سلامت نیوز : قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به طراحی شبکه بهداشت و درمان کشور در سال‌های اول انقلاب و بر اساس نیازهای آن زمان، گفت: با توجه به تغییر سیمای بیماری‌ها، در حال حاضر نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی در حال تغییر و تحول اساسی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر ناصر کلانتری در نشست خبری هفته سلامت مردان که با شعار «سوانح و حوادث در کمین سلامت مردان» برگزار شد، گفت: سلامت مردان به عنوان سهم مهمی از کشور به نوعی مغفول مانده، این در حالی است که مردان مهم‌ترین بخش تولید کننده از گروه کاری کشور هستند.

وی با اشاره به اهمیت توجه به سلامت در گروه جنسی مردان، گفت: جامعه و به ویژه مردان باید نسبت به مسئله سلامت حساس شوند و نگاه مجدد و اصلاح‌ شده‌ای به این مقوله داشته باشند. این در حالی است که مشاهده می‌شود 70 درصد مراجعات به مراکز بهداشتی و درمانی از سوی خانم‌ها صورت می‌گیرد. مردان به دلیل تفکراتی خاص که تصور می‌کنند قوی‌ترند و دیرتر بیمار می‌شوند، کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند. بر همین اساس است که امید به زندگی در زنان 75 و در مردان 73 سال است.

وی با تاکید بر لزوم نهادینه شدن مفهوم «سلامت» در جامعه مردان، گفت: در سنین 30 تا 45 سال بیشترین علت مرگ در مردان، حوادث ترافیکی و جاده‌ای است که البته باید اثرات اقتصادی مصدومیت و مرگ مردان در خانواده و جامعه را نیز مد نظر داشت.

قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به سؤالی درباره عدم آمادگی شبکه بهداشت کشور جهت پاسخگویی به نیازهای سلامت مردان، گفت: شبکه بهداشت در سال‌های اوایل انقلاب طراحی و اجرا شده است. در آن زمان نیز چالش سلامت کشور مسئله مرگ مادران باردار، مرگ کودکان زیر یک سال و پنج سال و عواملی از این قبیل بود. به این ترتیب بود که طراحی ارائه خدمات به سمت زنان پیش رفت. همچنین بسته خدمات عمدتا برای بیماری‌های واگیر طراحی شده بود؛ چرا که به عنوان مثال در سال 67 سالانه 34 هزار مرگ ناشی از اسهال در کودکان زیر پنج سال داشتیم.

کلانتری در این باره افزود: اما اکنون تغییر یافتگی در اپیدمیولوژیکی بیماری‌ها و تغییر سیمای بیماری‌ها را شاهد هستیم. اکنون کشور به مرحله‌ای رسیده که باید مردان نیز در طراحی شبکه بهداشتی کشور در نظر گرفته شوند. در حال حاضر نظام ارائه خدمات در حال تغییر و تحول اساسی است چرا که تنظیم و ترکیب آرایشی برای مراکز بهداشتی و درمانی از بیماری‌های واگیر باید به سمت بیماری‌های واگیر و غیرواگیر تغییر کند.

وی عوامل خطر سلامت مردان را مورد اشاره قرار داد و گفت: به عنوان مثال سقوط در مردان سه برابر زنان است. همچنین مردان 10 برابر زنان معتاد می‌شوند. این چنین معضلاتی از جمله معضلات اجتماعی است که از حیطه فعالیت اطبا خارج است و به شیوه زندگی و همچنین نگرش زندگی بازمی‌گردد. اما تبعات و بیماری‌های ناشی از این چنین مباحثی به وزارت بهداشت و سیستم بهداشتی درمانی کشور بازمی‌گردد.

کلانتری، حوادث جاده‌ای، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های صعب‌العلاج مانند سرطان‌ها و همچنین اعتیاد و ابتلا به بیماری‌هایی نظیر ایدز از طریق تماس‌های جنسی محافظت نشده را از دیگر عوامل خطر تهدیدکننده سلامت مردان خواند.

قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت در پایان بر لزوم توجه افراد به شیوه زندگی سالم تاکید کرد و گفت:‌ وزارت بهداشت نیز تلاش دارد تا افراد بتوانند به مهارت خود مراقبتی دست یابند و هر فردی تکلیفش را در تعیین سلامتی‌اش اجرا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha