فروش داروهای مخدر در دكه‌های روزنامه فروشی

سلامت نیوز : آنقدر در مسائل اجتماعی به ویژه اعتیاد در كودكان، نوجوانان و جوانان پنهان كاری شده كه حالا ستاد مبارزه با موادمخدر یك تنه دارد درباره زیرزمینی شدن برخی آسیب‌ها هشدار می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ ستاد مبارزه با موادمخدر دیروز هشدار داد كه یك پندار غلط و یك باور نادرست دانشجویان را تهدید می‌كند. اینكه مواد و داروهای محرك و مخدر باعث كم شدن استرس شب امتحان، كم‌خوابی، تمركز بیشتر و... می‌شود. اینكه این باور از كجا آمده و چه كسی بی‌خطری مصرف آن را به گوش قشر فرهیخته كشور انداخته معلوم نیست؛ و هشدار دقیقا همین جاست. جایی‌كه گفته می‌شود 56درصد دانشجویان هیچ اطلاع درستی از مواد محرك و مخدر ندارند.

به گزارش تهران امروز، حمید صرامی، مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به اینكه موادمخدر به‌ویژه روانگردان‌ها عامل قتل‌عام جوانان و نوجوانان است می‌گوید كه راهكارهایی در پیش گرفته شده كه پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه‌ها دو واحد اجباری شود تا دانشجویان در مورد راهبردهای پیشگیری و حتی درمان اعتیاد شناخت كافی پیدا كنند.

نتایج مطالعات ستاد مبارزه با موادمخدر نشان می‌دهد كه میزان شیوع مصرف مواد در سال گذشته در بین دانشجویان دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم، معادل 2.6 درصد بوده و بیشترین شیوع مواد در گروه نمونه دانشجویان به ترتیب حشیش، تریاک، قرص اکس، شیشه بوده است.

اما یك هشدار اساسی هم وجود دارد، اینكه دانشجویانی كه مواد محرك مصرف نمی‌كنند، در مقابل قرص‌های مخدر اما مقاومتی ندارند. برای همین هم در بین داروها بیشترین شیوع مصرف در بین دانشجویان به ترتیب به کدئین، ‌ترامادول، دیازپام و ریتالین اختصاص دارد. قرص‌هایی كه به ظاهر به اندازه هم خانواده‌های مخدرشان ترسناك نیستند اما عوارضی دارند كه دانشجوها از آن بی‌خبرند.

ریتالین 300 تا 900 هزار تومان است

دكتر هادی معتمدی آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به اینكه دانشجویان می‌دانند كه این داروها طبیعی نیستند، به تهران امروز می‌‌گوید: به دلیل غیرطبیعی بودن این داروها باعث شده كه فروش آنها هم دارای روالی خاص باشد. این داروها به دلیل عوارضی كه ایجاد می‌كند بیشتر در جوانان تحصیلكرده مورد استقبال قرار می‌گیرد. این داروها تمركز خوبی ایجاد می‌كند ولی بعد از چند بار استفاده، مصرف‌كننده مجبور می‌شود برای آنكه تمركز عادی داشته باشد از آن استفاده كند و حتی بعد از مصرف پیاپی باعث كاهش تمركز نیز می‌شود. ناآگاهی جوان‌ها از مواد‌مخدر و اعتیادآور بودن برخی داروها از غیرقانونی بودن آن نیست بلكه از تاثیرات سوء آن است.

وی در مورد داروی ریتالین هم تاكید می‌كند: این دارو را بیشتر بچه‌های پیش فعال باید استفاده كنند و به سختی گیر می‌آید. اگر هم كسی برحسب نیاز باید از آن استفاده كند قیمتی بین 300 تا 900 هزار تومان باید بابت آن پرداخت كند.

تخلفات كم نیست

دكتر حسینعلی شهریاری رئیس كمیسیون بهداشت و درمان هم با بیان اینكه متاسفانه استامینوفن كدئین را ممكن است بدون نسخه ارائه دهند، به تهران امروز می‌گوید: ولی دیازپام و ترامادول داروهایی است كه باید با نسخه به مشتری داده شود. تخلفات كه كم نیست و نظارت بر این موارد خیلی سخت است. این به وجدان و مسئولیت كاری برمی‌گردد كه افراد در داروخانه‌ها دارند. نمی‌توانیم یك سیستم جامع داشته باشیم. اگر هم داشته باشیم با وجود حدود 7000 داروخانه و پرسنل محدود سیستم سازمان غذا و دارو باز هم نمی‌توان نظارت درستی بر داروخانه‌ها داشت. ضمن آنكه وقتی ناظران به داروخانه‌ها می‌روند كه كسی تخلفی انجام نمی‌دهد.

به گفته رئیس كمیسیون بهداشت درخصوص مصرف داروهای مخدر ابتدا باید خانواده‌ها آگاه شوند و سپس به موضوع آموزش در بین دانشجویان پرداخته شود. شهریاری می‌گوید: همه كارها را نمی‌شود با برخورد و قوه قهریه حل كرد. باید بررسی كنیم كه چرا دانشجویان به این مواد و داروهای مخدر گرایش پیدا می‌كنند. متاسفانه یكی از مشكلات جدی جامعه دانشجویی مسئله عدم امید به آینده است. افراد تحصیل می‌كنند ولی اینكه آینده‌شان چه می‌شود و آیا شغل خوبی پیدا می‌كنند یا خیر باعث می‌شود دچار سرخوردگی و افسردگی شوند و مسائل اینچنینی به‌دنبال آن خواهد آمد.

داروها از مبادی قانونی نشت می‌كند؟

مسئول برنامه اداره اعتیاد وزارت بهداشت نیز درباره توزیع بدون نسخه داروهایی مانند کدئین، ‌ترامادول، دیازپام و ریتالین به تهران امروز می‌گوید: گزارش‌هایی مبنی بر اینكه عطاری‌ها به صورت غیرمجاز متادون یا داروهای دیگر را عرضه می‌كنند به دست وزارت بهداشت و درمان رسیده است. این داروها حتی در دكه‌های روزنامه‌فروشی، سیگار فروش‌ها و... نیز توزیع می‌شود. دكتر سیدابراهیم قدوسی به این سوال كه این داروها را از كجا می‌آورند؟ پاسخ می‌دهد: شاید جواب این سوال خیلی آسان نباشد. یكسری از این داروها ممكن است از مبادی قانونی نشت كند.

ممكن است تخلفاتی باشد كه در سیستم صورت می‌گیرد. چون سیستم به عمد این داروها را توزیع نخواهد كرد. حتما در سازمان غذا و دارو راهكاری دیده شده كه دارو به بازار غیرقانونی نشت نكند ولی به هر حال در خیلی از كشورهای دنیا (البته نه به حدی كه ما با آن مشكل داریم) با این مسئله روبه‌رو هستند. مقابله با آن فقط با وزارت بهداشت و درمان نیست. آیا عطاری‌ها زیر نظر وزارت بهداشت و درمان هستند؟ مقابله با دخالت غیرمجاز در امور پزشكی (شواهد آن همین است كه عطاری‌ها، داروهای اعتیادآور را توزیع كنند) با اماكن و نیروی انتظامی هست. وی در پاسخ به این سوال كه شما می‌گویید ممكن است این داروها از مبادی قانونی نشت كرده احتمال دارد داروهایی كه در بیمارستان‌ها گم می‌شود، نیز جزو این داروها باشد، می‌گوید: بله احتمال دارد. موارد و شواهدی وجود داشته كه محموله دارویی كه به شهرستان می‌رفته سرقت شده است. این موارد چیزهایی است كه در حوزه سازمان غذا و دارو یا شركت‌های پخش‌كننده دارو نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha