سلامت نیوز : انجمن هموفیلی ایران اعلام کرد: وزارت بهداشت پس از اطلاع از ۳ حادثه در رابطه با بیماران هموفیلی که ۲ مورد به فوت و یک مورد به قطع پای بیمار منجر شد بخشنامه‌ای را به اورژانس ابلاغ کرد اما اجرایی نشد و جوان ۱۷ ساله دیگری فوت کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وزارت بهداشت پس از اطلاع از سه حادثه در رابطه با بیماران هموفیلی که متاسفانه دو مورد منجر به فوت و یک مورد منجر به قطع پای مصدومان شد طی نامه ای به مدیرکل مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کشور ضرورت اعزام بیماران هموفیلی مصدوم  را به مراکزدرمانی خاص این بیماران فارغ از مسئولیتهای تعریف شده در حوزه جغرافیایی مراکز اورژانس را متذکر شد.

در این نامه نتیجه این اقدام را استفاده مراکز درمانی تخصصی، از فرصت طلایی برای رسیدگی به مصدومان هموفیلی اعلام شده است. متأسفانه علیرغم صدور این نامه در تاریخ 13 بهمن که پیوست آن فهرست مراکز درمانی هموفیلی در کشور است، مرکز فوریت های پزشکی شهرستان پاکدشت در نزدیکی تهران در 29 بهمن نه فقط از انتقال بیماری که در منزل دچار خونریزی مغزی خودبخودی شده بود به بیمارستان امام خمینی (ره) خودداری کرد بلکه حتی بر بالین بیمار حاضر هم نشد.

اورزانش استدلال کرده است که نمی‌تواند از منطقه خود خارج شود در حالی که این بیمار ساعت 2 بامداد دچار مشکل جدی می‌شود و با سردرد شدید و حالت تهوع بیدار می شود.

استمداد از اورژانس حدود 3 بامداد توسط خواهر بیمار انجام می شود و متاسفانه با وخامت حال این جوان 17 ساله هموفیلی، خانواده او را در وضعیت بسیار نامناسبی در صندلی عقب یک خودروسواری ساعت 6 صبح  مصدوم را به سمت تهران منتقل می کنند.

در نهایت در ساعت 8:30 روز 29 بهمن، بیمار در حالی که حال بسیار وخیمی داشت به بیمارستان امام خمینی (ره)‌ برده می شود و به محض رسیدن به بیمارستان با تشخیص خونریزی مغزی، نیازمند تخت ICU  می‌شود که متأسفانه میسر نشده و در اورژانس از بخش خدمات ویژه برخوردار می‌شود.

فردای آن روز هم، وخامت حال بیمار بیشتر می‌شود تاجایی که روز پنجشنبه یکم اسفند،مرگ مغزی او اعلام و در صبح جمعه بیمار در میان بهت و ناباوری خانواده فوت می‌کند.

بر اساس این گزارش و ابلاغ بخشنامه به اورژانس، باید امیدوار باشیم بعد از این 4 حادثه تلخ، مرکز فوریتهای پزشکی با دستوری که وزارت بهداشت ابلاغ کرده به وظایف خود در رابطه با بیماران هموفیلی عمل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha