دو میلیون زن به صورت مستقیم با اعتیاد درگیر هستند

سلامت نیوز : وزیر کشور خطاب به مدیران کل امور زنان استانداری ها  با بیان اینکه اگر اختصاص یک درصد بودجه دستگاه ها به فعالیت های مربوط به  زنان در بودجه سال آینده لحاظ شده باشد، مذاکرات لازم را با وزیران انجام می دهم، از درگیری دو میلیون زن ایرانی با معضل اعتیاد خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ عبدالرضا رحمانی فضلی ظهر یکشنبه در نشست مدیران کل امور زنان و خانواده استانداری‌ها، با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر درباره مباحث زنان مطالعه توسعه‌ای مطرح است. البته باید توجه کنیم که اگر مطالعه توسعه‌ای موثری در این زمینه انجام شده، از آن استفاده کنیم و چنانچه چنین مطالعه‌ای ناقص است، آن را کامل کنیم و در صورت نبود مطالعه توسعه موثر، به انجام چنین پژوهشی اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه نباید پژوهش را نفی کنیم، توضیح داد: درحال حاضر در حوزه زنان مشکل تحقیق و پژوهش نداریم و درباره هر موضوعی که فکر می کنیم، دو یا سه پژوهش انجام شده است و باید نتایج پژوهش را مورد توجه قرار داد.

به گفته رحمانی فضلی مطالعات و پژوهش‌ در حوزه زنان باید قدرت حل یک مسئله را داشته باشد. چنین مطالعاتی باید قابل اجرایی شدن باشند، چرا که در انبارها و دانشگاه‌ها پژوهش‌های زیادی وجود دارد. بنابراین قابلیت عملیاتی شدن مطالعات از اهمیت زیادی برخوردار است. البته اگر در هر استانی موضوع خاص میدانی وجود داشته باشد، می‌توان درباره آن پژوهش کرد.

وزیر کشور با بیان اینکه زنان با تلاش بسیار باید خود را اثبات کنند، گفت:  برای فعالیت در حوزه زنان فرش قرمز زیر پایمان نمی‌اندازند و لازم است مدیران کل امور زنان و خانواده استانداری‌ها با روحیه تهاجمی وارد کار شوند.

وی با تاکید بر ضرورت شناخت دقیق از مشکلات و مسائل موجود زنان تاکید کرد: بین 20 تا 25 آسیب های اجتماعی را می‌توانیم احصاء کنیم و می‌توان برای همه آنها برنامه‌ریزی کرد؛ اما این کار به نتیجه مطلوب منجر نمی‌شود. چرا که آسیب‌ها، وسیع و امکانات محدود است.

مشاور امور زنان تنها یک حکم انشایی است

رحمانی فضلی به نقش سمن ها و نهادهای مردمی برای حل آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: لازم است تمام مدیران زن در تعامل مستقیم با سمن ها باشد البته راه دیگر آن است که سمن ها را به حال خود رها کنیم که در این شرایط امکان هم‌افزایی با آنها را از دست می‌دهیم. این در حالی است که در صورت هماهنگی و همراهی با آنها و انجام ساماندهی، می‌توانیم به موفقیت‌هایی دست یابیم.

به گفته وی، مشاور امور زنان یک حکم انشایی است چون ممکن است مشاور امور زنان در وزارتخانه سمت‌های دیگری داشته باشد؛ البته ما می‌توانیم با انجام پیگیری در فرمانداری‌ها زمینه‌ای را فراهم کنیم تا مسوولیت‌های دیگری برعهده مشاوران زنان استان‌ها نگذارند و آنان به طور مستقل تنها در حوزه زنان عمل کنند.

وزیر کشور خطاب به مدیران بانوان استانداری ها گفت: مدیران کل زنان استانداری‌ها باید بازوی قوی استاندار باشند و  باید در ایجاد تعامل و اجرای قوانین و مقررات در استان‌ها فعال باشند؛ البته ما در موضوع سیاسی به هیچ وجه مداخله نمی‌کنیم؛ بلکه زمینه‌ها و بسترها را برای فعالیت سیاسی به صورت قانونی فراهم می‌کنیم و لازم است این موضوع مراعات شود.

وی با بیان اینکه اعتیاد یکی از مشکلات اولیه و اساسی است، توضیح داد:  در حال حاضر  که 64 درصد از زندانیان به طور مستقیم و حدود 20 درصد به صورت غیرمستقیم معتاد هستند. همچنین 55 درصد از طلاق‌ها به علت اعتیاد رخ می‌دهد و 23 درصد از قتل‌ها و 30 درصد از سرقت‌ها مربوط به اعتیاد است. بنابراین برای کاهش این مشکلات باید در جهت حل مشکل اعتیاد عمل کنیم. دراین شرایط لازم است آسیب‌ها را بشناسیم و طبقه‌بندی و اولویت‌بندی کنیم.

رحمانی فضلی ادامه داد:در زمینه مواد مخدر در حوزه پیشگیری،‌ درمان و صیانت باید از طریق ورود مردم به صحنه مشکل را حل کنیم، درحال حاضر یک میلیون و 325 هزار نفر در کشور معتاد هستند که با احتساب خانواده‌های آنان، ‌این رقم به حدود شش میلیون نفر می‌رسد. در این شرایط لازم است در زمینه تبعات مواد مخدر با استفاده از تمام ظرفیت‌ها مانند رسانه‌ها از طریق ستاد مبارزه با مواد مخدر اطلاع‌رسانی کنید.

دو میلیون زن به صورت مستقیم با اعتیاد درگیر هستند

به گفته وی، 54 درصد از معتادان متاهل هستند. به این معنی که  حدود 650 هزار نفر از یک میلیون و 325 هزار نفر آنها متاهل هستند که اگر این افراد به طور متوسط دو فرزند داشته  که یکی از آنها دختر باشد، پس رقم زیادی از فرزندان آنها دختر هستند و در کل حدود دو میلیون زن به صورت مستقیم با اعتیاد درگیر بوده و در نتیجه نقش امور زنان و خانواده استانداری ها در این شرایط بیش از گذشته احساس می شود.

رحمانی فضلی با اشاره به چگونگی فعالیت دفاتر امور زنان و خانواده استانداری‌ها در حوزه اعتیاد، گفت: آنان می‌توانند از طریق راه‌اندازی خیریه‌ها یا ایجاد سمن‌های بزرگ، به حمایت‌های حقوقی و شغلی از آنها بپردازند و آنان را به تولید محصولات تشویق کنند. ما نیز در وزارت کشور تمام محصولات تولید شده زنان را می‌خریم و حتی بازارچه‌های خیریه و دائمی برای عرضه محصولات آنها برپا می‌کنیم. بنابراین دفاتر امور زنان و خانواده استانداری‌ها لازم است سمن‌ها را حمایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha