پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10650

همواره شنیده‌اید كه برنامه غذایی صحیح به حفظ یك شیوه زندگی سالم كمك می‌كند. اما بد نیست بدانید در داشتن ظاهر مناسب هم موثر است.

وقتی در مورد چیزهایی كه می‌خورید احساس خوبی داشته باشید و در صورتی كه این مواد برای سلامت شما خوب باشند، ظاهرتان نیز تاثیر مثبتی می‌پذیرد.
در اینجا به برخی مواد غذایی كه مصرف آنها حس خوبی را ایجاد می‌كند و در ضمن به داشتن یك ظاهر خوب هم كمك می‌كند اشاره می‌شود:
- آب: نوشیدن آب كافی در روز به طراوت پوست كمك می‌كند و ظاهر صاف‌تر و جوانتری به آن می‌دهد. با دریافت آب كافی با بهبود كیفیت پوست، مو و ناخن، از چهره شاداب‌تری بهره‌مند خواهید شد. اگر احساس می‌كنید در بخش‌هایی از بدن دچار تورم شده‌اید، ممكن است به علت افزایش سدیم (عمدتا در اثر مصرف زیاد نمك) در بدن باشد. با دریافت آب بیشتر این سدیم را از بدن خارج كنید.
نوشیدن آب كافی میزان از دست رفته طی فعالیت روزانه را جبران می‌كند.
- ویتامین C: ویتامین C در مقابله با بیماری و عفونت به بدن كمك می‌كند.
این ماده سیستم ایمنی را تقویت كرده در بهبود بیماری‌ها نیز مفید است.
ویتامین C برای تولید كلاژن نیز ضروری است. كلاژن به پوست كمك می‌كند حالت ارتجاعی خود را حفظ نماید كه این هم از چروكیدگی آن جلوگیری می‌کند. مركبات، توت فرنگی، گوجه فرنگی، بروكلی و كلم سرشار از ویتامین C هستند. به یاد داشته باشید آب میوه‌ها نیز حاوی این ویتامین هستند.
- چای سبز: این چای علاوه بر آن كه حاوی تركیبات آنتی اكسیدان است، كلسترول را كاهش داده، عملكرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد و از احتمال ابتلا به انواع سرطان نیز می‌كاهد.
اگر زیاد قهوه می‌نوشید، چند فنجان آن را با چای سبز جایگزین كنید. به این ترتیب بدون افزودن خامه، شكر یا هر طعم دهنده مصنوعی دیگری، كاهش وزن محسوسی را احساس خواهید كرد.
- سویا: پروتئین سویا غنی از اسیدهای آمینه، ویتامین E و بسیاری آنتی اكسیدان‌هاست. این تركیبات به حفظ رطوبت پوست كمك می‌كنند، ظاهر صافی به آن داده و قابلیت ارتجاعی آن را افزایش می‌دهند.
- اسیدهای چرب ضروری: اسیدهای چرب ضروری مانند امگا – سه و امگا – شش چربی خوب هستند و به عملكرد سلولی و لذا به بهبود كیفیت پوست، مو، ناخن، عضلات و هر آنچه در ظاهر شما نقش دارد كمك می‌كنند.
اسیدهای چرب ضروری هم مانند سایر مواد غذایی خوب در عملكرد مناسب سلولی دخالت دارند كه این هم از آسیب دیدن پوست جلوگیری كرده، چین و چروك را كاهش داده، رشد بهتر مو و ناخن را سبب می‌شود.
- شیر: این جمله كه «شیر برای سلامتی مفید است» یك تبلیغ جاذب مشتری نیست بلكه یك واقعیت است. شیر غنی از كلسیم، ویتامین B12، B2 و D است.
كلسیم همراه با ویتامین جذب‌كننده آن، ویتامین D، به استحكام استخوان و سلامت دندان‌ها كمك می‌كند. ویتامین B2 و B12 نیز برای رشد گلبول‌های قرمز خون ضروری‌اند و در انتقال اكسیژن به سلول‌ها نقش دارند و این به معنای سلامت و شادابی بیشتر پوست و مو است.
- سبزیجات سبز: سبزیجاتی مانند اسفناج، كاهو و كلم سرشار از ویتامین A، C، E ، آهن و فیبر هستند. دریافت ویتامین‌های A و E نیز مانند ویتامین C در حفظ پوست خوب موثر است. ویتامین A خواص آنتی اكسیدانی دارد و رطوبت چشم، پوست و غشاهای مخاطی را حفظ می‌كند. ویتامین E برای سلامت پوست صاف و جوان‌تر ماندن آن ضروری است. ماست: از آنجا كه ماست یك محصول لبنی است، همه فواید شیر را داراست. این ماده همچنین حاوی باكتری‌های مفیدی است كه به هضم غذا كمك می‌كنند، سیستم ایمنی را تقویت كرده در هیدراته شدن و پاكیزگی پوست موثر است.
- سیر: اثرات سیر مكررا مطرح شده اما اخیرا بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. این ماده خوراكی فشار خون را كاهش داده، از كلسترول خون می‌كاهد و حتی در پیشگیری از سرطان مفید است. سیر حاوی تركیبات آنتی اكسیدان نیز هست كه به جوان ماندن كمك می‌كند. اگر بو و طعم سیر را دوست ندارید آن را به صورت كپسول مصرف كنید.
- شكلات: شاید شكلات در ردیف سالم‌ترین مواد خوراكی نباشد اما با افزایش ترشح اندورفین‌ها و سروتونین اثرات مثبتی بر خلق و خو می‌گذارد و به آرامش و احساس شادابی كمك می‌كند. وقتی احساس خوبی داشته باشید، ظاهر خوبی هم خواهید داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha