سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۲
کد خبر: 106423

کدام گیاهان دارویی را با داروها نباید خورد

سلامت نیوز : در باور بسیاری از مردم استفاده از گیاهان دارویی یكی از بی‌عارضه‌ترین و مطمئن‌ترین روش‌ها برای تسكین دردها و درمان بسیاری از اختلالات جسمی و بیماری‌هاست، در حالی كه از دیدگاه درمانگران و متخصصان شیوه‌های طبیعی درمانی سنتی و مكمل این باور چندان درست نیست. اگر چه مصرف برخی از گیاهان دارویی نظیر نعناع، آویشن، رزماری و بسیاری از گیاهان از این دست در زندگی روزمره همه ما به یك عادت تبدیل شده اما گاهی برخی از ما پا را از این فراتر می‌گذاریم و با تركیب برخی از گیاهان دارویی، دارویی را تهیه می‌كنیم و بدون توجه به نوع طبع و مزاج و احیانا اختلال دارویی از این تركیب‌های دارویی مصرف می‌كنیم.آنچه پیش روی شماست برخی از تركیب‌های گیاهی است كه بهتر است با مجوز متخصص طب سنتی مصرف شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب سبز ؛ بر اساس گزارشی كه در سال 2010 توسط محققان كلینیك مایو منتشر شده مصرف 25 درصد محصولات و تركیب‌های گیاهی موجوددر بازار می‌تواند برای بیماران قلبی خطرناك باشد.برخی از تركیب‌های گیاهان دارویی كه در ادامه این مطلب می‌خوانید از جمله تركیب‌هایی است كه ممكن است اختلال‌هایی را برای بیماران مبتلا به بیماری قلبی یا نارسایی قلبی به وجودبیاورد.

برای بیماران قلبی ممنوع

سیر یكی از اعضای خانواده پیاز است كه علاوه بر آنكه آن را به صورت خام یا پخته مصرف می‌كنیم، می‌توانیم آن را در قالب‌ محصولات مختلفی مانند روغن، عصاره و قرص نیز در برخی از فروشگاه‌های محصولات گیاهی و عطاری‌ها مشاهده كنیم. بسیاری از مردم از حب‌های سیر یا این محصولات برای كاهش كلسترول و كنترل فشارخون استفاده می‌كنند. گروهی هم از این محصولات به عنوان رقیق‌كننده خون برای مقابله با بیماری تصلب‌شرائین استفاده می‌كنند. مصرف سیر یا محصولاتی كه از سیر تهیه می‌شود، می‌تواند در افرادی كه مصرف وارفارین دارند یا به اختلال‌ در ریتم قلب مبتلا هستند یا تجربه حمله‌ قلبی را پشت سر گذاشتند خطراتی را به همراه داشته باشد و اختلالاتی در عملكرد این عضو ایجاد كند.

اگر وارفارین می‌خورید ...

بسیاری از افراد میانسال از زنجبیل به صورت خوراكی و موضعی برای كاهش دردهای مفصلی و استخوانی خود استفاده می‌كنند. زنجبیل نه تنها به صورت تازه مصرف می‌شود بلكه در قالب كپسول نیز در دسترس مردم قرار دارد. این گیاه علاوه بر تسكین درد و درمان برخی از اختلالات و دردهای مفصلی و عضلانی در درمان برخی از بیماری‌های دستگاه گوارش به ویژه معده موثر است و می‌تواند تسكینی مناسب برای بهبود تهوع، اسهال و دل درد باشد. اما نكته مهم این است كه سالمندان و میانسالان كه گروه بزرگی از مصرف كنندگان زنجبیل در جهان هستند باید مراقب باشند كه مصرف همزمان زنجبیل با برخی از داروهای بیماری‌های قلبی موجب از بین رفتن خواص و اثر دارویی داروهای شیمیایی یا موجب بروز اختلال در روند درمان می‌شود. به عنوان مثال مصرف زنجبیل در شرایطی كه بیمار داروی وارفارین دریافت می‌كند احتمال خونریزی ناشی از مصرف این دارو را افزایش می‌دهد.

زغال اخته را با كدام دارو نخوریم

زغال اخته از جمله میوه‌هایی است كه تازه و خشك شده آن مقبول پیر و جوان است. مردم زیادی علاوه بر خوردن این میوه ترش و خوش‌مزه از كپسول‌های آن برای بهبود برخی از بیماری‌ها استفاده می‌كنند. تحقیقات زیادی نشان می‌دهد كه مصرف زغال اخته نه تنها به بهبود جریان گردش خون در بدن كمك می‌كند بلكه به بهبود وضعیت رگ‌های واریسی، رفع خستگی چشم، گر گرفتگی‌های زنانه و حتی درمان اسهال نیز بسیار موثر است. اما مسئله‌ای كه نباید نسبت به آن غفلت داشت تداخل دارویی است كه زغال اخته با برخی از داروها ایجاد می‌كند. اگر چه مصرف زغال اخته در بیماران قلبی به بهبود جریان گردش خون در بدن این افراد كمك می‌كند اما در صورتی كه آنها از قرص‌های ضدلخته‌شدن خون مصرف كنند اثردارویی این قرص‌ها را خنثی كرده و احتمال خونریزی ناشی از مصرف این قرص‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

اگر آسپیرین مصرف می‌کنید

جینكو یكی از گیاهان دارویی است كه مصرف دمنوش و برگ‌های خشك آن در قالب كپسول‌های گیاهی در میان برخی از مردم رایج است.این گیاه بیش از هر چیز بر تقویت حافظه و بهبود آن و پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل موثر است و می‌تواند بروز این بیماری‌ را كنترل و مهار كند. اما برخی از درمانگران از این گیاه برای درمان برخی از اختلالات ناشی از ابتلا به آسم و برخی از بیماری‌های تنفسی و كاهش درد پا به دلیل كاهش میزان جریان گردش خون در این عضو تجویز می‌كنند. اما نكته‌ای كه در این زمینه نباید فراموش كرد این است كه تحقیقات نشان می‌دهد مصرف این دارو و مشتقات و گونه‌های آن موجب افزایش خطر و احتمال خونریزی در افرادی كه از آسپیرین و وارفارین مصرف می‌كنند را بالا می‌برد.

آلوورا و كاهش میزان پتاسیم خون

یكی دیگر از گیاهان دارویی كه مصرف آن این روزها در میان خانواده‌های زیادی باب شده گیاه آلوورا است. این گیاه كه امروزه محصولات خوراكی و موضعی مختلفی مانند ژله، نوشیدنی پالپ دار، آبمیوه و انواع لوسیون‌ها و مرهم‌ها بر پایه آن ساخته می‌شود به عنوان یكی از طبیعی‌ترین داروها برای بهبود روند درمان برخی از بیماری‌ها مثل دیابت، آسم، آرتروز و صرع شناخته شده است.اما مصرف آلوورا در كنار این خواص درمانی برای برخی از بیماران و افراد خاص عوارضی نیز به همراه دارد. برای نمونه مصرف آلوورا می‌تواند منجر به افت سطح پتاسیم خون شود بنابراین در شرایطی كه فردی با زمینه قبلی در مصرف این گیاه دارویی زیاده‌روی كند ممكن است مشكلاتی مانند آریتمی و اختلال‌ در عملكرد قلب را تجربه كند، ضمن آنكه گیاه آلو‌ورا در شرایطی كه با داروی دیگوسین كه بیماران مبتلا به بیماری قلبی مصرف می‌كنند خورده شود تاثیر درمانی این دارو را از بین می‌برد.

آب گریپ‌فروت مانع اثراستاتین

افراد زیادی از آب گریپ‌فروت تازه یا عصاره فرآوری شده آن به منظورهای مختلف مانند ارتقای وضعیت سلامت خود، بهبود عملكرد قلب و همین‌طور كاهش وزن استفاده می‌كنند، در حالی كه تحقیقات نشان می‌دهد عصاره به دست آمده ازگریپ فروت به دلیل داشتن آنزیم‌هایی مانع جذب برخی از داروها از جمله استاتین و برخی از داروهایی می‌شود كه موجب درمان انسداد كانال‌های كلسیم در بدن می‌شود و اثر درمانی این داروها را از بین می‌برد.

خطر اختلال كبدی

گیاه اكیناسه از جمله گیاهانی است كه نه تنها برگ آن خاصیت درمانی دارد بلكه ریشه آن نیز به عنوان یك داروی طبیعی مورد استفاده درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان قرار می‌گیرد. از این گیاه علاوه بر آنكه به صورت سنتی مورد استفاده خوراكی دارد محصولاتی مانند چای، دمنوش، آبمیوه و كپسول‌های گیاهی تهیه می‌شود كه به گفته درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا موثر است، ضمن آنكه سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌كند. با این وجود در تحقیقات مایوکلینیک مشخص شده این گیاه یا محصولات و مشتقات آن در صورتی كه به صورت همزمان با داروهایی نظیر استاتین، نیاسین و فیبرات‌ها كه همگی برای كاهش و كنترل میزان كلسترول بدن تجویز می‌شوند، مصرف شوند خطر بروز آسیب‌ها و اختلالات كبدی را بالا می‌برند.

شیرین بیان و افزایش فشار خون

در آشپزخانه بسیاری از خانم‌های ایرانی ریشه شیرین‌بیان یافت می‌شود. این گروه از شیرین‌بیان برای كاهش دردهای معده و در برخی موارد بهبود درد و خشونت گلو استفاده می‌‌شود. این گیاه دارویی علاوه بر آنكه به شیوه سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد به صورت كپسول‌های گیاهی نیز برای درمان برخی از بیماری‌ها و اختلالات مورد استفاده دارد و از آن علاوه بر آنكه برای درمان زخم معده و اختلالات گوارشی استفاده می‌شود، در درمان برونشیت و بهبود برخی از بیماری‌های ویروسی نیز موثر است. با همه این خواص خوب ریشه شیرین‌بیان عوارضی دارد كه مصرف آن به همه افراد توصیه نمی‌شود. مصرف ریشه شیرین‌بیان در افرادی كه مبتلا به فشارخون هستند و داروی فشارخون مصرف می‌كنند توصیه نمی‌شود چراكه مصرف شیرین‌بیان موجب افزایش فشارخون می‌شود.

آلفا آلفا

گیاه آلفا آلفا یکی دیگر از گیاهان دارویی است که نه تنها به صورت طبیعی مورد استفاده درمانی دارد بلکه نوع خشک آن در قالب کپسول‌ها و قرص‌هایی به صورت مکمل یا دارو برای درمان برخی بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان از این گیاه برای درمان کلسترول بد استفاده می‌کنند. آنها با تجویز این گیاه برای بیمار به او کمک می‌کنند تا بدون نیاز به مصرف داروی شیمیایی میزان کلسترول بد خون خود را کنترل و آن را کاهش دهند. یکی دیگر از خواص گیاه آلفا‌آلفا که آن را در نگاه درمانگران سنتی ارزشمند می‌کند خاصیت آن در کاهش پلاک‌هایی است که در بیماری تصلب‌شرائین موجب تشدید بیماری می‌شود. با این وجود مصرف این گیاه نیز باید با حساسیت‌ها و مشاوره متخصص طب سنتی انجام شود. چرا که مصرف بی‌رویه و بدون مجوز از این گیاه در شرایطی که بیمار مبتلا به بیماری‌های قلبی داروی وارفارین مصرف می‌کند موجب افزایش خطر خونریزی ناشی از مصرف این دارو می‌شود.

کوهوش سیاه و احتمال بروز آسیب کبدی

گیاه کوهوش سیاه گیاهی است كه بومی آسیا نیست و بیشتر در کشورهای شمالی قاره آمریکا رشد می‌کند. این گیاه دو نوع متفاوت دارد و به نام‌های کوهوش سیاه و سفید شناخته می‌شود. اگرچه ممکن است دسترسی مردم سرزمین‌های شرقی مثل ایران به این گیاه به صورت طبیعی و تازه امکان‌پذیر نباشد اما قطعا دسترسی به کپسول‌هایی که از برگ و ریشه این گیاه تهیه می‌شود یا به صورت مکمل در فروشگاه‌های گیاهان دارویی عرضه می‌شود، امکان‌پذیر باشد. درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان از گیاه کوهوش سیاه برای تخفیف و تسکین علائم و نشانه‌های یائسگی در زنان استفاده می‌کنند. در آزمایش‌های مختلفی مشخص شده که مصرف نوع سیاه این گیاه می‌تواند میزان گر گرفتگی و تعریق شبانه را در زنانی که در آستانه یائسگی قرار دارند کنترل و کاهش دهد. علاوه بر این ویژگی گیاه کوهوش سیاه در تسکین دردهای مفصلی و عضلانی نیز توصیه شده است اما باید توجه داشت که مصرف این گیاه یا کپسول‌های مکمل آن نیز بهتر است با تجویز پزشک و متخصص طب سنتی و مشاوره با پزشک فرد صورت گیرد چرا که مصرف این گیاه دارویی در کنار داروهای شیمیایی مانند استاتین‌ها موجب کاهش تاثیرگذاری دارو می‌شود و احتمال بروز آسیب‌های کبدی را نیز به همراه دارد.

چای سبز و كاهش اثر داروی بیمار قلبی

مصرف چای سبز در میان افراد زیادی در سراسر جهان رایج است. برخی آن را به عنوان یك دمنوش پرخاصیت در برنامه غذایی خود قرار می‌دهند و گروهی از عصاره و كپسول تهیه شده از آن برای كاهش وزن استفاده می‌كنند. اما بر اساس آنچه متخصصان شیوه‌های طبیعی درمان می‌گویند چای سبز علاوه بر اثری كه در كنترل وزن و افزایش متابولیسم بدن دارد می‌تواند به كاهش كلسترول، پیشگیری از بروز سرطان و همین‌طور افزایش سطح هوشیاری ذهنی كمك كند. اما نكته‌ای كه نباید آن را فراموش كرد این است كه همین گروه از متخصصان هشدار می‌دهند كه چای سبز به این دلیل كه حاوی مقدار قابل ملاحظه‌ای ویتامین k است می‌تواند اثر دارویی وارفارین را خنثی كرده و از بین ببرد بنابراین باید توجه داشت افرادی كه از داروی وارفارین برای كنترل و درمان بیماری قلبی‌شان استفاده می‌كنند باید از مصرف چای سبز پرهیز كنند.

تداخل دارویی با داروی بیماری قند

تخم شنبلیله از زمان‌های بسیار دور به دلیل خواص درمانی معجزه‌آسایی كه داشت مورد استفاده قرار می‌گرفت. مصری‌های باستان از تخم شنبلیله برای درمان مشكلات گوارشی خود بهره می‌بردند. امروزه نیز متخصصان شیوه‌های طبیعی مصرف تخم شنبلیله را برای درمان بسیاری از اختلالات دستگاه گوارشی به ویژه معده و روده و همین‌طور كنترل كلسترول خون مفید می‌دانند. ضمن آنكه این گروه از درمانگران به زنانی كه پس از بارداری با فقدان شیر رو به رو می‌شوند توصیه می‌كنند اما این درمانگران به خانم‌ها و آقایانی كه به بیماری دیابت یا بیماری‌های قلبی مبتلاهستند توصیه می‌كنند تا در شرایطی كه برای درمان‌شان دارو مصرف می‌كنند از مصرف تخم شنبلیله یا محصولات دارویی كه با آن تهیه می‌شود خودداری كنند.

تشدید انقباضات عضله قلب با زالزالک

زالزالک یکی دیگر از میوه‌هایی است که خواص درمانی فراوانی دارد و درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان از آن برای درمان برخی از بیماری‌ها مانند بیماران مبتلا به بیماری قلب و اختلال‌های قلبی استفاده می‌کنند. زالزاک که به صورت میوه تازه، میوه خشک، دمنوش و محصولات دیگر در بسیاری از فروشگاه‌های عرضه محصولات گیاهی و طبیعی قابل تهیه است علاوه بر اینکه می‌تواند خواص درمانی داشته باشد در برخی موارد ممکن است روند درمان بیماری‌ها را دچار وقفه کند. درتحقیقی که روی بیماران مبتلا به بیماری قلبی که با انقباض‌های عضله قلب همراه بود مشخص شد که مصرف زالزالک بدون تجویز پزشک و به صورت خودسرانه موجب بروز نتایج منفی در روند درمان شده است.

جنسینگ و افزایش فشارخون

جنسینگ یکی از گیاهان بسیار معروفی است که بسیاری از مردم چین آن را نسل به نسل در خانواده‌های‌شان نگهداری می‌کنند و از خواص کم نظیر آن برای افزایش طول عمر و حفظ سلامت استفاده می‌کنند. آوازه این گیاه موجب شده تا مردم بسیاری از کشورهای شرقی و حتی مردم بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی تمایل زیادی به استفاده  از این گیاه یا محصولات تولید شده از آن داشته باشند. این گیاه علاوه بر آنکه به افزایش انرژی و ذخیره آن در بدن کمک می‌کند، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و تاثیر زیادی در کنترل فشار خون و میزان کلسترول خون داشته باشد. بسیاری از درمانگران شیوه‌های درمانی طب سنتی چین از این گیاه برای درمان بیماران خود استفاده می‌کنند و مصرف آن را به میانسالان توصیه می‌کنند. اما نکته‌ای که نباید از آن غفلت کرد این است که مصرف بیش از اندازه و بدون مجوز پزشک غالبا برای مصرف‌کنندگان جنسینگ دردسرساز می‌شود چراکه مصرف بی‌قاعده از این گیاه می‌تواند خود عاملی برای افزایش فشارخون باشد. از طرفی استفاده از گیاه جنسینگ یا محصولات مشتق شده از آن در افرادی که به دلیل بیماری‌های قلبی از داروی وارفارین مصرف می‌کنند موجب بی اثری وارفارین می‌شود و روند درمانی آنها را دچار مشکل می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha