده از دستکش کار باشند.

وی یادآور شد: مطالعات بیانگر آن است که شیوع "نیدل استیك" در بخشهای اورژانس، سوختگی، کودکان، قلب و آی سی یو دیده شده و عوامل مختل کننده تمرکز شامل شلوغی، شیفت کاری، حواس پرتی ، خستگی و ناکافی بودن آموزش است. در بخشی از مطالعات نیز علل بالقوه ای که بیشترین خطر را ایجاد کرده بودند شامل کشیدن دست بیمار، درپوش گذاری سرنگ، بار کاری بالا، عجله کردن در حین بخیه و وجود اشیاء تیز در کف‌ها و تخت‌ها بود.

این متخصص بیماریهای عفونی اضافه کرد: در اتاق عمل دست به دست شدن ابزارهای جراحی خطرناک است و به همین جهت برای کاهش احتمال Needle Stick شدن ، این شیوه در دنیا منسوخ شده است

وی تاکید کرد: در رابطه با کنترل آسیبهای ناشی از Needle Stick، عملکرد وزارت بهداشت در خصوص استمرار دوره های آموزشی، در دسترس قرار دادن اقلام ایمن و واکسیناسیون کادر درمانی حائز اهمیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha