سلامت نیوز : رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به معاینات شغلی دوره‌ای گروه کارگری، از اقدامات انجام شده جهت ورود معاینات سلامت شغلی به حوزه کارمندی از سال آینده خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر کاظم ندافی در نشست خبری هفته سلامت مردان که با شعار «سوانح و حوادث در کمین سلامت مردان» برگزار شد، گفت: در این زمینه دو دسته فعالیت را در مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت دنبال می‌کنیم. ابتدا آن که شرایطی فراهم کنیم که محیط کار سالمی ایجاد شود تا افراد فعال در این محیط در اثر عوامل زیان‌بار محیطی دچار بیماری و آسیب نشوند. عوامل فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و ارگونومیکی در این حوزه مورد توجه قرار دارد.

وی به معاینات سالانه قشر کارگری اشاره کرد و گفت: بر اساس معایناتی که سالانه انجام می‌شود، بیماری‌های اسکلتی عضلانی سهم بالایی در میان قشر کارگری دارند. بر این اساس یکی از فعالیت‌های انجام شده، برنامه‌ ارگونومی در محیط کار است تا شرایط کار با شرایط بدنی کارگر منطبق شود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به معاینات دوره‌ای کارگران که بر اساس قانون کار باید حداقل سالانه یک بار انجام شود، اشاره کرد و گفت: این معاینات باید با هزینه کارفرما انجام شود. به این منظور پزشکانی که مجوز انجام این فعالیت را دارند، تعیین صلاحیت شده و برای گروه هدف پرونده پزشکی تشکیل می‌دهند و همچنین گزارش سالانه آن را به وزارت بهداشت ارائه می‌دهند. در حال حاضر 150 پزشک متخصص طب کار و 450 پزشک عمومی دوره دیده واجد صلاحیت برای معاینات دوره‌ای سلامت شغلی هستند و این معاینات توسط این افراد انجام می‌شود.

ندافی به فعالیت 2000 بازپرس بهداشت حرفه‌ای در سطح کشور اشاره کرد و گفت: این بازرسان فعالیت‌های مربوط به معاینات سلامت شغلی را پیگیری می‌کنند. در ساختار کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، خانه‌های بهداشت کارگری، پست امداد بهگر و مرکز بهداشت کار، پوشش ما را در تمام مراکز کارگری تامین می‌کنند. الگوی ما در این زمینه مورد توجه سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته و به این منظور سال آینده نشست سه روزه‌ای را از سراسر دنیا در جمهوری اسلامی ایران با موضوع «ادغام برنامه‌های بهداشت حرفه‌ای در نظام شبکه» خواهیم داشت که امیدواریم نتایج آن برای تمام دنیا قابل استفاده باشد. در این نشست حداقل 20 مهمان خارجی خواهیم داشت.

وی همچنین از در نظر گرفتن معاینات دوره‌ای سلامت شغلی برای کارمندان خبر داد و گفت: برنامه مشترکی را با اداره کل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در دست اجرا داریم که بتوانیم سال آینده معاینات دوره‌ای سلامت شغلی را طبق قانون خدمات کشوری به حوزه کارمندان هم وارد کنیم. این برنامه از جهت غربالگری بیماری‌های مختلف بسیار مهم است چرا که افراد و به ویژه مردان معمولا به صورت فعال برای غربالگری مراجعه نمی‌کنند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در این باره گفت: به این منظور مکاتباتی با ریاست جمهوری انجام داده‌ایم و موافقت‌های اولیه را نیز گرفته‌ایم. البته ریاست جمهوری برآورد هزینه این اقدامات را از ما درخواست کردند که این موضوع در دست انجام است. در مجموع می‌توان گفت که هزینه معاینات و خدمات پاراکلینیکی برای یک معاینه بر مبنای هزینه‌های سال 91، برای هر نفر حدود 80 هزار تومان است که طبق قانون دولت باید آن را بپردازد.

ندافی تاکید کرد: طبق قانون کار، کارفرما موظف است معاینات سلامت شغلی را برای کارکنان خود انجام دهد. اگر در بازرسی‌های بهداشتی مشخص شود که این معاینات انجام نمی‌شود، به عنوان یکی از اشکالات قانونی آن را پیگیری خواهیم کرد.

وی همچنین گفت: در حال حاضر پوشش ما در زمینه معاینات شغلی در کارگاه‌های کوچک 100 درصد نیست و در حال حاضر پوشش بر روی صنایع بزرگ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha