سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 106446

پدیده گرانی دارو را در سال ۹۳ نخواهیم داشت

سلامت نیوز : رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در سال آینده با پیش‌بینی نرخ ارز و گشایش روابط بین‌المللی پدیده گرانی دارو را مانند سال ۹۲ که تجربه کردیم نخواهیم داشت، همچنین داروهای وارداتی ارزان می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ رسول دیناروند در حاشیه اولین همایش بین‌المللی سامانه‌های نوین دارورسانی در خاورمیانه که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود که گرانی دارو را که متأسفانه در سال ۹۲ شاهد بودیم سال آینده نداشته باشیم.

وی ادامه داد: همچنین قیمت داروهای وارداتی و گرانقیمت کاهش خواهند یافت و با قیمت پائین‌تری که تدارک دیده شده، عرضه خواهند شد.

دیناروند گفت:‌ در حوزه سامانه‌های نوین داروسازی، صنعت فعال در این حوزه که جایگاه معتبری داشته باشد را نداریم، ‌البته شرکت‌های دانش بنیان در برخی از دانشگاه‌ها از جمله مشهد، تبریز و تهران در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ‌مطمئن هستیم با فعالیت این شرکت‌ها در عرصه سامانه‌های نوین دارورسانی، شاهد ورود داروهای جدید با فناوری بالا باشیم.

وی در تعریف دارورسانی نوین، گفت: در این صنعت دارو به شکل جدیدی با هدف اثربخشی بهتر، کاهش عوارض دارو و همچنین افزایش طول دوره دارورسانی ساخته می شود بنابراین بیمارانی که مجبورند روزانه تکرار دوز دارو داشته باشند و روزانه دارو تزریق کنند یا بیمارانی که مانند بیماران سرطانی به مدت طولانی باید دارو مصرف کنند، این صنعت می‌تواند کمک کند تا عوارض مصرف دارو کاهش یابد.

دیناروند با اشاره به اینکه در صنعت دارورسانی نوین در دنیا بازارهایی ایجاد شده، گفت: در کشور ما تاکنون با هدف تولید داروهای ضد سرطانی اقداماتی انجام شده و همچنین بر روی داروهای تزریقی که طولانی مدت مصرف می‌شود، و برای معتادان استفاده می‌شود، تحقیقاتی شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو در رابطه با وضعیت صنعت داروسازی کشور، گفت: وضعیت ما نسبت به 6 ماه ابتدایی سال بهتر شده و یکی از اولویت‌های اساسی وزارت بهداشت، دولت و سازمان غذا و دارو رفع تلاطمی بود که در این زمینه ایجاد شده بود.

وی افزود: به این هدف تا حدودی دست یافته‌ایم و مردم اطمینان دارند که به دارو دسترسی دارند، امیدواریم در فاز دوم هدفمندی و در سال آینده بیماران بیشتری را حمایت کنیم چرا که پیش‌بینی شده از بیماران خاص حمایت شود و اگر این برنامه عملیاتی شود، وضعیت بهتری پیش‌بینی خواهد شد.

دیناروند همچنین در مورد سیاست‌های وزارت بهداشت در حمایت از تولید داروهای ژنریک، گفت: سیاست وزارتخانه حمایت از این داروهاست چرا که این داروها مبنای قیمت بیمه‌ها هستند و برندسازی دارو در جهت ارتقای کیفیت دارو است.

وی افزود: اگر بخواهیم داروهای ژنریک کیفیتشان افزایش یابد و با شرکت‌های خارجی رقابت کنیم، باید برندسازی انجام شود و اجازه دهیم بسته‌بندی بهتری داشته باشند، خط تولید خود را گسترش دهند و با قیمت بالاتری دارو را بفروشند، البته این به معنی کاهش حجم داروهای ژنریک نیست.

وی گفت: اجازه تجاری‌سازی داروها به صنعت داخلی داده شده تا با شرکت‌های خارجی رقابت کنند و اطمینان مردم و پزشکان را جلب کنند.

دیناروند در حوزه تحقیقات داروسازی، گفت: در این زمینه وضع ما خوب است و دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه تحقیق و توسعه جایگاه علمی خوبی ایجاد کرده‌اند به طوری که در آخرین رتبه‌بندی که ISIدر هفته‌های اخیر اعلام کرده، از 17 دانشمند علوم پزشکی که یک درصد دانشمندان دنیا را شامل می‌شوند، نیمی از آنها در حوزه داروسازی بوده‌اند که در کشورمان این تعداد 9 نفر در رشته داروسازی و 3 نفر نیز در حوزه داروهای نوین فعالیت کردند.

وی گفت: در صنعت داروسازی ما هنوز با تحقیقات مدرن دنیا فاصله داریم این در حالی است که صنعت داروسازی به دو گروه تقسیم می‌شود، گروه اول صنعت ژنریک ساز است که داروهای پرمصرف و پرفروش را با قیمت کم تولید می‌کند و گروه دوم صنعت مدرن است که در زمینه بیوتکنولوژی و بیولوژی فعالیت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha