چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۴
کد خبر: 106483

مسئولان سلامت "سوپرمن" نیستند

سلامت نیوز : قائم مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها در واکنش به برخی اظهارنظرها که مشکلات نظام سلامت را ناشی از سوء مدیریت مسوولان این حوزه می‌دانند، گفت: واضح است منابع تخصیص داده شده به بخش سلامت کافی نیست. بنابراین حل مشکلات این حوزه نیازمند هر دو کار "اصلاح مدیریت" و "اصلاح منابع" است.

دکتر سیدحسن امامی رضوی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره برخی اظهار نظرها که مشکلات نظام سلامت را ناشی از سوء مدیریت می‌دانند نه کمبود منابع، گفت: در این زمینه نمی‌توان به صورت مطلق بحثی را مطرح کرد. مقوله "اصلاح مدیریت" همواره جزو اولویت‌های دولت‌ها بوده است. قطعا در نظام سلامت که وزارت بهداشت جزیی از آن است هم ارتقای کیفیت و مدیریت منابع یکی از راهکارهای اساسی ارایه خدمات است.

وی در این باره ادامه داد: اما این موضوع بدان معنا نیست که بگوییم مشکلات‌مان با اصلاح مدیریت و بهره‌وری حل می‌شود. واضح است منابع تخصیص داده شده به بخش سلامت کم بوده و کافی نیست. بنابراین باید هر دو کار اصلاح مدیریت و اصلاح منابع صورت گیرد. این مبحث‌ را نباید در مقابل هم گذاشت بلکه باید در کنار یکدیگر قرار گیرند.

امامی رضوی افزود: نباید تصور شود که مسوولان نظام سلامت افرادی "سوپرمن" هستند که بدون منابع می‌توانند مشکلات این حوزه را حل کنند. افرادی که از مشکلات نظام سلامت مطلع هستند، می‌دانند که هر دو مشکل "منابع" و "مدیریت" وجود دارد؛ این طور نیست که بدون اختصاص منابع بتوان مشکلات نظام سلامت را حل کرد.

وی تاکید کرد که در حوزه مدیریت منابع و اصلاح مدیریتی شاید کمتر دستگاهی به اندازه وزارت بهداشت کار کرده باشد و وزارت بهداشت همواره در این زمینه پیشگام بوده است. البته اصلاح چنین اموری نیازمند زمان است. عوامل خارجی نیز وجود دارند که امکان اصلاح کامل مشکلات بهره‌وری و مدیریت منابع را نمی‌دهد.

امامی رضوی در ارزیابی بودجه 93 حوزه سلامت به ایسنا گفت: به نظر می‌رسد در طول 10 – 12 سال گذشته، بهترین بودجه حوزه سلامت برای سال 93 بسته شده است. اما آنچه که مهم است میزان تخصیص منابع مورد نظر است. امیدواریم که این منابع به درستی تامین و تخصیص داده شود و تنها به لحاظ و نوشتن مبالغی در بودجه اکتفا نشود. البته به گشایش در اعتبارات بودجه‌ای امید داریم؛ چرا که دولت و مجلس بر این موضوع مصمم هستند. به طوری که شاید در طول 9 سال گذشته، اولین سالی است که دولت و مجلس بر این موضوع توافق دارند. در مجموع امیدواریم که با اختصاص منابع، بخشی از مشکلات نظام سلامت حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha