سلامت نیوز : روانشناسان در مطالعات اخیر خود هشدار دادند که استرس زیاد در خانواده، تاثیر منفی بر عملکرد سیستم ایمنی کودکان دارد و مقاومت آنها را در برابر میکروب‌ها کاهش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ سیستم ایمنی بدن وظیفه حفاظت از بدن در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها را برعهده دارد. همچنین بدن ما به طور طبیعی قابلیت کنترل و مهار استرس ناشی از اتفاقات عادی روزانه را دارد به همین خاطر در حالت عادی استرس‌ها گذرا هستند. اما از سوی دیگر قرار گرفتن در موقعیت‌های دشوار و استرس‌زا برای مدت طولانی می‌تواند تاثیر منفی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن داشته باشد. استرس‌ طولانی معمولا در پی فوت یکی از اعضای نزدیک خانواده و یا گرفتار شدن آنها در موقعیت‌های سخت و غیرقابل کنترل بروز می‌کند.

کودکانی که در خانواده‌های پرتنش زندگی می‌کنند اغلب با مشکل ترشح مقدار زیادی هورمون استرس موسوم به «کورتیزول» مواجه می‌شوند که این هورمون شاخص بیولوژیک استرس است. بنابراین افزایش استرس و در پی افزایش سطح هورمون کورتیزول از عوامل مهم کاهش مقاومت و ایمنی بدن در برابر عوامل بیماری‌زا است.

روانشناسان در این مطالعه که روی گروهی از کودکان پنج ساله انجام گرفت میزان استرس آنها را در ارتباط با عوامل تنش‌زایی نظیر طلاق و بیکاری اندازه‌گیری کردند.

مطالعات انجام گرفته از سوی متخصصان دانشکده علوم پزشکی دانشگاه «یونشوپینگ» و دانشکده علوم پزشکی دانشگاه «لینشوپینگِ» سوئد که نتایج آن در «مجله ایمونولوژی» منتشر شده ارتباط بین استرس زیاد در خانواده و ضعف سیستم ایمنی بدن کودکان را تایید می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha