سلامت نیوز : رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: افراد مبتلا به تغییر رنگ انگشت یا نوک بینی باید از نظر بعضی بیماری‌های روماتیسمی مورد بررسی قرار گیرند.

احمد‌رضا جمشیدی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به پرسش شهروندان در مشاوره سلامت در مورد تغییر رنگ انگشتان و بینی در فصل سرما اظهار داشت: افراد از تغییر رنگ ناخن گلایه می‌کنند و می‌گویند که وقتی دست خود را وارد یخچال کرده یا زیر آب سر می‌گیرند ناخن یا کل انگشت سفید‌رنگ می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: این تغییر رنگ حتی در مواجهه با هوای سرد نیز رخ می‌دهد و اگر فرد بیش از چند دقیقه در تماس با سرما باشد سفید‌رنگی انگشت به کبودی تبدیل می‌شود.

فوق تخصص روماتولوژی ادامه داد: به محض دور شدن فرد از محیط سرد، انگشت قرمز‌رنگ شده، این قرمزی با درد و گرما همراه است که به دنبال پدیده رینود حاصل می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: علت پدیده رینود نامعلوم است اما افرادی که عصب شوکی حساس دارند وقتی در معرض سرما و هیجان قرار می گیرند به این پدیده دچار می‌شوند.

جمشیدی به افراد توصیه کرد: در مواجهه با چنین پدیده‌ای باید به پزشک متخصص روماتولوژی مراجعه کنند تا از نظر بعضی از بیماری‌های روماتیسمی مورد بررسی قرار گیرند.

رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران به بیماری لوپوس اشاره کرد و گفت: در لوپوس درد و تورم مفصل، تغییر رنگ پوست صورت در هنگام مواجهه با آفتاب و گرفتاری احشاء داخلی به علاوه پدیده رینود وجود دارد؛ بنابراین افرادی که با تغییر رنگ انگشت یا بینی مواجهند باید از نظر ابتلا به بیماری لوپوس مورد بررسی قرار گیرند.

جمشیدی، بیماری اسکلرودرمی را نیز از جمله بیماری‌هایی دانست که با تغییر رنگ همراه است و افزود: در این بیماری پوست سفت شده و کم کم شبیه چرم می‌شود و تغییر رنگ پوست به قهوه‌ای یا بی‌رنگ و کنار هم قرار گرفتن نقاط تیره و روشن از جمله نشانه‌های این بیماری‌ است.

رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: این امکان وجود دارد که فرد مبتلا به پدیده رینود باشد و بعد مبتلا به اسکلرودرمی شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر محدوده سنی ابتلا به پدیده رینود اظهار داشت: معمولاً سن نوجوانی و جوانی سن ابتلا به این پدیده است.

وی افزود: رینود نوک بینی نیز در فصل سرما اتفاق می‌افتد بدین صورت که نوک بینی در سرما براق یا سفید‌رنگ شده و بعد کبود می‌شود.

فوق تخصص روماتولوژی تصریح کرد: رینود نوک بینی نسبت به رینود نوک انگشتان از نظر ابتلا به بیماری روماتیسمی فعال‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha