چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 106515

توزیع سوخت پاك با همكاری وزارت نفت و شهرداری

سلامت نیوز : از بنزین غیراستاندارد به عنوان یكی از عوامل اصلی آلودگی هوای پایتخت و كشور نام برده می‌شود. بنزین و گازوئیلی كه وقتی می‌سوخت، دودش به چشم مردم می‌رفت و نفس را در ریه‌ها حبس می‌كرد. حالا اعلام شده كه بالاخره بنزین یورو 4 در جایگاه‌ها توزیع می‌شود و تهرانی‌ها در اولویت دریافت این بنزین قرار دارند.بعد از تلاش‌های فراوان بنزین با استاندارد روز اروپا«یورو4» عرضه شده است.اما در این زمینه مهم‌ترین اتفاق هماهنگی سازمان‌ها با یكدیگر برای حل معضل آلودگی هواست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به جلسه با شهردار تهران، گفت:پیش‌بینی احداث200تا250 جایگاه تک تلمبه در پایتخت شده است. بیژن نامدار زنگنه در جلسه علنی روز سه‌شنبه با اشاره به همکاری‌های این وزارتخانه با مدیریت شهری در خصوص توزیع سوخت پاک و کاهش آلودگی هوا گفت: ما در تهران،کرج و چند کلانشهر دیگر بنزین پاک و نفت و گاز بدون بودجه توزیع می‌کنیم و درخواست داریم خودرو گازوئیلی سواری در تهران شماره‌گذاری شود زیرا از هر جهت به نفع پایتخت است.وزیر نفت با اشاره به تولید نفت و گاز بدون گوگرد با استانداردهای یورو4 در کشور گفت:در حال حاضر در تهران تنها بنزین پاک توزیع می‌شود.زنگنه با اشاره به توافق شهرداری تهران و وزارت نفت در خصوص تامین اعتبار برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی و توسعه حمل‌و‌نقل عمومی گفت:«وزارت نفت هزینه‌های این نوسازی را می‌دهد، مجلس نیز دست ما را برای کمک به کاهش آلودگی هوای پایتخت باز گذاشته است.اگر تاکسی در تهران نوسازی شود و سبب کاهش مصرف سوخت شود مابه‌التفاوت کاهش مصرف را وزارت نفت پرداخت می‌کند یا میزان صرفه‌جویی مصرف سوختی که در ازای استفاده مسافران از مترو می‌شود.این میزان چند میلیارد دلار خواهد شد که در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت.»

اما غیر از توزیع بنزین پاك،مشكلی كه باز هم در زمینه آلودگی هوا وجود دارد،تولید بنزین آلاینده در پتروشیمی‌هاست.در همین زمینه علی مروی نایب رئیس دوم كمیسیون انرژی درباره تولید بنزین آلاینده و خارج از استاندارد در پتروشیمی‌ها به تهران امروز می‌گوید:«در حال حاضر پالایشگاه‌ها در حال تلاش هستند تا بنزین استاندارد یورو4 ارائه دهند.البته تولید كافی برای ارائه این بنزین پاك به كل كشور نداریم.خود كارشناسان پتروشیمی معتقدند این بحث‌ها درست نیست و معتقدند بنزین‌های سابق آلودگی ندارد و اكتان آنها بالاتر از بنزین‌های معمولی است و مقدارش آنقدر نیست كه منجر به آلودگی هوا با این حجم زیاد شود.»

از سویی دیگر «خودروسازان برای كاهش آلودگی هوا باید استانداردهای لازم را رعایت كنند.خودروها وقتی سوخت ناقص دارند باز هم آلودگی هوا ایجاد می‌شود.به فرض وقتی بنزین یورو 4 در ماشین بریزیم ولی خودرو سوخت ناقص دارد،چه فایده‌ای دارد.ولی وزارت نیرو با همكاری سازمان‌ها در حال تلاش برای رفع این معضل است.» نایب رئیس دوم كمیسیون انرژی در مورد میزان بودجه‌ای كه برای این پروسه دیده شده است، می‌گوید: «به هر حال وجود تحریم‌ها واقعیتی است كه نمی‌توان انكارش است. ما در حدی كه مورد نیازمان است نمی‌توانیم نفت بفروشیم كه بنزین تهیه كنیم،اما مجلس بودجه خوبی برای استانداردسازی سوخت در نظر گرفته است.»

موتورسیکلت‌ها بیشترین آلاینده‌ها را وارد هوای پایتخت می‌کنند

« موتورسیکلت‌ها بیشترین آلاینده‌ها را وارد هوای پایتخت می‌کنند و شخص رئیس‌جمهور علاقه‌مند به ساماندهی موتورسیکلت‌هاست.باید موتورسیکلت‌های برقی وارد کشور شود تا آلاینده‌ها بسیار کاهش پیدا کنند.» این گفته‌های وزیر نفت است.

به گفته زنگنه، باید هزینه‌های درمان کاهش پیدا کند و منابعی که هدر می‌رود و سبب نابودی ما می‌شود را صرف ساخت‌وساز کنیم.او با انتقاد از کاهش جایگاه‌های توزیع سوخت در پایتخت گفت: زمین در تهران گران است و در رایزنی که با شهرداری داشته‌ایم قرار است 200 تا 250 جایگاه تک تلمبه احداث کنیم. متاسفانه ما در کشور در خصوص جایگاه‌های سوخت ژیگولی رفتار کرده‌ایم و به دنبال جایگاه‌های بزرگ هستیم.وزیر نفت یکی دیگر از مشکلات کشور را استفاده بالا از انرژی‌ها دانست و گفت: باید در ساخت‌وسازها به‌گونه‌ای رفتار کنیم که مصرف انرژی در خانه‌ها کاهش پیدا کند.او از ایجاد موزه نفت در چند نقطه کشور خبر داد و گفت: در مسجدسلیمان، آبادان و تهران می‌توان موزه نفت احداث کرد و قصد داریم در صورت امکان دومین جایگاه توزیع بنزین که در نزدیکی‌های خیابان راه‌آهن است را به موزه تکنولوژی نفت بدل کنیم و جاذبه گردشگری نیز دارد.

آلودگی هوا باعث کاهش ۵ سال از عمر مردم تهران

رئیس‌کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: طبق گزارش کمیسیون اصل ۹۰ آلودگی هوا باعث کاهش ۵ سال از عمر مردم شهر تهران شده است.رحمت‌الله حافظی،بعد از ارائه گزارش وزیر نفت اظهار داشت:در شهر تهران با کسری 160 جایگاه سی‌ان‌جی، مواجهیم و با وجود رشد 180 درصدی تقاضا برای احداث جایگاه‌ها رشد منفی 120 درصدی داشته‌ایم.

توسعه کند جایگاه‌های «سی ان جی»، و جمع‌آوری جایگاه‌های «ال‌پی‌جی»، باعث افزایش چشمگیر مصرف بنزین شده به گونه‌ای که این مصرف روزانه از مرز 70 میلیون لیتر گذشته است. در سال 91 قرار بود 24 میلیون لیتر بنزین یورو 4 تولید شود ولی در حال حاضر به 8الی10 میلیون لیتر رسیده‌ایم که پاسخگوی نیاز کشور نیست.رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: تاخیر در بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس که قرار بود طی سال‌های 91 و 92 صورت پذیرد نیز یکی از دلایل مشکلات فعلی است. مشکل ما عدم اجرای مدیریت جامع و علمی است که امیدواریم در تعامل ایجاد شده بین مدیریت شهری و دولت برطرف شود.حافظی خاطرنشان کرد: براساس گزارش کنسرسیوم مشاوران بین‌المللی که طرح جامع آلودگی هوا را تدوین کردند در سال 75، 8 هزار نفر در سال به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند.

براساس گزارش بانک جهانی نیز 8 هزار و 152نفر در سال 82، 9 هزار و 900 نفر در سال 84 و 8 هزار نفر در سال‌های 85و89 به علت آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند. او گفت: سالانه 3میلیون نفر در دنیا بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند؛ مسلم است كه بقای انسان مستلزم هوای پاك و آلودگی هوا قاتل انسان‌هاست. طبق گزارش کمیسیون اصل 90 نیز آلودگی هوای تهران باعث کاهش 5 سال از عمر مردم شهر تهران شده است. رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید،خیلی در صحت و سلامت بنزین پاك اعتباری وجود ندارد.حافظی تاكید می‌كند: عرضه بنزین پاک با ترکیب بنزین یورو 4 و 2 آغاز شده است؛ اما هیچ تعریفی از بنزین پاک نشده و ترکیب این بنزین نیز گفته نمی‌شود، سکوت وزارت نفت در این زمینه نشانگر عدم تطابق این بنزین با استانداردهای اروپایی است.افزایش مصرف گازوئیل و مازوت نیز در نیروگاه‌ها و صنایع به جای گاز طبیعی از مهم‌ترین دلایل آلودگی هوا در کلانشهرهاست. این در حالی است که طبق آمار رسمی وزارت نفت، میزان تحویل گاز به نیروگاه‌ها طی 9 ماه نخست سال جاری 7.6 درصد یعنی 3.5 میلیارد متر مکعب کاهش داشته است.

آلودگی هوا «جنبه کیفری» پیدا می‌کند

غیر از مشكلات بنزین یورو 4 و پالایشگاه‌ها و تولید بنزین غیراستاندارد، حالا تدوین سند جدید آلودگی هوا در دست بررسی است.طرحی كه اعلام شده است،در سند گذشته اش با نواقصی روبه‌رو شده و حالا در سند جدید تاكید می‌شود، كه آلودگی هوا جنبه كیفری پیدا می‌كند. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: قانون قبلی هوای پاک نواقص بسیاری داشت که در پی رفع این نواقص و اضافه کردن موارد جدید به آن هستیم.

دكتر معصومه ابتكار،معاون رئیس‌جمهوری تاكید می‌كند:«در قانون قبلی در برخی جاها کاستی‌های بسیاری داشت و در برخی جاها نیازمند اختیارات بیشتر بودیم؛ همچنین در مواردی قابلیت اجرا و انطباق قوانین با استانداردها و الزامات جدید وجود نداشته كه در قانون جدید سعی در رفع همه این موارد داریم.امیدواریم بتوانیم با تصویب قانون جدید ضمانت اجرایی کافی را برای اجرایی کردن قوانین مصوب بگیریم. همچنین جاهایی از این قانون باید جنبه کیفری پیدا کند.»رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه قانون جدید بسیار روزآمد است ابراز امیدواری کرد که هرچه سریع‌تر این لایحه در دولت تصویب شده و به مجلس ارائه شود تا شاهد هوای سالم و آسمانی آبی در کشور باشیم.ابتکار در خصوص راه‌اندازی صندوق ملی محیط‌زیست نیز اظهار کرد: در حال حاضر این صندوق راه‌اندازی شده و به جاهای خیلی خوبی خواهیم رسید که به زودی خبرهای آن را اعلام می‌کنیم.

كار آلودگی هوا به اقدام كیفری رسیده است،وزیر نفت با شهرداری تهران قرار است هماهنگ شوند تا شاخ آلودگی هوا شكسته شود،بلكه این معضل فقط در حد كارگروه و قانون و لایحه و طرح باقی نماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha