عضو هیئت مدیره انجمن جراحان ایران با بیان اینکه:« وضعیت آموزش سلامت و پیشگیری در کشور ایده آل نیست و بیش از این باید در آگاه کردن مردم، سهم خود را ایفا کنیم و این امکان ندارد مگر با یک تعامل نزدیک بین رسانه ها با وزارت بهداشت» با انتقاد از ناکافی بودن بودجه های پیشگیری، تصریح کرد:« وقتی ما در امر درمان که به غلط آن را یک رسالت مهمتر از پیشگیری می بینیم، بودجه نداریم چطور می توانیم انتظار داشته باشیم که امر پیشگیری از بودجه کافی برخوردار باشد».

بودجه آموزش سلامت و پیشگیری کافی نیست

سلامت نیوز: عضو هیئت مدیره انجمن جراحان ایران با بیان اینکه:« وضعیت آموزش سلامت و پیشگیری در کشور ایده آل نیست و بیش از این باید در آگاه کردن مردم، سهم خود را ایفا کنیم و این امکان ندارد مگر با یک تعامل نزدیک بین رسانه ها با وزارت بهداشت» با انتقاد از ناکافی بودن بودجه های پیشگیری، تصریح کرد:« وقتی ما در امر درمان که به غلط آن را یک رسالت مهمتر از پیشگیری می بینیم، بودجه نداریم چطور می توانیم انتظار داشته باشیم که امر پیشگیری از بودجه کافی برخوردار باشد».


دکتر بهزاد رحمانی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز،با تاکید براینکه تقدم امر پیشگیری بر درمان در حوزه سلامت یک امر بدیهی است؛ گفت:« هر زمان پیشگیری از بیمارها با آموزش عمومی مردم موفق عمل کرده است درصد ابتلا به بیماری ها کاهش پیدا کرده است».


با آموزش مردم از افزایش سرطان ها پیشگیری کنیم
وی با اشاره به بیماری سرطان به عنوان یکی از بیماری هایی که با آموزش سلامت و پیشگیری به مردم قابل پیشگیری است؛ درباره هزینه های گران درمان سرطان در کشور گفت:« به عنوان مثال درمان سرطان ریه بسیار گران و در مواردی می تواند ناامیدکننده باشد و بار سنگینی به بودجه سلامت کشور وارد می کند و تبعات زیادی را به دلیل از دست رفتن یک انسان به جامعه وارد می کند. چنین زیان بزرگی با آموزش به مردم درباره آثار ناشی از مصرف سیگار و تاثیر آن در بروز سرطان ریه به نحو محسوسی قابل پیشگیری است».


این عضو هیئت مدیره انجمن جراحان ایران خاطرنشان کرد:« اگر یادمان باشد 99 درصد مبتلایان به یک نوع از سرطان ریه به نام اﺳﻜﻮاﻣﻮس ﺳِﻞ ﻛﺎرﺳﻴﻨﻮﻣﺎ «Squamous cell carcinoma» سیگاری هستند؛ ارزش آموزش پیشگیری را به خوبی درک می کنیم و اینکه با نشان دادن اثرات مصرف سیگار در ابتلا به این بیماری تا چه اندازه می توان در پیشگیری از بروز آن نقش محافظتی بالایی ایجاد کرد».


لزوم تعامل رسانه ها با وزارت بهداشت در زمینه پیشگیری
وی با ابراز خرسندی از افزایش اطلاع رسانی ها در سال های اخیر در زمینه پیشگیری از بیماری ها برای آگاه سازی مردم گفت:« آموزش سلامت و پیشگیری از بیماری ها و آگاه سازی مردم از علایم اولیه بیماری ها در سال های اخیر به یکی از پایه های مطالب رسانه ها تبدیل شده است البته باید یادمان باشد این ایده آل نیست و بیش از این باید در آگاه کردن مردم، سهم خودمان را ایفا کنیم و این امکان ندارد مگر با یک تعامل نزدیک بین رسانه ها با وزارت بهداشت و حتی سازمان بهزیستی کشور به عنوان دو ارگان متولی سلامت و آگاهی رسانی به مردم.به نظر می رسد اگر این دو ارگان تعامل بیشتری داشته باشند بتوانیم نتیجه بهتری بگیریم».


انتظار ما از مسئولین وزارت بهداشت تحقق شعار برد- برد است
وی گفت:« انتظار ما از مسئولین جدید وزارت بهداشت تحقق شعار برد - برد است. اگر مسئولین وزارت بهداشت بتوانند برای آگاه سازی مردم در زمینه پیشگیری تعامل خوبی با رسانه ها و سازمان های اطلاع رسانی مثل رسانه ملی داشته باشند مطمئن هستم که نتیجه آن برد - برد و به نفع مردم است و موجب آگاهی بیشتر مردم از علایم ابتدایی اما کاملا جدی سرطان ها و بیماری های صعب العلاج شده که می تواند هزینه های درمانی را به شدت کاهش دهد».


دکتر رحمانی با تاکید براینکه اطلاعاتی که در زمینه سلامت و پیشگیری و بیماری ها به مردم داده می شود باید صحیح باشد؛ با انتقاد از برخی اطلاع رسانی های غلط درباره سرطان که گاها در غالب نمایشنامه ها و برنامه های رادیویی و تلویزیونی منتشر می شود؛ گفت:« به همان اندازه که اطلاع رسانی های صحیح برای افراد می تواند مفید واقع شود، در صورتی که اطلاعات غلط  در این زمینه ها در اختیار مردم قرار گیرد می تواند ضربه زننده باشد. متاسفانه هنوز بیمارانی دارم که با سرطان مراجعه می کنند و از این نگرانی دارند که اگر چاقو به بدن وی بخورد سرطان در بدن وی منتشر می شود».


وی افزود:« این تلقی های نادرست  که در غالب نمایشنامه ها و برنامه های رادیویی و تلویزیونی به شکل های مختلفی در سطح جامعه منتشر می شود، نشان می دهد لازم است حساسیت بالایی در انتخاب سوژه در زمینه های بهداشت و درمان باید وجود داشته باشد».


ناکارآمدی بیمه ها به نگاه مسئولین برمی گردد
عضو هیئت مدیره انجمن جراحان ایران در پاسخ به اینکه آیا بودجه های اختصاص یافته به امر پیشگیری کافی است؛ گفت:« متاسفانه بودجه های اختصاص یافته به امر بهداشت و درمان طوری طراحی می شود که حتی در امر درمان هم مشکل داریم. اشکال کار هم بسیار پایه ای است که به تفکر مسئولین کشور در امر سلامت برمی گردد».


وی ادامه داد:« در بسیاری از کشورهای دنیا امر سلامت بعد از مقوله امنیت در اولویت دوم است اما در کشور ما امر درمان از دیدگاه مسئولین و تصمیم گیرندگان اولویت ندارد که این نگاه را در تخصیص بودجه ها به خوبی می بینیم. یک قلم از این آثار تصمیم گیری مسئولین برای امر درمان را می توانید در ضعف بخش دولتی و ضعف بیمه ها بدانید. اگر بخش دولتی و بیمه های ما ناکارآمد است دلایل آن برمی گردد به نگاه مسئولین ما در زمانی که می خواهند بودجه های سالانه را برای آن مراکز در نظر گیرند ».


ناکافی بودن بودجه آموزش سلامت و پیشگیری
دکتر رحمانی در ادامه تاکید کرد:« وقتی ما در امر درمان که به غلط آن را یک رسالت مهمتر از پیشگیری می بینیم، بودجه نداریم و بودجه های بخش بهداشت و درمان گاها بعد از اختصاص به صرف مسائلی دیگر می رسند چطور می توانیم انتظار داشته باشیم که امر پیشگیری از بودجه کافی برخوردار باشد؟ تا زمانی که نگاه مسئولین ما به امر بهداشت و درمان با نگاه با اولویت بالا تعویض نشود امر بهداشت و درمان به دلیل ناکارآمدی ساختارهای متولی( که به کاهش بودجه و ناکافی بودن بودجه ها برمی گردد) به سامان نخواهد رسید».


درمان سرطان ریه 40 میلیون تومان هزینه بر می دارد
وی با اشاره به هزینه های سرسام آور درمان سرطان و بیماری های صعب العلاج گفت:« فردی که دچار بیماری صعب العلاج می شود شان انسانی اش حکم می کند که به گونه ای با وی برخورد شود که تنها نگرانی اش بیماری باشد اما متاسفانه در جامعه ما مسائل فرعی حاکم بر امر درمان سرطان یا بیماری های صعب العلاج گاها آنقدر ویرانگرنند که اصل بیماری از یاد می رود».


دکتر رحمانی ادامه داد:« برای درمان سرطانی مثل سرطان ریه بیمار در ابتدا باید هزینه های تشخیص درمان خود را پرداخت کند که در بسیاری از مواقع بسیار گران هستند. یک جراحی ریه از ابتدای تشخیص، آندوسکوپی، نمونه برداری، جراحی و داروهایی که لازم است بعد از جراحی و در دوره  نقاهت مصرف کند؛ برای بیماری که تحت پوشش بیمه نیست  به طور متوسط نزدیک به 20 میلیون تومان هزینه بر می دارد. متاسفانه به دلیل اینکه مردم ما کمتر نسبت به علایم اولیه سرطان ها و بیماری های صعب العلاج آگاهی دارند در مراحل پیشرفته بیماری مراجعه می کنند که یعنی ابتدا جراحی و به دنبال آن شیمی درمانی و رادیوتراپی لازم است انجام شود».


بیمار صعب العلاج در کشور حمایتی ندارد
وی افزود:« در واقع امر درمان سرطان به جراحی ختم نمی شود بلکه بعد از آن تازه شیمی درمانی در راه است که داروهای بسیار گرانی دارد و رادیوتراپی هم نیاز است که هم مراکز رادیوتراپی و دستگاه های آن در کشور ما محدود است و هم اینکه دستگاه های موجود سطح بالای تکنولوژیک را ندارد، در نتیجه بیماری که هزینه های بالایی را برای درمان سرطان ریه اش پرداخت کرده است و به خاتمه جراحی رسیده است به همین مقدار نیز باید برای شیمی درمانی و رادیوتراپی هزینه کند که البته توام با رفت و آمدها، هزینه های جانبی و از کارافتادگی و درگیری خانواده است».


وی گفت:« با در نظر گرفتن موارد فوق متوجه می شویم که بیمار صعب العلاج در کشور ما حمایتی ندارد و در ورطه ای می افتد که هزینه های سنگین و گرفتاری فکری علاوه بر درد بیماری همراه اوست».


مسئولین اقتصاد درمان را جدی بگیرند
این عضو هیئت مدیره انجمن جراحان ایران با تاکید براینکه مسئولین باید اقتصاد درمان را جدی بگیرند، گفت:« این کار در پیشگیری و درمان به شدت تاثیرگذار است لذا لازم است مسئولین با توجه به بهداشت و درمان کشورهای دیگر ببینند که از دید مسئولین کشورهای دیگر امر درمان در چه رده ای از اهمیت قرار دارد. اگر ما باور داریم که انسان سالم محور توسعه پایدار است لاجرم برای رسیدن به آن باید انسان سالم تربیت کنیم که متکی به اقتصاد سلامت است و اقتصاد سلامت نیز متکی به نگاه مسئولین به اهمیت امر بهداشت و درمان در کشورمان است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha