سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۳

قرص شب امتحان هنوز اختراع نشده است

سلامت نیوز : اگرچه درس خواندن و امتحان دادن با سختی‌هایی همراه است، نباید برای کاهش اضطراب آن به راه‌های نامتعارف و مخاطره‌آمیز متوسل شد؛ اما چند سالی است که در میان دانشجویان استفاده از میانبرهای خطرناک باب شده است که گاهی آگاهانه و برخی اوقات نیز ناآگاهانه مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ میانبرهایی که ممکن است عواقب آن تا پایان عمر دامن‌گیر فرد شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ مصرف برخی از قرص‌ها در شب امتحان یکی از این میانبرهاست که به دانشجویان پیشنهاد می‌شود اما نبود آگاهی درباره عواقب مصرف این قرص‌ها شایسته‌ترین  جوانان کشور را در معرض خطرات جانی، اقدامات مخاطره‌آمیز غیرارادی و حتی کشیده شدن به دام اعتیاد به دلیل وابستگی پیدا کردن بدن به این مواد قرار می‌دهد. محسن فدایی، آسیب‌شناس،  در گفت‌وگو با «حمایت» در این باره بیشتر توضیح می‌دهد.
 
چرا برخی دانشجویان به سمت مصرف قرص‌ در شب امتحان می‌آیند؟
همیشه افرادی هستند که می‌خواهند راه صد ساله را یک شبه طی کنند و برای انجام یک‌شبه کارهای عقب مانده خود را جبران کنند به مصرف مواد و داروهای ضد خواب روی می‌آورند. برخی از دانشجویان به جای اینکه در طول سال تحصیلی دروس خود را دوره کنند همه را برای شب امتحان انباشت می‌کنند و به دلیل وقت کم و فشردگی برنامه‌های امتحانی از راه‌های میانبر برای مدیریت زمان خود استفاده می‌کنند.
 
به نظر شما می‌توان یکی از دلایل گسترش مصرف موادمخدر را در میان دانشجویان استفاده از چنین قرص‌هایی دانست؟
اگرچه این موضوع در اعتیاد موثر است اما نمی‌توانیم از آن به عنوان دلیل اصلی رشد اعتیاد یاد کنیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف مواد مخدر ممکن است در کسانی که در منازل مجردی سکونت دارند، بیشتر باشد؛ بنابراین می‌توانیم یکی از دلایل گسترش مصرف موادمخدر را در میان آنان دوری از خانواده و زندگی مجردی بدانیم. البته این نوع از اعتیاد در میان کسانی که در خانواده‌های خود با محدودیت زیادی مواجه بوده‌اند، بیشتر دیده می‌شود؛ زیرا به محض اینکه دوری از خانواده را تجربه می‌کنند سعی دارند تا محدودیت‌های خود را با راه‌های جایگزین مانند مصرف موادمخدر جبران کنند.
 
عوارض مصرف قرص‌هایی که برای افزایش تمرکز و کاهش خواب به شکل بی‌رویه و غیر علمی صورت می‌گیرد، چیست؟
قرص‌هایی که دانشجویان مصرف می‌کنند قابلیت جلوگیری از خواب‌آلودگی را دارد اما مصرف نادرست آن فعالیت مغز را به طور کامل دگرگون می‌کند، به‌ طوری که آسیب به دستگاه مرکزی اعصاب، بروز سردرد، کم تحملی و بی‌قراری همچنین عوارض قلبی عروقی، افزایش فشار خون را در بردارد. بر این اساس تعداد زیادی از افراد فقط به توصیه دوستان خود و بدون اطلاع دقیق از عوارضی که در انتظار آنان است این داروها را مصرف می‌کنند که ممکن است وابستگی به همراه عوارض گوارشی نظیر بی‌اشتهایی و تهوع نیز در افراد نیز به وجود آید. البته باید توجه داشت که میزان پاسخ دهی به این دارو در افراد مختلف متغیر است اما به طور کلی باید به مصرف‌کنندگان این قبیل قرص‌ها تفهیم کرد که هنوز قرص درس‌خواندن و شب امتحان اختراع نشده است.
 
به نظر شما راهکار صحیح برای پیشگیری از مصرف چنین داروهایی چیست؟
آگاه‌سازی یکی از مهم‌ترین راهکارها برای جلوگیری از مصرف موادمخدر و قرص‌هاست؛ بنابراین باید در گام نخست رسانه‌ها با آموزش‌های مختلف جوانان را از عوارض خطرناک این قرص‌ها مطلع کنند.
در قدم بعدی باید نظام آموزشی روش‌های مطالعه صحیح را به  دانشجویان بیاموزد. البته باید سیاست‌های نظام‌مند نظارتی برای توزیع این دارو توسط نهادهای سیاستگذار اعمال شود به طوری که این داروها در داروخانه‌های خاص و طبق ضوابط ویژه‌ای به بیماران ارایه شود.
لازمه برنامه‌ریزی صحیح در عرصه پیشگیری از اعتیاد برای ایمن‌سازی لایه‌های مختلف، شناخت وضع موجود است.
 
به جز دانشجویان چه گروه‌های دیگر اجتماعی به مصرف این داروها علاقه نشان می‌دهند؟
بسیاری از زنان و دختران در باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی این قرص‌ها را به عنوان یک داروی لاغری مصرف می‌کنند همچنین بسیاری از رانندگان برای زود رسیدن به مقصد و نخوابیدن در میان راه این داروها را مصرف می‌کنند؛ با این حال بزرگترین گروه مصرف‌کنندگان را دانش‌آموزان و دانشجویان تشکیل می‌دهند به طوری که در فصل امتحانات 50 درصد به مصرف این داروها افزوده می‌شود. البته نکته مهم کاهش سن مصرف این داروهاست که یک زنگ خطر برای جامعه و مسئولان به‌شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha