سلامت نیوز : قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: بیشترین علت مرگ بین سنین ۳۰ تا ۴۵ سال در مردان ایرانی حوادث جاده‌ای، ترافیکی و سقوط است. آمارها نشان می‌دهد حوادث ترافیکی مردان ۳ تا ۵ برابر زنان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ ناصر کلانتری صبح امروز در نشست خبری هفته سلامت مردان اظهار داشت: ما باید شرایطی را فراهم کنیم که مردان جامعه به عنوان نیمی از جمعیت کشور نگاه مجدد و اصلاح‌شده‌ای به خودشان داشته باشند.

وی گفت:‌ اگر به مراکز بهداشتی و درمانی و مطب‌های خصوصی نگاه کنیم بیش از 70 درصد مراجعات که در بخش مراقبت‌های پزشکی و چه غربالگری مربوط به خانم‌هاست چرا که مردان فکر می‌کنند که قوی‌ترند و دیرتر بیمار می‌شوند. نتیجه آن، این می‌شود که سن امید به زندگی در زنان 75 سال و در مردان 72 سال است.

وی افزود: در عین حال میزان مرگ و میر پسران نسبت به دختران در سنین زیر 5 سال بیشتر است.

به گفته قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت، بیشترین علت مرگ در مردان 30 تا 45 سال ایرانی حوادث جاده‌ای و ترافیکی است که هم صدماتی را به خانواده وارد کرده و هم هزینه درمانی زیادی را به حوزه سلامت تحمیل می‌کند.

کلانتری در بخش دیگری از این نشست با تأکید بر اینکه زیربنای شبکه بهداشتی ما قابلیت ارائه خدمات را به مردان آن طور که باید ندارد، افزود: شاید به این دلیل باشد که 30 سال پیش دغدغه ما کاهش آمار مرگ و میر کودکان زیر یک ماه، زیر یک سال و زیر 5 سال بود و به دنبال روشی بودیم تا مرگ مادری هنگام زایمان را کم کنیم و قاعدتاً چیدمان سیستم نیز بر اساس این نیازها شکل گرفت چرا که مرگ کودکان در آن زمان 140 در هزار تولد بود که به یک سالگی نمی‌رسیدند و الان این رقم به 16 در هزار تولد زنده رسیده است.

وی ادامه داد: در 30 سال پیش بار بیماری‌ها بیشتر بیماریهای واگیردار بود و ما به دنبال واکسیناسیون کودکان و تامین آب بهداشتی بودیم چرا که در سال 67 ، حدود 34 هزار مرگ ناشی از اسهال در سال داشتیم اما اکنون حوادث و سوانح و تغذیه بیشترین عامل مرگ کودکان زیر 5 سال است.

کلانتری با تأکید بر اینکه پیشگیری از اعتیاد و سوانح ناشی از حوادث ترافیکی باید برای سلامت مردان در دستور کار قرار گیرد، افزود: آمارها نشان می‌دهد سقوط در مردان 3 برابر زنان است و این مردان هستند که 10 برابر زنان معتاد می‌شوند و حوادث ترافیکی در این قشر 3 تا 5 برابر زنان است.

کلانتری به این نکته اشاره کرد که نخستین عامل مرگ و میر مردان حوادث جاده‌ای است و پس از آن، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج، اعتیاد و ایدز که این روزها نگران کننده شده است مقام‌های بعدی علت مرگ و میر مردان را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: اگر خود افراد در سلامت فردی نکات بهداشتی و مراقبتی را اجرا نکنند هیچ کشوری با بالاترین رقم‌های سرانه سلامت و ام آر آی و سی‌تی اسکن به سلامت مطلوب نخواهد رسید.

 هفته ملی سلامت مردان ایرانی با شعار سوانح و حوادث در کمین سلامت مردان از اول تا هفتم اسفند در سراسر کشور با هدف آشنایی مردان با عوامل خطر و غربالگری بیماری‌ها در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha