پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10642

همزمان با روز جهانی «لوپوس» متخصصان نسبت به احتمال بروز این بیماری در تمام افراد جامعه به ویژه دختران و زنان جوان هشدار دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مصطفی قاسمی رییس انجمن خیریه حمایت از بیماران كلیوی كشور دراین باره گفت: بر اساس نتایج تحقیقات جهانی، دختران و زنان 15 تا 45 ساله همواره در معرض ابتلا به این بیماری هستند. حال آن كه لازم است تمام افراد جامعه در سنین مختلف با انجام آزمایشهای ساده و مراجعه به پزشكان متخصص از این بیماری پیشگیری و در صورت ابتلا، درمان‌های سریع و كم عارضه را آغاز كنند.

وی در ادامه با بیان اینكه نسبت شیوع این بیماری در زنان 9 برابر مردان است، خاطرنشان كرد: «لوپوس» نوعی بیماری ناشی از اختلال در سیستم ایمنی و دفاعی بدن است كه می‌تواند تمام اندام بدن از انگشتان پا تا سر از جمله قلب، كلیه‌ها، مغز، مفاصل، امعا و احشاء، پوست، خون و ریه را در بر گیرد.

به گفته وی، خستگی‌های ممتد و غیر عادی، ضعف دایمی، خارش، تب پاسما، كم اشتهایی ممتد، كاهش وزن‌ ناخواسته، ریزش زیاد مو، خون دماغ، حساسیت‌های پوستی بی دلیل، كهیر، درد و ورم مفاصل، درد قفسه سینه كه با تنفس افزایش می‌یابد، كمبود نفس، سرفه‌های همراه با خونریزی، سردردهای غیر معمولی و دایمی، سرگیجه و تهوع، مشاهده خون در ادرار و دردهای ممتد و متوالی شكمی از جمله علایم و نشانه‌های هاله سرخ «لوپوس» است.

قاسمی با بیان اینكه ریشه و دلایل اصلی ابتلا به «لوپوس» ناشناخته است، تصریح كرد: عوامل ژنتیكی، محیطی، استرس، دود سیگار، هیجانات و خستگی‌های مفرط، نور شدید آفتاب، عفونت‌ها، آنتی بیوتیك‌ها وفشارهای عصبی شدید از موثرترین عوامل بروز این بیماری است.

رییس انجمن بیماران كلیوی با بیان اینكه بخش عمده‌ای از این بیماران می‌توانند از مبتلایان انواع بیماریهای كلیوی باشند، توصیه كرد: همه افراد به ویژه اعضای خانواده‌هایی كه در میان خانواده و فامیل خود شاهد بروز این بیماری هستند به متخصص مربوطه مراجعه كنند.

گفتنی است، 10 مه، 21 اردیبهشت روز جهانی «لوپوس» نام گذاری شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha