سلامت نیوز : رئیس اداره میانسالان وزارت بهداشت گفت: بیش از 90 درصد موارد مرگ و مصدومیت ناشی از کار، متوجه مردان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دكتر مطهره علامه به مناسبت هفته ملی سما (سلامت مردان ایرانی)، افزود: شعار امسال هفته سما "حوادث و سوانح در کمین سلامت مردان" است كه در كشور ما مردان گروه سنی 25 تا50 سال كه در اوج سنین باروری و تولید اقتصادی هستند در معرض خطر مرگ ناشی از حوادث شغلی هستند.

وی در ادامه گفت: سالانه در دنیا بیش از 2 میلیون مرگ مرتبط با كار اتفاق می افتد كه در هر ساعت بیش از 40 مرگ ناشی از حوادث شغلی در جهان اتفاق می افتد که بیش از 90 درصد موارد مرگ ناشی از کار در مردان است.

علامه، بخشی از علل حوادث ناشی از كار را مرتبط با عوامل انسانی مانند سن، تجربه كاری، استفاده از داروهای خواب آور و سوء مصرف مواد،‌ مشغولیت های ذهنی و بخشی دیگر را به عوامل محیطی و مدیریتی كار مانند صدا، نور، ساعات كار زیاد در شبانه روز و ارجاع كارهای فوری مکرر عنوان كرد و گفت: مهمترین گام در پیشگیری از حوادث شغلی برای افراد مختلف، ارائه وسایل حفاظت فردی و دادن آموزش های لازم ایمنی توسط مدیران و رعایت اصول ایمنی توسط کارکنان است.

مرگ سالانه بیش از 31 هزار نفر در اثر حوادث ترافیكی

رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در سال گذشته 22 هزار و 974 مرگ به علت حوادث ترافیكی داشته ایم، اضافه کرد: 65 درصد موارد عابرین پیاده و 71.5 درصد مصدومین خودرو سوار و 88 درصد مصدومین موتور سوار بوده اند.

وی افزود: استفاده از كمربند ایمنی، ریسك مرگ را در سرنشینان جلو 40 تا 65 در صد و در سرنشینان عقب 25 تا 75 درصد كاهش می دهد.

علامه، تصادف در مردان گروههای سنی مختلف را 3 تا 5 برابر زنان عنوان كرد و گفت: استفاده از كلاه ایمنی در موتور سواران حدود 40 درصد احتمال مرگ و احتمال ضربه مغزی و صدمات شدید مغزی را حدود 70 درصد كاهش می دهد.

شایعترین سرطان در مردان

وی، استعمال دخانیات را یكی از دلایل مهم بروز سرطانها در مردان عنوان كرد و گفت: بر اساس آمارهای ثبت سرطان در وزارت بهداشت، شایعترین سرطان در مردان سرطان پوست است كه یكی از دلایل آن نوع كار و قرار گرفتن بیشتر مردان در برابر نور خورشید است.

علامه، سرطانهای معده، مثانه، پروستات و روده بزرگ را از شایعترین سرطانها در مردان بیان كرد و افزود: افرادی كه در صنایع شیمیایی رنگ سازی كار می كنند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان مثانه هستند و مردانی كه در خانواده آنها سابقه ابتلا به سرطان پروستات و یا سابقه جهش ژنتیكی وجود دارد بیشتر در معرض ابتلا به این نوع سرطان هستند.

برگزاری بسیج آموزشی سلامت مردان توسط  وزارت بهداشت

رئیس اداره سلامت میانسالان، برگزاری برنامه بسیج آموزشی در جهت بالا بردن سطح سواد سلامت مردان را ضروری دانست و گفت: در هفته ملی سلامت مردان كه توسط وزارت بهداشت برگزار می شود، سعی بر آن است توجه خانواده ها، سازمانهای مردم نهاد و مسئولین بخشهای مختلف دولتی را به اولویتهای سلامت مردان به عنوان نیمی از جمعیت کشور جلب نماییم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha