چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۵
کد خبر: 106511

بیم و امید ورود غول دارویی به کشور

سلامت نیوز : در سال‌هایی که مشکلات دارویی، گریبان نظام بهداشت و درمان و مبتلایان به بیماری‌های خاص در کشور را می‌فشرد، همه تقصیرها، به پای تحریم‌ها نوشته شد. غافل از آنکه سوءمدیریت هشت‌ساله دولت‌های نهم و دهم، کار را به جایی رساند که بازار دارویی، به شکل خیره‌کننده‌ای وابسته به واردات دارو شود و قفل بزرگی بر درهای شرکت‌های تولید‌کننده دارو زده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ در سال‌های گذشته، افزایش بی‌رویه واردات دارو، عامل مهمی در ایجاد هزینه‌های کمرشکن درمانی در کشور بود. نظام دارویی کشور که تا سال 1384 با نیاز ارزی حدود 500میلیون‌دلار اداره می‌شد و مشکل چندانی نیز نداشت، اما ناگهان به مصرفی بالغ بر سه‌میلیارددلار در سال 1391 گرفتار شد. سیاست مصرفی دولت هشتم و نهم، نیاز ارزی دارو را 600درصد افزایش داد. بخش اعظم این مبلغ به واردات داروهای ساخته‌شده اختصاص یافت و شرکت‌های وارداتی گسترش وسیع پیداکردند. تعداد شرکت‌های وارداتی طی یک‌دهه 9برابر شد و نسبت واردکنندگان به تولید‌کنندگان شش‌برابر افزایش یافت.

همین مساله باعث شد، مسایل ارزی در کشور، در قدم اول، شرکت‌های وارداتی‌ای را زمینگیر کنند که وزن اصلی بازار دارویی بر دوش آنها بود. حالا ورود غول دارویی آمریکا به کشور، بیم و امید‌هایی برای بازار دارویی ایران دارد: امید از آنجا که شرکت داروسازی «ام‌اس‌دی» برای حسن‌نیت خود برای ورود به بازار دارویی کشور، قیمت محصولات خود را در بازار ایران بین 30 تا 40‌درصد نیز نسبت به قیمت‌های قبلی کاهش داده، می‌تواند زمینه‌ساز کاهش حداکثری قیمت دارو در بازار دارویی ایران در قدم اول شود و گرهی از کلاف گرانی دارو برای بیماران بگشاید و همچنین کیفیت محصولات تولید داخل را در فرآیندی رقابتی ارتقا دهد.

اما بیم از آنجاست که دولت «تدبیر و امید» قدم در جای پای دولت‌های قبل گذارد و با افزایش واردات، بازار دارویی را بیش‌ازپیش وابسته به بازار خارجی کند. این نگرانی، قابل رفع است البته مشروط بر آنکه سیاست‌هایی نظیر «محدودیت واردات داروهای ساخته‌شده خارجی» و «حمایت از تولید داخل» و «عرضه دارو به‌صورت ژنریک» نیز اعمال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha