توجه به بهداشت و درمان شهرستان ها و روستاها یکی از مهمترین مسائلی است که توجه ویژه هر دولتی را می طلبد اما متاسفانه آنچه که از دولت قبل برای بهداشت و درمان برخی از شهرستان ها به جای ماند، مصوبه هایی بود که در جریان سفرهای استانی رییس جمهور پیشین کشورمان دل مردم را به داشتن بیمارستان خوش می کرد اما به دلیل در نظر نگرفتن منابع مالی و عدم اختصاص اعتبارات، مراحل ساخت این پروژه های بعضا چندین ساله ناتمام مانده است. برخی از آنهایی هم که افتتاح شدند بدون تجهیزات و منابع مالی قادر به خدمت رسانی نبوده اند.

بیمارستان های فرسوده دوره قاجار جوابگوی بروجردی ها نیست

سلامت نیوز: توجه به بهداشت و درمان شهرستان ها و روستاها یکی از مهمترین مسائلی است که توجه ویژه هر دولتی را می طلبد اما متاسفانه آنچه که از دولت قبل برای بهداشت و درمان برخی از شهرستان ها به جای ماند، مصوبه هایی بود که در جریان سفرهای استانی رییس جمهور پیشین کشورمان دل مردم را به داشتن بیمارستان خوش می کرد اما به دلیل در نظر نگرفتن منابع مالی و عدم اختصاص اعتبارات، مراحل ساخت این پروژه های بعضا چندین ساله ناتمام مانده است. برخی از آنهایی هم که افتتاح شدند بدون تجهیزات و منابع مالی قادر به خدمت رسانی نبوده اند.


یکی از این پروژه های چندین ساله ای که هنوز هم نیازمند تامین اعتبارات برای تکمیل ساخت و بهره برداری است، بیمارستان آیت الله بروجردی در شهرستان بروجرد است که جزء مصوبات سفر اول هیئت دولت به لرستان می باشد اما با گذشت هفت سال تنها 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مردم شهرستان بروجرد به ناچار باید از دو بیمارستان فرسوده و زلزله زده امام خمینی(ره) و شهید چمران استفاده کنند.

متاسفانه این دو بیمارستان وضعیت نامطلوبی داشته و به گفته رییس شبکه بهداشت و درمان بروجرد در فصل سرما که تعداد مراجعه کنندگان افزایش پیدا می کند تخت های بیمارستانی جوابگوی بیماران نیست.


بیمارستان های فرسوده دوره قاجاری جوابگوی بروجردی ها نیست
اعتماد یکی از شهروندان بروجردی است که گلایه بسیاری از وضعیت بهداشت و درمان شهرستان خود دارد. به گفته وی در شهرستان بروجرد از زمانی که استان لرستان تشکیل شده است تنها یک بیمارستان سی تختخوابی ساخته شده است. یعنی از دهه 40 به بعد دیگر بیمارستانی در شهرستان ساخته نشده است. در کل استان لرستان 19 بیمارستان وجود دارد که 3 تای آن مربوط به بروجرد است و یکی مربوط به خرم آباد که قبل از تشکیل استان لرستان ساخته شده است و بقیه بیمارستان ها بعد از تشکیل استان لرستان ساخته شده است. سوال این است که چرا تابحال دانشگاه علوم پزشکی لرستان به بهداشت و درمان شهرستان بروجرد هیچ توجهی نداشته است؟!


این شهروند بروجردی از فرسودگی و قدمت بالای دو بیمارستان شهرستان بروجرد انتقاد می کند و می گوید: احداث بیمارستان امام خمینی(ره) مربوط به اواخر دوره قاجار و ابتدای دوره پهلوی است. بیمارستان شهید چمران هم قدمتی 50 ساله دارد. ضریب اشغال تخت های استان لرستان 1.2 و شهرستان بروجرد 1.1 است. این دو بیمارستان جوابگوی جمعیت 360 هزارنفری شهرستان ما نیست. سوالی که پیش می آید این است که در این 50 سال جمعیت بروجرد مگر رشدی نکرده است؟


انتقاد از عملکرد علوم پزشکی لرستان
به گزارش سلامت نیوز، یکی از فعالان اجتماعی بروجرد نیز با انتقاد از وضعیت بهداشت و درمان شهرستان خود می گوید: قبل از انقلاب مناطقی در کشور وجود داشتند که خواب درمانگاه می دیدند ولی اکنون دارای دانشگاه علوم پزشکی مستقل از مرکز استان خود هستند ولی بروجرد با جمعیت 340 هزار نفری با تراکم 211 نفر در هر کیلومتر مربع نه تنها بیمارستانی در آن ساخته نشده است بلکه طرح های بهداشتی و درمانی آن طی سال ها همواره توسط دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان به چالش کشیده شده است.


وی در ادامه می گوید: بروجرد بزرگترین شهری است که دانشگاه علوم پزشکی ندارد اما  جالب است بدانید که برخی از شهرستان هایی که حتی جمعیت آنها از شهر بروجرد کمتر است دارای چندین دانشگاه علوم پزشکی هستند.


وی درباره عملکرد دانشگاه علوم پزشکی لرستان به سایت آن دانشگاه اشاره می کند و می گوید: در سال 84، اختصاص 8.6 دهم درصد از بودجه به عنوان کل عملکرد دانشگاه علوم پزشکی لرستان در بروجرد بوده است. در سال 85 که زلزله 6 ریشتری بروجرد را لرزاند و خسارت هایی به دو بیمارستان آن وارد کرد 22 دهم درصد عملکرد علوم پزشکی لرستان در بروجرد بوده است که جالب است برای 25 خانه روستایی 300 میلیون ریال بودجه اختصاص دادند.


این فعال اجتماعی در ادامه می گوید: در سال 86 اعتباری که به بروجرد اختصاص داده شده است 2697695476 بوده است در حالی که اعتبار شهرستان بروجرد از دیگر شهرستان های لرستان بسیار کمتر بوده است و اگر بخواهیم به نسبت جمعیت حساب کنیم 2.78 دهم درصد از کل بودجه عمرانی استان لرستان نصیب بروجرد شده است.در سال 87 نیز از کل بودجه عمرانی هزینه شده اعلامی سایت دانشگاه علوم پزشکی لرستان 5.78 دهم درصد از بودجه عمرانی نصیب بروجرد شده است.


البته ارقامی که دانشگاه اعلام می کند چیز دیگریست. در عملکرد سال 88 این دانشگاه؛ 9.67 دهم درصد از کل بودجه عمرانی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در بروجرد هزینه شده است جواب این سئوال بدست می آید که چرا بروجرد حتی دانشگاه ندارد چرا که علاقه ای به سرمایه گذاری در بروجرد برای ایجاد دانشگاه وجود ندارد.


وی در ادامه با انتقاد از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی لرستان می گوید: عملکرد دانشگاه علوم پزشکی لرستان بعضا بازسازی بیمارستان ها بوده و احداث واحد جدیدی در بیمارستان های بروجرد نداشته است. پروژه هایی که جنبه آموزشی داشتند مثل احداث دانشکده داروسازی در بروجرد که مصوبه دولت در سال  84 بودعملا توسط دانشگاه علوم پزشکی لرستان به چالش کشیده شد و این طرح را در مرکز استان اجرا می کنند. این درحالی است که در بقیه نقاط کشور مثل استان کرمان در شهرهایی مثل جیرفت و بم می بینیم که دارای دانشگاه علوم پزشکی هستند یا رفسنجان در استان کرمان رشته دندانپزشکی و رشته پزشکی دارند. اما جالب است که دانشگاه علوم پزشکی لرستان بعد از شهرهای الیگودرز و پل دختر در بروجرد یک دانشکده پرستاری تاسیس کرده است.


مشکلات مبتلایان به سرطان برای شیمی درمانی
این فعال اجتماعی ادامه داد: اوضاع بهداشتی و درمانی در بروجرد به حدی بد است که مطابق اعلام دکتر کوروش ساکی، سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی لرستان سرانه تخت بیمارستانی در کل کشور 1.5 و در استان لرستان 1.2 ودر بروجرد 1.1 دهم است. بروجرد 292 تخت بیمارستانی دارد که 30 تای آن متعلق به تامین اجتماعی است در شهرستان 360 هزار نفری، ما 262 تخت بیمارستانی داریم و هیچگونه تختی مرتبط با بیماران سرطانی، شیمی درمانی و بیماران اعصاب و روان وجود ندارد و جای تاسف است که بیماران شیمی درمانی شهرستان بروجرد باید به بقیه مراکز مثل همدان، اراک، تهران، خرم آباد و بعضا ملایر مراجعه کنند.


شهرستان بروجرد فاقد ام آر آی دولتی است در حالی که در بقیه استان های کشور نه تنها این مشکلات وجود ندارد بلکه دارای بیمارستان های آموزشی و هیات علمی تمام وقت هستند و حتی بخش های آن دارای بیمارستان هستند.  بیماران دیالیزی بروجردی تخت کافی ندارند. تخت آی سی یو نیز به اندازه کافی وجود ندارد به طوری که وقتی اتوبوس زائران عراقی که از مشهد به کشور عراق برمی گشتند در بروجرد تصادف کرد به تعداد کافی تخت سی سی یو و آی سی یو در بیمارستان بروجرد برای مصدومین وجود نداشته است.


وی می گوید: وقتی مردم شهر بروجرد خواسته های خود را مطرح می کنند با ترشرویی برخی از نمایندگان استان مواجه می شوند. در حالی که طبق اصل خدمات عمومی باید کلیه آحاد ملت از امکانات به صورت مساوی بهره مند شوند و عوامل سیاسی، نژادی و قومیتی نباید مانع این مساله شود لذا وسعت شهرستان و تقسیمات کشوری نباید هیچ خللی در آن ایجاد کند.


به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، این تنها بخشی از گلایه های چند شهروند بروجردی بود و بقیه شهروندان نیز گلایه هایی از این دست درباره وضعیت بهداشت و درمان بروجرد داشتند. به همین دلیل وضعیت بهداشت و درمان بروجرد را از رییس شبکه بهداشت و درمان این شهرستان جویا شدیم که وی نیز از فرسودگی بیمارستان ها و نیز کافی نبودن تخت های بیمارستانی و ناتمام ماندن پروژه ساخت بیمارستان آیت الله بروجردی گلایه هایی داشت که البته تاکید کرد که از مسئولین وزارت بهداشت و نیز مسئولین استان لرستان پیگیر وضعیت موجود است.


دکتر محسن صیرفی، رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجرد در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره وضعیت بهداشت و درمان شهرستان بروجرد، گفت:« شهرستان بروجرد دارای دو بیمارستان شهید چمران با 300 تخت مصوب و 200 تخت فعال و بیمارستان امام خمینی(ره) با 200 تخت مصوب و 170 تخت فعال است. بیمارستان شهید چمران قدمتی حدود 50 ساله و قسمت مرکزی بیمارستان امام خمینی(ره) قدمتی 100 ساله دارد. در هر دو بیمارستان قسمت هایی جدید نیز اضافه شده است».


وی با اشاره به ساخت بخش های جدید در دو بیمارستان امام(ره) و شهید چمران گفت:« بیمارستان امام خمینی(ره) بخش دیالیز دارد و قسمت آنژیوگرافی و جراحی قلب آن کاملا نوسازی شده است و قسمت دیالیز و اورژانس آن نیز بازسازی شده است و در حال حاضر ساختمان جدید اورژانس آن در مرحله ساخت و ساز است اما به خاطر کمبود اعتبار کامل نشده است».


در فصل سرما با کمبود تخت مواجه می شویم
دکتر صیرفی با بیان اینکه در حال حاضر 100 متخصص و فوق تخصص، 220 پزشک عمومی، 50 دندانپزشک و 40 داروساز داریم که خدمات ارائه می کنند در پاسخ به اینکه آیا این دو بیمارستان جوابگوی نیازهای درمانی مردم بروجرد هستند؛ گفت:« شهرستان بروجرد دارای جمعیت 350 هزار نفری است که بعد از مرکز استان دومین شهرستان است. متاسفانه با توجه به فرسودگی بیمارستان ها و در برخی شرایط مثل فصل سرما که سرماخوردگی شیوع بیشتری دارد به دلیل افزایش تعداد مراجعه کنندگان با کمبود فضا برای پذیرش بیماران مواجه می شویم و در بعضی شرایط حاد به شدت کمبود تخت داریم».


وی ادامه داد:« البته با توجه به قدمت چندین ساله دو بیمارستان بروجرد، در سال 86 در نظر گرفته شد که یک بیمارستان جدید ساخته شود و در همان سال کلنگ احداث بیمارستان آیت الله بروجردی با 160 تخت مصوب زده شد و مراحل ساخت این بیمارستان 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و اگر بیمارستان آیت الله بروجردی به چرخه درمان بروجرد وارد شود مشکل خاصی نخواهیم داشت».


رییس شبکه بهداشت و درمان بروجرد در پاسخ به گلایه های مطرح شده از سوی مردم بروجرد درباره ناتمام ماندن بیمارستان آیت الله بروجردی که همزمان با بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد، کلنگ زنی شده بود؛ گفت:« بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد چندین سال قبل از بیمارستان آیت الله بروجردی کلنگ زنی شد لذا اکنون به بهره برداری رسیده است. بیمارستان آیت الله بروجردی نیز 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم باتوجه به شرایط موجود، اعتبارات مورد نیاز اختصاص پیدا کند تا مراحل ساخت بیمارستان تکمیل و وارد چرخه درمان بروجرد شود».


بیمارستان های زلزله زده مقاوم سازی نشده اند
وی در پاسخ به اینکه آیا بیمارستان های بروجرد بعد از زلزله سال 85 مقاوم سازی شده اند و آیا با توجه به فرسودگی بیمارستان ها و پذیرش بیش از ظرفیت بیماران، خطری جان بیماران را تهدید نمی کند؛ گفت:« بخش های جدید دو بیمارستان از زمانی که راه اندازی شده اند کاملا ضدزلزله هستند و بخش آنژیوگرافی و جراحی قلب بیمارستان امام(ره) و قسمت مدیریتی آن و نیز زایشگاه الزهرا در بیمارستان شهید چمران نوسازی شده و از ابتدا ضد زلزله بوده اند و مشکلی ندارند ولی قسمت های قدیمی این دو بیمارستان مقاوم سازی نشده اند و بالاجبار و با توجه به نبود جا از این سیستم استفاده می کنیم و امیدواریم بیمارستان بروجردی به چرخه درمان وارد شود تا اینکه این دو بیمارستان تخریب و یا بازسازی شوند».


دکتر صیرفی در پاسخ به گلایه مردم درباره بی توجهی دانشگاه علوم پزشکی لرستان به بهداشت و درمان بروجرد و اختصاص بیشتر بودجه ها به مرکز استان لرستان گفت:« یک زمانی نظر وزارتخانه این بود که مراکز استان ها را به نوعی مجهز کند و شهرهای هر استانی برای جراحی های فوق تخصصی و کارهای تخصصی تر به مراکز استان مراجعه کنند. البته بسیاری از جراحی ها در بروجرد انجام می شود و حتی در برخی از رشته ها فوق تخصص هم داریم  اما در برخی موارد مجبوریم بیماران را به مرکز استان ارجاع دهیم که این سیاست کلی دولت قبل بوده است اما اینکه آیا این سیاست درست بوده است یا غلط باید مقداری بازبینی شود اما در مجموع در شهرهایی که مثل بروجرد جمعیتی بالا دارند در بحث درمان مقداری عقب هستیم».


پیگیری تخصیص اعتبار برای تکمیل پروژه هفت ساله
رییس شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت« برای تکمیل بیمارستان آیت الله بروجردی پیگیری هایی شده است. امیدواریم هم در وزارت بهداشت و هم در استان همکاری های لازم صورت گیرد که بیمارستان آیت الله بروجردی راه اندازی شود تا بتوانیم خدمات رسانی بهتری داشته باشیم».


وی درباره دلایل انتقال دانشکده داروسازی که قرار بود در بروجرد احداث شود اما به مرکز استان منتقل شد؛ گفت:« در هر جایی که دانشکده پزشکی موجود باشد به توان آن باید رشته های مختلف راه اندازی شود. در نظر گرفته بودند دانشکده داروسازی در شهرستان بروجرد احداث شود اما به دلیل اینکه زیرساخت ها در شهرستان خرم آباد فراهم بود این دانشکده در آنجا راه اندازی شد. متاسفانه بیمارستان های بروجرد آموزشی نیست و تنها یک دانشکده پزشکی دارد (به غیر از دانشگاه آزاد) که امیدواریم ارتقا پیدا کند تا بتوانیم رشته های دیگری را در آن راه اندازی کنیم».


وی افزود:« با توجه به پتانسیلی که شهرستان بروجرد دارد تقاضای چند رشته دیگر برای دانشکده پرستاری داریم امیدواریم بتوانیم دانشکده پزشکی هم داشته باشیم. شرایط لازم در شهرستان مهیا است اگر این اتفاق افتد رشته های دیگر پوشش داده می شود چراکه نظر وزارتخانه این است که شهرستان های دوم استان ها آموزش های دیگری داده شوند و خودشان به سراغ کارهای فوق تخصصی و رزیدنتی بروند».


لازم به ذکر است برای پیگیری مشکلات بهداشت و درمانی مردم بروجرد به سراغ نمایندگان بروجرد در مجلس شورای اسلامی نیز رفتیم اما متاسفانه آنها به دلیل مشغله کاری اشان در مجلس جوابگو نبودند. اما همچنان پیگیر مشکلات بهداشت و درمان مردم شریف بروجرد از نمایندگان محترم آنها در مجلس هستیم تا جواب مشخصی برای پایان مشکلات درمانی آنها بگیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نریمانی ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    8 0
    دورود خدا بر شما باد که حرف دلما را زدید خدا حافظ جانتان باشد تشکر تشکر
  • بيرانوند ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    0 0
    لطفاً براي اثبات صحت:"« بیمارستان امام خمینی(ره) بخش دیالیز دارد و قسمت آنژیوگرافی و جراحی قلب آن کاملا نوسازی شده است و قسمت دیالیز و اورژانس آن نیز بازسازی شده است و در حال حاضر ساختمان جدید اورژانس آن در مرحله ساخت و ساز است اما به خاطر کمبود اعتبار کامل نشده است».خبرنگار مستقل ارسال نماييد؛چرا شنيدن كي بود مانند ديدن!تا شخصاً دكتر صيرفي به خبرنگارتان نشان بدهند!!!
  • محمد هادی معظمی گودرزی ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    2 0
    " امیدوارم دولت محترم تدبیر و امید مطالعه فرمایند." با حمدخدای سبحان و تشکر ازسلامت نیوزکه حقیقتی تلخ را کشف نمود. (حقیقتی که دولتمردان هنوز آنرا کشف ننموده اند) جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهور همه میدانیم که زور گویی، خوی استکبار گرگ صفت جهانی است ولذا انتقاد از آن خیلی محلی از اعراب نداشته ، بیآییم به خود بپردازیم . متأسفانه حدود یک قرن است که بروجرد شهر منحصر بفرد شیعه با پرورش و تقدیم بیش از 75 مجتهد عالم به جهان اسلام مورد ظلم مسؤلین استان واقع شده و هیچ کسی هم پاسخگو نیست. (بروجردیهای ولایتمدار آنان را نبخشیده و به عدل الهی واگذار مینمایند ) بروجرد با داشتن 20 % چمعیت استان فقط 7 % سرزمین استان را داراست (بخش اعظم زمین این شهر تعمدأ غصب شد.؟!) مشکلات عدیده ای دارد یکی از مهمترین آنها بحران اسفناک بهداشت و درمان است (البته بعد از امنیت؟!) بطوریکه چنانچه جنابعالی و وزیر محترم بهداشت بازدیدی از این شهر داشته باشید خدای ناکرده ممکن است دچار عارضه قلبی شوید، شهری که پیشینه مراجعه بیماران غالب شهرهای غرب کشور را داشته در حال حاضر فاقد حتی یک بیمارستان صحرایی است. (اماکن فعلی بیغوله های درمانی اند) . در بدو پیروزی انقلاب مقدس اسلامی مقرر شد بیمارستان 500 تختخوابی احداث شود، مدتها نیز تابلو آن نصب شده بود و وجوهی هم بابتش از شهروندان دریافت نمودند که معلوم نشد کجا هزینه شده؟ (شاید مرکز استان) ، در سال 85 پس از زلزله مهیب بروجرد دولت محترم مقرر داشت که بیمارستان 160 تختخوابی حضرت آیت الله العظمی بروجردی (ره) ساخته و بهره برداری شده آنگاه بیمارستان های حضرت امام (ره) و شهید چمران تخریب و بجای آنان 2 بیمارستان فوق تخصصی فلب و عروق و جنرال احداث گردد، اما علیرغم اختصاص اعتبار مکفی تکمیل بیمارستان آیت الله بروجردی (ره) توسط وزیر وقت مسکن و شهرسازی معلوم نیست چرا مدیر راه و شهر سازی استان پیگیر جذب اعتبار مذکور نشد. درد فراوان است امید دارم گوشی هم پیدا شود. والسلام