چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳

880 میلیارد تومان خسارت برف مازندران

سلامت نیوز :سال‌های اخیر قهر طبیعت و مدیریت ضعیف بلایایی بر مردم مازندران نازل كرد كه بی‌شك اگر سازماندهی درستی در زمان حوادث شكل می‌گرفت، هر كدام از آنها می‌توانستند نعمت‌های فراوانی برای مردم استان به ارمغان آورند. هنوز خسارت‌های سرمای زیانبار زمستان 86 و سیل مرگبار پاییز 87 جبران نشده بود كه این بار بارش برف سنگین در ماه گذشته مسئولان را زمین گیر و مردم را نگران كرد. پرداخت نشدن خسارت‌های سرما و سیل در سال‌های گذشته بخصوص در بخش كشاورزی معیشت مردم را دچار مشكلات بسیاری كرده و باعث تبعاتی از جمله تغییر شغل،‌ فروش زمین، باغ و مزرعه به سازندگان ویلا و افراد متمول، از بین رفتن كشاورزی و باغداری به دلیل نبود سرمایه اولیه و نیز مهاجرت از شهرهای كوچك‌تر به مركز استان و نیز تهران كه در همسایگی مازندران است،‌شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ استناد برای نپرداختن خسارت‌های بلایای طبیعی سال‌های گذشته، آخرین خطبه‌های نماز جمعه استان است كه در آن آیت‌الله‌طبرسی امام جمعه ساری و نماینده رهبر معظم انقلاب در استان از این موضوع گلایه كرده و گفته است: «هنوز خسارت‌های بخش‌های مختلف مازندران در سیل‌های سال‌های پیش پرداخت نشده است. اگر قرار است وام یا تسهیلات به مردم غرب استان مازندران اختصاص داده شود با شرایط آسان و مناسب باشد.» وی خواستار پرداخت كمك بلاعوض از سوی دولت به مردم خسارت دیده شده و اظهار داشته است:«منابع مالی سیل بهشهر و نکا هنوز تامین نشده و دولت گذشته به تعهداتش در قبال مردم این منطقه عمل نکرد و مردم از عمل نشدن وعده‌ها خسارت بیشتری دیدند تا سیل و سرما.»

خسارت‌های اولیه 800 میلیارد تومان اعلام شد

مدیریت‌های ضعیف مسئولان در بحران برف اخیر مازندران و بی‌توجهی و ناتوانی آنان در آمادگی برای مقابله با بحرانی كه از پیش تعیین شده بود،‌این بار خسارت‌های بسیار سنگینی به‌خصوص در غرب مازندران برجای گذاشت كه رقم آن را تا 800میلیارد تومان هم اعلام كردند، اما اینقدر آمارها متناقض و سخنان در این خصوص پراكنده است كه باز هم چیزی جز ضعف مدیریت خودنمایی نمی‌كند.تناقض‌های آماری اعلام شده در میزان خسارت‌های ناشی از برف و سرمای بهمن‌ماه در مازندران در حالی است كه مسئولان استانی و كشوری در روزهای حادثه و در جو تاثر باری كه بر مردم استان حاكم شده بود، رقم‌های خوبی برای پرداخت خسارت‌ها عنوان كردند كه همان‌ها امروز مدنظر مردم قرار گرفته است و آن ارقام را با آنچه امروز اعلام می‌شود، مقایسه می‌كنند. هر چند ممكن است رقم‌های اعلام‌شده در آن روزها تقریبی بوده و مبنای كارشناسی نداشته اما به هر حال مبالغی كه امروز به عنوان میزان رقم پرداختی تحت نام خسارت برف اعلام می‌شود، آه از نهاد مردم مازندران بخصوص كشاورزان و دامداران برآورده است.

اعلام خسارت‌ها از 200 تا 880 میلیارد تومان

در این خصوص كمال علیپور رئیس هیات پارلمانی اعزامی به غرب استان مازندران كه با حضور تیمی برای بررسی خسارت‌های ناشی از برف به غرب مازندران سفر كرده بود، رقم خسارت‌های وارده تنها در غرب مازندران را 800 میلیارد تومان اعلام كرد.محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور نیز در مورد برآورد خسارت وارد شده به دو استان گیلان و مازندران اظهار كر ده است: ارقام دقیقی هنوز تعیین نشده است، اما در استان گیلان حدود 200‌میلیارد تومان خسارت وارد شده که همین مقدار و شاید بیشتر نیز استان مازندران دچار خسارت شده است. محمود حجتی وزیر جهاد كشاورزی نیز خسارت برف مازندران را 880 میلیارد تومان اعلام و تاكید كرده است كه باز هم نیاز به بررسی دقیق‌تر و كارشناسی است. این درحالی است كه بنا به اعلام مسئولان راه و شهرسازی بیش از 120 میلیارد تومان نیز خسارت به بخش راه در این استان وارد شده است.

حال سوال اینجاست كه بین 200 میلیارد تا 880میلیارد تومان چقدر فاصله است و در حالی‌كه تنها 800 میلیارد خسارت به بخش كشاورزی استان وارد شده چگونه دولت می‌خواهد با رقم یك چهارم میزان خسارت اعلام شده، جبران خسارتی را كند كه بخشی از آن به ناكارآمدی مدیرانش بازمی گردد؟

علاوه بر ناامیدی مردم از برآورد صحیح خسارت توسط دولتی‌ها، تعداد كمی از مردم كه احیانا باغ‌ها و مزارع آنها بیمه بوده نیز ناراضی هستند و خسارت‌های بیمه كشاورزی رقم ناچیزی است كه به هیچ‌وجه نمی‌تواند حتی بخشی از خسارت را جبران كند.

دولت خسارت‌ها را پرداخت كند

نماینده آمل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تهران امروز با تاكید بر اینكه دولت خسارت‌های ناشی از برف را به باغداران، كشاورزان، تولیدكنندگان و شهروندان این استان پرداخت كند، گفت: در جریان بارش سنگین برف، استان مازندران خسارت زیادی را متحمل شد. عزت‌الله‌یوسفیان‌ملا افزود: نوبخت سخنگوی دولت از خسارت‌های وارد به بخش‌های مختلف بازدید داشت كه روند این بازدید خوب بود اما نهاد و ارگان‌های مختلف نیز همكاری و تعامل داشته باشند. وی انتقاد كرد: یكی از مشكلات بزرگی كه در این موضوع داریم اعلام آمار و رقم‌های مختلف از خسارت‌های وارد شده از سوی مسئولان و نهادهای گوناگون است.

نماینده آمل در مجلس تصریح كرد: اعلام رقم‌های مختلف از خسارات دردی را دوا نمی‌كند دولت باید تلاش كند كه خسارات را به موقع به شهروندان، كشاورزان و كارخانه‌داران زیان دیده پرداخت كند و برای جبران خسارت‌های وارده به تاسیسات زیربنایی استان تلاش كند. یوسفیان‌ملا با بیان اینكه در جریان بارش سنگین برف بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی در استان خسارت زیادی دیدند، اضافه كرد: برخی از واحدهای تولیدی مواد اولیه خود را در داخل دستگاه ریختند اما به دلیل قطع بودن گاز مواد اولیه از بین رفت. وی ادامه داد: كارگاه و واحدهای تولیدی در دو هفته‌ای كه كارخانه‌شان تعطیل بود اما هزینه كارگر و دیگر هزینه‌های جاری را پرداخت كردند، در صورتی كه زیان و خسارات زیادی دیدند.

راهكارهای جایگزین برای پرداخت پول

نماینده آمل در مجلس افزود: یكی از پیشنهادهای ما به دولت این است كه به جای پرداخت نقدی خسارت به واحدهای تولیدی، اقدام دیگری انجام دهد، به عنوان مثال بانك‌ها زمان بیشتری برای بازپرداخت وام‌ها دهند و از سوی دیگر جریمه و دیركرد تولیدكننده‌ها را ببخشند، بانك‌ها در اختیار دولت است و اكثر واحدهای تولیدی هم وام دریافت كردند. یوسفیان‌ملا گفت:‌ درخصوص تخریب تاسیسات زیربنایی نیز بنیاد مسكن و راه و شهرسازی برای بازسازی واحدهای مسكونی و زیرساخت‌ها اقدام كنند. به هر حال مردم مازندران این بار بحران زده از همیشه چشم به راه مدیریتی واقعی برای حل موضوع و جبران حداقل بخشی از خسارت‌های به بار آمده هستند تا به واسطه آن بتوانند قدمی مفید برای امرار معاش، حفظ شغل و ادامه زندگی خود بردارند. امید است مسئولان هر چه زودتر خبری اعلام كنند كه در آستانه نوروز باعث شادكامی مازنی‌های خونگرم شود.

هواشناسی می توانست پیش بینی كند

وی با اشاره به اینكه اكنون علم هواشناسی به قدری پیشرفت كرده است كه قادر به پیش بینی هوا تا 50 سال دیگر هم هستند، افزود: پیش بینی لحظه به لحظه و یا یك هفته زودتر، با توجه به تجهیزات كنونی امكان پذیر است. یوسفیان ملا گفت: مسئولان ما از میزان تولید گاز و میزان مصرف گاز با خبر هستند بنابراین در مواقع بحران می گویند هر خانواده ای یك شعله گاز روشن كند، امكان پذیر نیست، در آن موقع شاید امكان استفاده از یك شعله گاز وجود نداشته باشد بنابراین مسئولان استانی و كشوری باید به گونه ای برنامه ریزی داشته باشند كه شهروندان در مواقع بحرانی با مشكل جدی انرژی از جمله گاز و برق روبرو نشوند.

نماینده آمل در مجلس با اشاره به زحمات متولیان ستاد مدیریت بحران استان مازندران، تاكید كرد: ستاد مدیریت بحران باید جدی تر و برنامه ریزی شده تر اقدام كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha