دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۷

سلامت نیوز : حادثه‌سازی خودروها در جاده‌ها اتفاق جدیدی نیست. پیش از این نیز خودروهای تولید داخلی حوادث متعددی خلق كرده بودند كه اكثر این سوانح به دلیل استفاده از قطعات بی‌كیفیت در خودروها و عدم نظارت دقیق دستگاه‌های ذی‌ربط بر روند تولید این خودروهاست. همه این اتفاقات در حالی در ایران رخ می‌دهد كه در تمام دنیا برای وسایط نقلیه بهترین و به روزترین تجهیزات استفاده می‌شود. ضمن اینكه اگر این وسیله نقلیه عمومی باشد كه هم خودروسازها و هم دستگاه‌های ناظر دقتشان را صد چندان می‌كنند تا با یك وسیله بی‌كیفیت با جان مردم بازی نكنند. بنابراین ایمن بودن و سازگاری خودرو با سرنشینان و دارا بودن استانداردهای لازم از مهم‌ترین موضوعاتی است كه حتما چك می‌شود تا بتوان به این وسیله‌ای كه تولید می‌شود وسیله نقلیه ایمن گفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ اما در ایران سال‌های سال است كه نه خودروسازها تن به استانداردها و افزایش ایمنی خودروهایشان داده‌اند و نه دستگاه‌های ناظر قدرت و نفوذ لازم را داشته‌اند كه با بخشنامه و قطعنامه و... جلوی تولید خودروهای نا ایمن را بگیرند. مهم‌ترین دلیل این موضوع هم به این بر می‌گردد كه چون خودروساز دولتی است و از رانت دولتی استفاده می‌کند قدرت بیشتری دارد و دولت هم معتقد است كه چرخ این خودروساز باید به هر صورتی بچرخد. این شرایط باعث می‌شود كه با وجود تعرفه‌های سنگین گمرکی و مالیاتی، عملا رقابتی در بازار خودرو به وجود نمی‌آید و در این خلأ کیفیت و ایمنی در خودروهای ما (خودروهای سبک، سنگین باری، سنگین مسافربر) همین می‌شود كه می‌بینید و هر روز خبرهایش را هم می‌شنوید. این روزها هم كه آتش گرفتن اتوبوس‌های اسكانیا به یك سریال تكراری تبدیل شده است.

یكی از مشكلات عمده‌ای كه اتوبوس‌های اسكانیا دارند كه منجر به حریق می‌شود تبدیل برق 24 ولت به 220 ولت است كه از محل باطری صورت می‌گیرد و این سیم‌كشی 220 ولت است كه در تمام بدنه اتوبوس وجود دارد و با جرقه، ضربه، لخت‌شدن سیم یا اتصالی آتش‌سوزی سریع صورت می‌گیرد كه تاكنون تلاشی برای حل این ایراد فنی صورت نگرفته است. البته تمامی این نقایص فنی باید قبل از تولید به‌صورت درست و اصولی رفع شود اما چون ما اصلا رول تستی در کشور نداریم و تست های 52 گانه ای که باید برای ایمنی خودرو انجام شود به هیچ عنوان وجود ندارد باعث بروز چنین اتفاقاتی می‌شود. در خودروهای سنگین که این وضعیت وحشتناک است.

سفارش ورود «هوو» داده شد که در تنش‌ها مدار ترمز آن عمل نکرد و باعث ایجاد بروز حادثه های زیادی در کشور شد. الان سوال این است كه سایر دستگاه‌ها در این رابطه چه‌كار می‌كنند؟ جواب این است كه موسسه استاندارد با استاندارد و ایمنی خودرو خیلی کاری ندارد. موسسه استاندارد سال‌هاست به تکلیف قانونی و شرعی خود عمل نکرده و نمی‌کند و اگر شرایط به همین منوال پیش برود در آینده هم عمل نخواهد کرد و نتیجه آن فاجعه‌های انسانی است که خودرو در کشور ایجاد می‌کند. الان رانت دولتی که خودروسازان گرفته‌اند بلای جان مردم ما شده است. جای تعجب دارد که این همه آدم از بی‌کیفیتی خودروها مانند برگ درخت هر روز پرپر می‌شوند و می‌میرند اما دولت به فکر منافع خودروساز است.

مهم برای تمام دولت های گذشته تاكنون جیب خودروساز بوده نه جان مردم. دولت‌ها همیشه خودروسازها را به مردم ترجیح داده‌اند. واقعا الان این سوال مطرح است كه دیگر چقدر مردم ما بمیرند، یا جانشان تهدید شود تا دولت، مردم را به خودرو ساز ترجیح دهد؟ چقدر مردم نقص عضو شوند یا خانواده‌ها از هم بپاشند تا برخی راضی شوند که مردم را بر خودروساز ترجیح بدهند و حقوق آنها را هم در بخش خودرو در نظر بگیرند؟ آنچه که در کشور ما رایج است این است كه حقوق مردم نسبت به خودروساز دیده نمی‌شود. اگر تقدم‌ها را 10 درجه کنیم 9 درجه اول حق به خودروساز داده می‌شود. یک درصد آن هم در حد حرف حق مردم است. این یک اشتباه است و قطعا باید دولت برای آن راهی پیدا كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha