سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۳
کد خبر: 106471

سلامت نیوز : متخصصان آمریکایی در بررسی‌های جدید خود دریافتند طبخ گوشت به شیوه‌های مختلف موجب تولید مواد شیمیایی می‌شود که این مواد می‌توانند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛متخصصان در آزمایشی روی موش‌ها دریافتند که این مواد شیمیایی موسوم به «AGES» با بروز بیماری‌هایی چون دیابت نوع 2 مرتبط هستند. همچنین موش‌هایی که در رژیم‌غذایی آنها حجم زیادی AGES بوده در مغزشان پروئین‌های خطرناکی تولید می‌شود که این پروتئین‌ها نیز به نوبه خود تاثیر مخرب بر توان و عملکرد ذهنی دارند.

پزشکان آمریکایی با ذکر این نکته که مطالعه جدید هنوز پاسخ‌های دقیق و قاطعی نداشته اظهار کردند: AGES زمانی تولید می‌شود که پروتئین‌ها یا چربی‌ها به قند واکنش نشان می‌دهند. این اتفاق می‌تواند به طور طبیعی یا طی فرآیند طبخ غذا رخ دهد. در این مطالعه محققان به بررسی تاثیر AGES (محصول‌ نهایی گلیکاسیون پیشرفته) روی موش‌ها و انسان پرداختند.

نتایج آزمایش روی موش‌ها تایید کرد وجود حجم زیاد AGES در بدن روی ترکیبات شیمیایی مغز تاثیر می‌گذارد و موجب می‌شود تا پروتئین «بتاآمیلوئید» که نشانگر آلزایمر است در بدن این موش‌ها تولید شود. همچنین این موش‌ها در انجام کارهای فکری و جسمی عملکرد خوبی نداشتند. علاوه بر این در بررسی که روی تعدادی فرد 60 سال به بالا انجام گرفت، رابطه‌ بین سطح بالای AGES در خون و پایین آمدن عملکرد شناختی و توان ذهنی افراد مشاهده شد.

محققان با استناد به نتایج این مطالعه تاکید کردند که وجود حجم بالای AGES در رژیم غذایی با افزایش خطر زوال عقل ناشی از افزایش سن مرتبط است و به همین دلیل کاهش مصرف موادغذایی تولیدکننده AGES ‌می‌تواند یک راهکار موثر برای پیشگیری از این اختلال ذهنی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha